Coronaviruset och rederierna

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny

Re: Coronaviruset och rederierna

Inlägg av Penny »

Hemkommen från en kryssning med Amorella nu i helgen. Checkade in och fick tillgång till VIP loungen där kaffe, te och vatten kunde drickas. Tyvärr var det helt slut på detta. Väl ombord intogs middag i Food Garden. Fochaccia bröd med olivolja och balsamvinäger till förrätt. Dry aged Entrecote med pommes och bearnaisesås till huvudrätt. Riktigt gott! De hade tagit bort förrättsbordet denna resa, inte lönsamt. En pianist spelade på kvällen utanför restaurangen.

Tog därefter en sväng i taxfreen för lite shopping. Tittade på dansbandet Joyride på kvällen. De var bra och spelade bra låtar. Frukosten intogs även den i Food Garden. Himmelskt gott! Njöt av utsikten i hytten, spelade sällskapsspel, läste en bok och åt lunch i buffén. Det var gott och hade ett lagom utbud på rätter. Mellan Åland-Kappellskär gungade det bra och stänkte upp vatten på fönstren i fören. Lyssnade lite på ett finskt dansband innan ankomsten till Stockholm.

Totalt var vi inte fler än max 10 personer samtidigt i Food Garden, Buffén, dansen och Taxfreen. Men det var ändå en del ombord. Jag trodde att det skulle vara färre faktiskt. Vin ankomst till Stockholm ikväll var det 15 långtradare som väntade på att få köra ombord. Mötte fler på vägen hem.

Besättningen gjorde att bra jobb för att vi som var ombord skulle få en trevlig resa. Kände mig trygg ombord och är inte rädd att åka fler gånger. Det enda som jag tyckte kändes pirrigt var utifall om att de skulle stoppa hemresan från Finland efter, att ha läst och hört så mycket om stängda gränser.

Jag rekommenderar er alla att ta en kryssning till Finland i nuläget, bara man har koll på trafikmeddelanden innan avresan.
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)
Freedom Of The Seas (Inställd)
Silja Galaxy (Executive Suite)

Penny

Inlägg av Penny »

DFDS Seawyas ställer in sina avgångar Oslo-Köpenhamn med Crown och Pearl Seaways

https://www.dfds.com/sv-se/passagerarfa ... us/updates
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)

Mikael
Medlemsnamn hos Landgången: mikke

Inlägg av Mikael »

Silja Europa ej bokningsbar fram till 1 maj.

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

M.H skrev: sön 15 mar 2020, 07:23 Det tycks bli en ekonomisk härdsmälta för en förkylning som är ofarlig för99% av befolkningen...
Jag funderar på om man hade kunnat hantera smittan på något annat sätt för att skydda just riskgrupperna, än att stänga ner en mängd samhällsfunktioner? Om det just är riskgrupperna man vill skydda vill säga.

Trådstartare
Trossen

Inlägg av Trossen »

Och nytto trafiken anser jag är en samhällerlig stomme som precis som tex järnväg bara måste få fungera och om något behöver samhällets stöd snarare än banka div. virus artiklar vissa mer fakta innehållsrika och nyansierade än andra, för att allt OMEDELBART ska stängas...
Håller med - frågan är ju om det finns något rederi med avtal med landskapsregeringen på Åland om samhällsviktig verksamhet. Jag menar Eckerö tycks ju slopat trafiken rakt av från Grisslehamn, är det då avtalat med Viking att Rosella kör? Om inte kan ju Åland stå isolerad utan korta dagsturer, vilka jag tror fyller en viktig funktion för både frakt och pendlare

M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH

Inlägg av M.H »

En ”Lockdown” av det här slaget vi ser nu hade varit helt förödande under högsäsongen då hela vinsten ska dras in. Ett par veckor upp till en månads stillestånd under lågsäsongen borde väl gå under förutsättning att trafiken kommer igång relativt snart.Frågan är ju om samhällskroppen tar så mycket stryk att social oro och annat förlamar en snabb återgång till det normala

kalle-sand

Inlägg av kalle-sand »

M.H skrev: mån 16 mar 2020, 12:22 En ”Lockdown” av det här slaget vi ser nu hade varit helt förödande under högsäsongen då hela vinsten ska dras in. Ett par veckor upp till en månads stillestånd under lågsäsongen borde väl gå under förutsättning att trafiken kommer igång relativt snart.Frågan är ju om samhällskroppen tar så mycket stryk att social oro och annat förlamar en snabb återgång till det normala
Stena Line anger i sitt pressmeddelande där man varslar om 950 personer, att man bedömer att man INTE kommer kunna plocka igen tappet till högsäsongen. De internationella gästerna lär inte komma hit antar jag, däremot undrar jag om inte folk generellt kommer semestra på närmre håll - och om detta skulle kunna gynna rederi näringen på kort sikt under högsäsong? Eller om rädslan kommer sitta i så pass länge att det inte hjälper att det är sommar och sol.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Nyss hemkommen från en kryssning med Gabriella. Blev en snabbt beslut att åka till Helsingfors i lördags då en utlandsresa blev inställd. På utresan från Stockholm så var det ca 500 passagerare ombord. Kändes att det var lite folk ombord, men mer en känsla av att man åkte på kryssning mitt i veckan. Åt i A´la Carte restaurangen på utresan och där var det väll ca 15 personer som åt skulle jag gissa. Buffén hade bara insläpp 16:30 och 17:00. Alla serviceställen hade öppet som vanligt och det var ett ordinarie nöjesutbud på kvällen. Var en lugn och trevlig kväll ombord. I söndags var jag lite orolig att man skulle ställa in båtresan då jag läste bland annat att Birka och Cinderellas kryssningar var inställda. Om utresan kändes lugn så var det inget mot hemresan. Kändes som att de enda nya passagerare som steg på i Helsingfors var ryssar och väldigt väldigt få finnar verkade det vara ombord. På hemvägen åt vi i buffén och det var väldigt lite folk där också, men nog mera än kvällen innan i A´la carte restaurangen. Fick ihop det till 22 personer Det var också ett ordinare nöjesutbud på hemvägen, däremot verkar det som att det idag tas bort externa artister ombord. Spelautomaterna stängdes dock av igår kväll ombord såg jag. Servicen var väldigt bra ombord och de gjorde sitt bästa trots denna tråkiga tid med permitteringar. Vid frukosten idag hade de bara öppet för frukosten i A´la carte restaurangen och de bjöd alla på ett glas mousserande. Då frukosten var i denna restaurang så blev det rätt mycket folk där och det var nog enda gången på denna kryssning som det kändes som att det var mycket folk. På nått sätt kändes det sorgligt att se hur det var ombord och jag hoppas innerligt att det återgår till det normala inom kort. När man igår kväll gick genom arkaden på däck 8 vid 20 tiden så var det endast ett par som satt och åt bland alla dessa restauranger som finns där. Normalt brukar det vara rätt fullt.

Penny

Inlägg av Penny »

Nu är det Rosellas tur att ställas in. Till 13 april.

https://m.alandstidningen.ax/nyheter/vi ... rosella-13
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)

Penny

Inlägg av Penny »

Är detta den storslagna kampen mellan Viking och Silja om Finlandstrafiken tro? Om ett rederi väljer att ställa trafiken blir det ju bonus för det andra. Riktigt tråkigt detta! Hoppas att det snart blir bättre!
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)
Låst