Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Markmeister89
Medlemsnamn hos Landgången: Markmeister89
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 10 gånger
Kontakt:

Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden

Inlägg av Markmeister89 » lör 28 sep 2019, 13:38

Henrik skrev:
tor 26 sep 2019, 13:19
Maybe that person is not really a match? Seems like they are keeping a tight lid..
Klart att det tar ett tag innan marknadsföringen kommer igång ordentligt? Skillnaden mot Viking Grace är ju att hon var byggd
i vårt grannland och nyheter smög sig ut lite hela tiden. Man har ju inte ens monterat ihop stålsektionerna så jag förstår inte
varför folk är så stressade och otåliga?

Mistluren
Har Tackats: 14 gånger

Inlägg av Mistluren » tor 03 okt 2019, 10:48

Klart att man är lite nyfiken på hur det blir. Det har ju trots allt inte byggts något nytt för Stockholmsmarknaden sedan Baltic Queen 2009. (Det är snart ett lika långt uppehåll mellan nybyggena, som det var från Europas leverans 1993 till Victorias leverans 2004). Men jag har i och för sig förståelse för att man av marknadsskäl avvaktar lite. Man kan inte hålla en nyhet aktuell hur länge som helst.

Dock skulle det vara intressant att veta om man håller planeringen eller om det är förseningar att vänta?

IBe
Medlemsnamn hos Landgången: IB
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av IBe » fre 04 okt 2019, 15:41

Mistluren skrev:
tor 03 okt 2019, 10:48
Klart att man är lite nyfiken på hur det blir. Det har ju trots allt inte byggts något nytt för Stockholmsmarknaden sedan Baltic Queen 2009. (Det är snart ett lika långt uppehåll mellan nybyggena, som det var från Europas leverans 1993 till Victorias leverans 2004). Men jag har i och för sig förståelse för att man av marknadsskäl avvaktar lite. Man kan inte hålla en nyhet aktuell hur länge som helst.

Dock skulle det vara intressant att veta om man håller planeringen eller om det är förseningar att vänta?
Har du missat
http://www.faktaomfartyg.se/viking_grace_2013.htm

Mistluren
Har Tackats: 14 gånger

Inlägg av Mistluren » fre 04 okt 2019, 16:44

IBe skrev:
fre 04 okt 2019, 15:41
Mistluren skrev:
tor 03 okt 2019, 10:48

Har du missat
http://www.faktaomfartyg.se/viking_grace_2013.htm
Nej, men hon är knappast byggd för Stockholmsmarknaden. Normala människor går ju inte upp mitt i natten för att åka båt. Nu har jag förvisso åkt med henne ett par gånger, men det är ju inte normalt.. :)

Gotlandsfärjor räknas inte riktigt heller tycker jag. Dels är de främst för gotlänningar, dels går de från Nynäshamn, vilket knappast är en hamn för Stockholm, även om den råkar ligga nära, utan mer en hamn för hela Sverige.

Mer gränsfall tycker jag i så fall att det är med Superfast IX, men Södertälje? -Jag valde att inte räkna med henne heller.

M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 12 gånger

Inlägg av M.H » fre 04 okt 2019, 20:15

Det var ett bra drag i bokningarna på kvällsavgången från Stockholm till Åbo när Amorella och Kalypso var nya. Jag bokade in mig i en fyrabäddshytt och kryssade med två helt främmande personer som i sin tur inte kände varann. En var australier och lämnade Kalypso i Åbo och vem den andre var kommer jag inte ihåg. Idag skulle väl ingen resa på det sättet. Man reserverade en herrplats alternativt damplats i en hytt.Man blandade inte könen i den här typen av bokningar som sedan försvann ur bilden när överetableringen var ett faktum. Jag träffade faktiskt min fru på Kalypso på en kryssning när jag bokat en herrplats.

Tjärv1
Har tackat: 4 gånger
Har Tackats: 8 gånger

Inlägg av Tjärv1 » lör 05 okt 2019, 10:05

Ålands radio sände 16 sep en intervju med informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström som berättar lite om nybygget och tidsplanen.
https://alandsradio.ax/nyheter/annu-okl ... FCZQ38tErs
Noterade att varvet byggt de röda skrovsektionerna som syns på bild uppochned!

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » lör 05 okt 2019, 19:32

Det var ett bra drag i bokningarna på kvällsavgången från Stockholm till Åbo när Amorella och Kalypso var nya. Jag bokade in mig i en fyrabäddshytt och kryssade med två helt främmande personer som i sin tur inte kände varann
Otroligt - när övergavs det systemet egentligen? Det är ju som att åka liggvagn på nattåget men aldrig i helsicke att jag idag 2019 skulle dela en sk herrhytt!

M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 12 gånger

Inlägg av M.H » sön 06 okt 2019, 04:14

Tiderna förändras, idag skulle jag aldrig boka en herrplats men då tänkte man inte så mycket på det. Annars är ju detta system utmärkt om man vill lära känna folk. Viking Line skulle kunna köra en herr/damplats drive specifikt för människor som är ensamma och i behov av samvaro i boendet.Från det ena till det andra.. Finns det en vilstolssalong på Grace/Galaxy/BP?
Jag har aldrig sett till någon men det det kanske finns under bildäck?

Tjärv1
Har tackat: 4 gånger
Har Tackats: 8 gånger

Inlägg av Tjärv1 » sön 06 okt 2019, 10:47

Mindre och smidigare färjor utvändigt då krävde väl andra lösningar för att erbjuda bäddplatser till alla. Idag är färjorna mer slösaktiga med utrymmen. Fler hytter idag är 2-bäddshytter och lyxhytter med dubbelsäng. Ekonomihytter och C-klass under bildäck byggs väl inte på nya Östersjöfärjor sedan Estonia. Åker man ensam får man snällt betala för en hel hytt. Piccolohytterna på V Grace funkar hyfsat men med egen WC tar de plats som rederierna tar betalt för. Budgetalternativ för reguljärresenärer som reser ensamma eller i större grupper saknas tyvärr! En sittsalong i anslutning till utrymmeseffektiva sovutrymmen där varje resenär endast har en koj och plats för bagage saknas. Skolklasser, idrottslag och ensamresande backpackers och studenter hänvisas till vanliga hytter!

NT-T2
Medlemsnamn hos Landgången: NT-T2
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 2 gånger

Inlägg av NT-T2 » sön 06 okt 2019, 12:54

Ett budgetalternativ som rederierna skulle kunna testa är pod-lösningen. Då undviker man eventuella "problem" med delade hytter och kan samtidigt få en utrymmeseffektiv lösning. Det fungerar på hotell och skulle kunna fungera ombord på färjor. Hytter under bildäck har jag inga problem med men idag när det finns lösningar som gör att man kan ta bilar därnere (Nils Holgersson/Peter Pan är exempel) blir det inte helt uppenbart att använda utrymmena därnere för passagerare. Tidigare färjor hade ju besättningsutrymmen där och hytter längs bildäck (t.ex storfransyskorna och deras halvsyskon från samma varv). Det som också kan argumenteras när det gäller hytter under bildäck är den logistiska delen (hissar etc ner dit).

Det rimligaste alternativen idag bör vara pod-varianten och att bagaget kan låsas in i skåp.

Skriv svar