Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Sjögrabb

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sjögrabb »

Jonsson skrev: tor 04 feb 2021, 21:13 Det här börjar helt ärligt bli lite tröttsamt, fakta är redan hänvisad till här i tråden och då hänvisningar till förordningar och inte personliga anekdoter. Fakta är att redaren får tillbaka sociala avgifter för de anställda på svenskflaggade fartyg så länge det handlar om EU/EES medborgare.

Mellan 2008 och 2014 hade Viking Line tre fartyg under svensk flagg. På ett av dem, XPRS, var det garanterat inte svenskar som jobbade, på Rosella tror jag det var mest ålänningar då också. Anledningen till att man bytte flagg hade inget med skatter att göra, men det hade med pengar att göra. I XPRS fall bytte man till estnisk flagg för att konkurrera bättre med Tallink.

Att man bytte på Rosella berodde på att svenska kronan vid det tillfället var dyr och genom att byta till finskt avtal så sänkte man kostnaderna. Det är förövrigt en sak till som talar för att Glory kommer få finsk flagg, att man säkrar sig mot valutafluktuationer, särskilt som Euro kommer vara gällande valuta ombord på Glory.

Glory kommer få finsk flagg om inget extraordinärt händer. Skulle hon dock få svensk flagg kommer hon säkert drifts på samma sätt som Cinderella, dvs via det svenska dotterbolaget som kommer anställa personalen och sedan kommer chartra fartyget från moderbolaget.

Tillägg: Vad som däremot verkar vara sant, och är den troliga orsaken till alla olika buden här är att DELTIDsarbete kan bli problematiskt. Enligt EU regler ska en deltidsanställd vara socialförsäkrad i Finland (om personen bor i Finland dvs), då får redaren inte tillbaka de sociala avgifterna i Sverige. Om man däremot är heltidsanställd är personen socialförsäkrad i Sverige och redaren får tillbaka de sociala avgifterna.

Summa summarum: Vi har nog alla rätt beroende på infallsvinkel. Heltidsanställd: Inga problem, Deltidsanställd: no go.
Precis, och hur stor del av besättningarna är vikarier? Jo väldigt många. Man håller nere det fastanställda antalet till ett minimi för att minska kostnaderna under lågsäsong och fyller sedan på med visstid/säsongsanställningar.
Rekryterarna på bolagen har fullt upp att fylla upp "luckor" i den dagliga driften, belive me.

Sjögrabb

Inlägg av Sjögrabb »

Markmeister89 skrev: fre 05 feb 2021, 09:33
Henrik skrev: fre 05 feb 2021, 08:47 Most people dont care. Look at the ships to Poland for example. I dont see any wild protests. Look at the cruise industry, no protests there either. Firms have left Sweden for the last 20 years at least because of taxation and jobs have been lost. Sweden and Finland must become more attractive and high taxes are not attractive since it means firms can not compete. This is the reality and its a process that acceleratet in recent years. This will happen its just a question of when.
Största delen av personalen hos Viking Line är ålänningar och Viking Line är ålands största arbetsgivare och betyder mycket för näringslivet här på ön. Skulle Viking utannonsera att man vill flagga ut hela flottan till en bekvämlighetsflagg så kommer Viking få hett om öronen i pressen och bland befolkningen då alla på ön har en relation med rederiet på ett eller annat sätt.
Nja, var är källan för det. Jag upplever nog det mer som att på de finskflaggade fartygen (Rosella undantaget) så kommer de flesta från fastlandsfinland, och på Cinderella kommer de flesta från Sverige.
Visst, överrepresentation av ålänningar inom drift och befäl möjligtvis men knappas ute på golvet, och det är ju där den största delen av besättningen jobbar.
Rosella däremot har väl av förklarliga skäl mest ålänningar i sin besättning.
Användarvisningsbild

pOlman

Inlägg av pOlman »

Rosella för Åländsk flagga!
P1030246.JPG
P1030246.JPG
P1030246.JPG (5.4 MiB) Visad 989 gånger

Robert Brink

Inlägg av Robert Brink »

Om vi återgår lite till Glory. Så hoppas jag att hon får något mera folkligt bad förutom ett Spa som Birka Paradise hade. Tyvärr blir det nog enbart Spa som på Grace. Tycker det är grymt skönt att bubbla lite under resan och slappa. Men blir liksom lite dyrt att gå in på Spa bara för att bubbla lite...

//R

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Birka körde med Åländskt flagga,när vi på nätterna låg i Mariehamn och hade stormöte med Birka gubbarna på pub Park så passade jag på och
frågade?svaret var:Åländska flaggan är bara en marknads teknisk grej,att hälsa dom svenska gästerna ombord,nu är ni nästan på Åland redan?
Samma försäkrings avgifter och andra avgifter som under Finsk flagga.Denna Åländska flaggan kan användas bara in och ut från Åland?Någon
tex.Lundquist tankbåt som kör world wide kan inte bärä Åländska flaggan.Antar att den Åländska inte räknas som internationel flagga?Rätta om
jag har fel?
Användarvisningsbild

Victory

Inlägg av Victory »

pepe57 skrev: fre 05 feb 2021, 16:03 Birka körde med Åländskt flagga,när vi på nätterna låg i Mariehamn och hade stormöte med Birka gubbarna på pub Park så passade jag på och
frågade?svaret var:Åländska flaggan är bara en marknads teknisk grej,att hälsa dom svenska gästerna ombord,nu är ni nästan på Åland redan?
Samma försäkrings avgifter och andra avgifter som under Finsk flagga.Denna Åländska flaggan kan användas bara in och ut från Åland?Någon
tex.Lundquist tankbåt som kör world wide kan inte bärä Åländska flaggan.Antar att den Åländska inte räknas som internationel flagga?Rätta om
jag har fel?
Jag ska inte svära på att jag har rätt, men jag har för mig att det du skriver i slutet är sant. Jobbade på Transporter förut som har hemmahamn Mariehamn. Vi hade finska flaggan.
Angående ålänningar, svenskar och finländare på olika flaggor så meddelade rederiet jag jobbade för att allt jag behövde göra för att segla på finsk flagg(utan att behöva betala 60% i källskatt) var att skaffa adress i Finland. Jag skrev mig därför på Åland och betalade därmed vanlig finsk skatt(misstänker att rederiet också tjänade på detta eftersom det var de som kom med förslaget)
Robert Brink skrev: fre 05 feb 2021, 15:53 Om vi återgår lite till Glory. Så hoppas jag att hon får något mera folkligt bad förutom ett Spa som Birka Paradise hade. Tyvärr blir det nog enbart Spa som på Grace. Tycker det är grymt skönt att bubbla lite under resan och slappa. Men blir liksom lite dyrt att gå in på Spa bara för att bubbla lite...

//R
Du använder mina ord :D

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Robert Brink skrev: fre 05 feb 2021, 15:53 Om vi återgår lite till Glory. Så hoppas jag att hon får något mera folkligt bad förutom ett Spa som Birka Paradise hade. Tyvärr blir det nog enbart Spa som på Grace. Tycker det är grymt skönt att bubbla lite under resan och slappa. Men blir liksom lite dyrt att gå in på Spa bara för att bubbla lite...

//R
Silja Europas badavdelning är en saknad favorit från Stockholm Åbo!
Som jag tolkat suddiga GA tidigare får Viking Glory en avdelning med spa längst fram på babordssidan på däck 11 omklädningrum närmast det inglasade däcket ute (mellan helikopterplattan och skorstenen).

Kan Norska passagerarfartyg i kustfart mellan Bergen och Nordnorge ha utomhusbassäng så borde det fungera även mellan Stockholm och Åbo. Cafeterian akter om A’la Carte på styrbordssidan är nog avsedd för badande och solande gäster.

Tror på nyckelarmband för skåplås och betalning under badtiden.

Badmöjligheterna blir nog något utöver det vanliga. Galaxy och BP med avdelningar under bildäck känns där nästan sämre än 40 år gamla färjor!

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Hoppas på en badavdelning som kostar runt 100 kr, inte spa. Men såklart ska man ha en spa avdelning också. Sen får man betala för det man vill ha, vill man ha spabehandling så betala mer, Bara bubbla, ja ta 100 kr.

danneh

Inlägg av danneh »

Är inte helt säker, men går det verkligen att jämföra åländsk flagg mot färöisk? Färöarna har ju ett eget register, har verkligen Åland det?

Jag antar också att Viking Glory får finsk flagg, men man vet aldrig. Rosella flaggades ju ut när situationen med svenskt flagg var som värst, och ser ju onekligen (sett till antalet inflaggade fartyg) ut att vara mycket bättre idag.

peterpan

Inlägg av peterpan »

Finnjet. skrev: fre 05 feb 2021, 18:09 Hoppas på en badavdelning som kostar runt 100 kr, inte spa. Men såklart ska man ha en spa avdelning också. Sen får man betala för det man vill ha, vill man ha spabehandling så betala mer, Bara bubbla, ja ta 100 kr.
En lyxig Spa & Bad avdelning är ju riktigt trevligt (här är ju Birka saknad) men prissättningen är svår.
När man badar och Spa”ar är det ju inte roligt med för mycket folk. Är priset för billigt kan det lätt bli trångt och stökigt och då blir det inte trevligt. Någon form av bokningssystem och kontroll måste finnas. Det bästa är ju förstås en fullfjädrad lyxig spa avdelning med en uppsjö av olika bad, relax och bastu options och trevlig personal som tar hand om allt. Det är väl detta man hoppas på hos Glory.
Skriv svar