Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tjärv1

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Tjärv1 »

Tror Glory är byggd så att kök och restauranger på däck 9-11 (12!?) kan dela personal och samarbeta mellan kök och serveringar. Antagligen kan de kör mathissar till däck 9 (Torget + Konferanslounge) och 11 (a’la carte, spa/bad och cafeteria).

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Personalinbesparande så det skriker om det. A
lla tar sin egen mat och ställer säkert brickan i ett brickställ när de ätit klart.
Dyra servitörer är ett minne blott.
Sedan undrar man lite över en "en nybakad frasig frukostfralla", har väl aldrig fått en sådan på en finlandsfärja, tyvärr.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Market påminner mig om Slites "Food Market" ombord på Europa (Silja Europa) till en del. Saluhall skall det knappast jämföras med, däremot food court (det lär inte inträffa att en färja utrustas med en saluhall i traditionell mening). Viking Line har ju varit inne och nosat på konceptet med Frank´s ombord på Grace också.

För egen del betraktar jag en food court som en utmärkt vidareutveckling av cafeterian då utbudet är betydligt större och man fortfarande ligger nära i effektivitet då det är självservering som gäller. Tidigare har det ju funnits "internkonkurrens" mellan cafeterian och restaurangerna där man via prissättningen velat styra resenärerna mot de sistnämnda (dyra köttbullar med mos som gör att restaurangalternativet framstår som mer prisvärt). Med en food court kan detta undvikas och man får större möjlighet att erbjuda alternativ.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Sjögrabb skrev: ons 03 mar 2021, 23:50 Dyra servitörer är ett minne blott.
Det kommer nog fortfarande vara servitörer till a’la carte-restaurangerna på däck 11 och 12 (den roterande). Sen har vi även Algots krog som också verkar servera varm mat samt buffén längst fram på däck 10 som mer traditionella restauranger.

Market, torget och Vista Room är öppna och flexibla utrymmen där man även kan slå sig ner med sitt sällskap eller om man är ensam med sin laptop bok eller annat. Det är nära till serveringar om man vill fika eller äta. Det är även en bar ”grynna” som kan fungera som mötesplats när resesällskapet sprider ut sig på olika håll till lekrum butiker eller spabehandlingar.

Tror det kan bli bra om man ser till helheten och olika resenärers varierande behov under dygnet. Glory är ingen nattfärja för kryssningsresenärers nattliv och färjeresenärers nattsömn! Utrymmena ombord skall passa alla typer av passagerare även på dagturerna!

Trossen

Inlägg av Trossen »

Sedan undrar man lite över en "en nybakad frasig frukostfralla", har väl aldrig fått en sådan på en finlandsfärja, tyvärr.
Var det inte så att Slites m/s Athena och Kalypso hade ett eget bageri ombord - i vart fall vill jag minnas att det fördes fram i marknadsföringen. Så ombord på dessa fartyg vill jag minnas att jag fått en "frasig fralla". :D

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Alla tre ,Olympia,Athena,Kalypso,eget konditori,på Olympia kommer jag ihåg att de kom på jobb varje morgon 4.15 svensk tid!
Användarvisningsbild

Victory

Inlägg av Victory »

Trossen skrev: tor 04 mar 2021, 16:37
Var det inte så att Slites m/s Athena och Kalypso hade ett eget bageri ombord - i vart fall vill jag minnas att det fördes fram i marknadsföringen. Så ombord på dessa fartyg vill jag minnas att jag fått en "frasig fralla". :D
Tjaa bageri i sig fanns även på Viking CInderella. Bagaren började sådär halv fyra på morgonen så när man gick nattvakten blev man ordentligt hungrig då doften av nybakat började sprida sig :)

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Cinderella gjorde egna tårtor också. Men sen skulle det tyvärr sparas.

Trådstartare
Markmeister89
Kontakt:

Inlägg av Markmeister89 »

Ny artikel om bygget av Viking Glory.

https://www.sjofart.ax/nyheter/i-kina-v ... lory-fram/

Dessutom rapporterar Ålands Radio om att hennes första provtur kommer äga rum i Juni.

RR202020

Inlägg av RR202020 »

Finnjet. skrev: fre 05 mar 2021, 19:11 Cinderella gjorde egna tårtor också. Men sen skulle det tyvärr sparas.
Kan påpeka, att dessutom det fanns en egen kemtvätt ombord på m/s Kalypso på 2:a däck, där även m/s Athenas personalklädsel och restauranglinne tvättades.

Och att bageriet finns nog fortvarande ombord på Silja Serenade och Silja Symphony. Också på 2 däck.
Skriv svar