Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden
-
- Inlägg: 229
- Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
- Ort: Åland
- Kontakt:
Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden
Syftet med den här tråden är att lägga upp nyheter och spekulationer kring Viking Lines nuvarande nybyggnadsprojekt i Kina.
Lite basfakta om fartyget taget från faktaomfartyg.se:
Byggs av Xiamen Shipbuilding Industrie Co, Xiamen, Kina för leverans 2020.
Varvsnummer. NB 448a
Dimensioner. 222,55 x 35 x ? m.
GT. 63000.
Maskineri. Sex Wärtsilä 31DF flerbränslemotorer.
Passagerare. 2800.
Hyttplatser. 898
Bilar. 640
Lastmeter. 1500.
Fartyget kommer att ha två stycken flettner-cylindrar likt den på Viking Grace och hon kommer att utrustas med azipods för lättare manövrering. Nybyggets inredning kommer att designas av den Stockholmsbaserade firman Koncept Stockholm som bland annat har designat Scandic Haymarket i Stockholm.
Bilder och renderingar av fartyget:
Lite basfakta om fartyget taget från faktaomfartyg.se:
Byggs av Xiamen Shipbuilding Industrie Co, Xiamen, Kina för leverans 2020.
Varvsnummer. NB 448a
Dimensioner. 222,55 x 35 x ? m.
GT. 63000.
Maskineri. Sex Wärtsilä 31DF flerbränslemotorer.
Passagerare. 2800.
Hyttplatser. 898
Bilar. 640
Lastmeter. 1500.
Fartyget kommer att ha två stycken flettner-cylindrar likt den på Viking Grace och hon kommer att utrustas med azipods för lättare manövrering. Nybyggets inredning kommer att designas av den Stockholmsbaserade firman Koncept Stockholm som bland annat har designat Scandic Haymarket i Stockholm.
Bilder och renderingar av fartyget:
- Bilagor
-
-
-
-
-
Senast redigerad av Markmeister89 den tis 22 dec 2020, 11:27, redigerad totalt 5 gång.
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Förklara lite närmare vad de där två tornen är till för?
-
- Inlägg: 229
- Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
- Ort: Åland
- Kontakt:
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
"A Flettner rotor is a smooth cylinder with disc end plates which is spun along its long axis and, as air passes at right angles across it, the Magnus effect causes an aerodynamic force to be generated in the direction perpendicular to both the long axis and the direction of airflow.[1]
In a rotor ship the rotors stand vertically and lift is generated at right angles to the wind, to drive the ship forwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Flettner_rotor
In a rotor ship the rotors stand vertically and lift is generated at right angles to the wind, to drive the ship forwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Flettner_rotor
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Intressant! Och så tunna ”rör” har en relevant effekt?
Ska läsa mer om det!
Ska läsa mer om det!
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:15
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Hon blir inte någon skönhet om dessa bilder är nära den slutgiltiga designen.
Men som dom säger det är insidan som räknas /TT
Men som dom säger det är insidan som räknas /TT
-
- Inlägg: 229
- Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
- Ort: Åland
- Kontakt:
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Fartyget kommer högst troligt få svarta ränder längs med de publika däcken. Som på Grace och Cinderella. Tycker hon ser riktigt bra ut.
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Man längtar tills man kan boka in en kryssning med henne:)
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:09
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Förvisso är intentionen betydligt mer färja än kryssare, men jag undrar om man inte tagit Grace däcksplaner och sen skalat av koncepten som inte vart lyckosamma - mer eller mindre? Känns inte som om det här öppnar för några större wow faktorer. Snarare förenkling och mer funktionell inredning ( läs personal besparande ).
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Nu är jag som de flesta som lästa Landgången vet inte den största entusiasten vad gäller Vikings arbete men känns inte 2800 passagerare som ganska mycket? Man har redan idag problem att fylla Amorella annat än några veckor under högsäsongen och marknaden från Stockholm för kryssningsresenärer är ganska mattad om man uttrycker det milt, lägg därtill att du redan idag inte kan ta betalt för dessa resor och Grace blev inte en jättesuccé trots att man satte in henne från Finland där utbudet är mindre. Att i detta läget utöka kapaciteten och känns för min del lite småmärkligt, missförstå mig rätt Viking behöver nytt tonnage men jag undrar om det är rätt att satsa på en kryssningsfärja med en ökning i kapacitet på den linje från Stockholm som är mest reguljärbaserad.
Flyttar man däremot CInderella blir ju läget ett annat men frågan blir då om man lyckas behålla den marknaden eller om de går till Birka.
Flyttar man däremot CInderella blir ju läget ett annat men frågan blir då om man lyckas behålla den marknaden eller om de går till Birka.
Re: Viking Lines nybygge i Kina - Huvudtråden
Reportage från provkörning av huvudmaskin i Vasa. https://www.sjofart.ax/nyheter/har-test ... nya-maskin
Totalt kommer man ha sex stycken Wärtsilä 31 DF ombord.
Totalt kommer man ha sex stycken Wärtsilä 31 DF ombord.