Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tjärv1
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Ort: Stockholm/Roslagen
Har tackat: 38 gånger
Har Tackats: 72 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Tjärv1 »

Robert Brink skrev:
ons 20 maj 2020, 17:44
Det här med att försöka hitta en ny lugnare medveten publik försökte väl Birka med när Birka Paradise kom? Gick ju sådär, så man fick fortsätta med bussarna från Arboga, Köping, Tierp med flera orter... :)

//R
Birka är inte heller någon färja som har några bokningar av resenärer och fordon reguljärt till Finland över helgen. Att köra fredagskvällar typ fullt ös medvetslös med något band som ska locka X-pax som vill tömma plånboken, hjärnan och helst baren och dricka upp taxfree-ransonen i hytten är inte riktigt rätt. Har rest med barn då det råkade vara hårdrockskryssning på Galaxy. Inte optimalt med growlande och skränande i hyttkorridorerna när man skall köra bil några timmar följande dag.

Galaxy & BP är ju ursprungligen byggda för annan trafik och inte för en heldag 11h i skärgårdarna och Ålands hav. Därför har de en stor nattklubb! Viking har en senare avgång på kvällen och dessutom har de Mariehamnskryssningarna (med Cinderella). Lite lugnare musik och intimare konserter i en mysigare lokal är nog uppskattat.


Jan K
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 29 mar 2020, 19:14
Har tackat: 9 gånger
Har Tackats: 9 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Jan K »

Tjärv1 skrev:
ons 20 maj 2020, 19:03
Galaxy & BP är ju ursprungligen byggda för annan trafik och inte för en heldag 11h i skärgårdarna och Ålands hav. Därför har de en stor nattklubb! Viking har en senare avgång på kvällen och dessutom har de Mariehamnskryssningarna (med Cinderella). Lite lugnare musik och intimare konserter i en mysigare lokal är nog uppskattat.
Måste jag ännu upprepa... att ha både Glory och Cinderella skulle vara överkapacitet. Man kan inte ha ett fartyg med 2800 passagerare och ett annat med 2700 som båda har avgångar från Stockholm på samma kväll. Just nu har vi Amorella som tar in bara 2480 passagerare med hyttplatser för 1946, men situationen kommer att vara helt annorlunda då.

Galaxy & BP är byggda med tanket att man kan flytta dom till åbolinjen eller vart som helst. Dom är flexibla fartyg med deras stora allmänna utrymmen och flera olika hytter. De passar bra på Åbo–Stockholm. Tallink Siljas marknadsandel är större än Viking Lines därför att de lockar många sorts kunder – på fartygen finns nattklubb och disco samt en tangolounge och många mysiga och hemtrevliga restauranger. Galaxy och BP har någonting för alla.


Emil G
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46
Har Tackats: 33 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Emil G »

Mistluren skrev:
ons 20 maj 2020, 08:47
För egen del tror jag inte att Cinderella någonsin kommer tillbaka som 22-timmars kryssare till Mariehamn. Den lilla efterfrågan som eventuellt kommer att finnas före Glory klarar Amorella.
Innan corona hade jag absolut hållit med dig men ironiskt nog kan Cinderella räddas av den om Birka tvingas kasta in handduken och man huxflux är ensamma på den marknaden igen. Sen är väl frågan hur smart det vore att fortsätta köra Cinderella istället för att göra de kapacitetsminskningar som behövs och öka lönsamheten på Åbolinjen.


Henrik
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 33 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Henrik »

Are you sure silja has a greater market share on the St - Tur line? I thought it was VL that was the market leader there. Best regards.


Tjärv1
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Ort: Stockholm/Roslagen
Har tackat: 38 gånger
Har Tackats: 72 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Tjärv1 »

Jag tror det är bättre att VL lägger fokus på att marknadsföra Glory tillsammans med möjligheterna iland på de olika destinationerna. Spa i Nådendal, teatrar och museer i Åbo etc och framförallt alla möjligheter att turista på Åland. Givetvis motsvarande marknadsföring av aktiviteter i Stockholm och Sverige på de finska hemsidorna. Resenärer som åker med både Grace och Glory kombinerat med vistelse iland. Till Åland finns det ju även Rosella och Cinderella som ger de svenska resenärerna möjlighet att gå iland tidigare. Stockholmarna kan ju ta Glory hem efter en halvdag i Mariehamn äta middag shoppa och njuta av Stockholms Skärgård över en drink. Kan VL istället locka fler resenärer till Cinderella och Helsingforsbåtarna med DJ's och artister där så kommer nog Glory få utforska sitt eget koncept och finna många återkommande resenärer.

Ni kan nog glömma att utrymmena längst fram ovanför kommandobryggan innehåller någon lokal typ nattklubb gigantus. Där finns restaurangerna Buffé och A'la Carte precis som på Grace och enligt rykten en liten roterande restaurang överst i det som jag spekulerat i att det skulle vara typ champagnebar.
Vista Room är i mina ögon en kombination av Amorellas nattklubb och den stora populära Cafeterian i fören som är särskilt uppskattad dagtid för sin utsikt. Om jag får gissa så sprider nog VL ut möjligheterna att ta en fika mer på Glory med möjligheter att köpa något till kaffet både på Piazzan ute på akterdäck och inne på Vista Room

Viking Glory Sammanfattat som jag ser det! En jäkligt fin färja för dagskryssningar och ett lyxigt flytande hotell med en stor härlig nattöppen skybar.


/jes
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 08:02
Ort: Lidingö
Medlemsnamn hos Landgången: /jes
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 42 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av /jes »

Är det helt säkert att Viking Glory kommer att ersätta Amorella? Det kan väl bli så att Viking Grace ersätter Amorella och Viking Glory kör kvällsturen från Åbo? Är inte den finska marknaden för kortkryssningar större än den svenska? Som också skrivits här, ska Viking Glory verkligen gå i par med Cinderella med ett par timmars mellanrum?


Jan K
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 29 mar 2020, 19:14
Har tackat: 9 gånger
Har Tackats: 9 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Jan K »

/jes skrev:
tor 21 maj 2020, 15:11
Är det helt säkert att Viking Glory kommer att ersätta Amorella? Det kan väl bli så att Viking Grace ersätter Amorella och Viking Glory kör kvällsturen från Åbo? Är inte den finska marknaden för kortkryssningar större än den svenska? Som också skrivits här, ska Viking Glory verkligen gå i par med Cinderella med ett par timmars mellanrum?
Som jag förstått kommer Glory att ersätta Amorella eller i alla fall är det vad som står i denna artikel. https://www.sjofartstidningen.se/viking ... ing-glory/


Sjögrabb
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 13:42
Har Tackats: 19 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sjögrabb »

På Sto-Åbo linjen har Viking högre marknadsandelar mot Silja.
Så kanske deras lite lugnare koncept ombord lockar mer ruttpax, de vill ju trots allt kunna sova på natten.

Sedan vilken färja som hamnar var skall nog inte huggas i sten. Som det ser ut nu har Glory kvällsavgång från Sthlm, men vem vet..


Robert Brink
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:32
Har tackat: 4 gånger
Har Tackats: 76 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Robert Brink »

/jes skrev:
tor 21 maj 2020, 15:11
Är det helt säkert att Viking Glory kommer att ersätta Amorella? Det kan väl bli så att Viking Grace ersätter Amorella och Viking Glory kör kvällsturen från Åbo? Är inte den finska marknaden för kortkryssningar större än den svenska? Som också skrivits här, ska Viking Glory verkligen gå i par med Cinderella med ett par timmars mellanrum?
Grace är designad för finska marknaden, och Glory för den svenska. Så det är nog tänkt att Glory går kväll fr Sthlm.

//R


Sauli
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli
Har Tackats: 15 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sauli »

Tjärv1 skrev:
tor 21 maj 2020, 10:50
Ni kan nog glömma att utrymmena längst fram ovanför kommandobryggan innehåller någon lokal typ nattklubb gigantus. Där finns restaurangerna Buffé och A'la Carte precis som på Grace och enligt rykten en liten roterande restaurang överst i det som jag spekulerat i att det skulle vara typ champagnebar.
Det är också möjligt i teori att restauranger är också någonslags nattklubb. T.ex. Maxim på Finlandia/Silvia Regina.

Skriv svar