Jag har kört båt

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

rederiet
Har Tackats: 8 gånger

Jag har kört båt

Inlägg av rederiet » fre 27 sep 2019, 14:03

I går fick jag testa och styra en färja . Nol fem tio grader styrbord och barbord Nol är inget men kan någon fota på en fartygs ratt vad fem och 10 grader är och dom andra gradtalen enligt kapten så gick de bra för mig att köra har alla fartyg ratt nu mera .

Hoppas på svar

Henrik
Har tackat: 17 gånger
Har Tackats: 4 gånger

Re: Jag har kört båt

Inlägg av Henrik » fre 27 sep 2019, 14:55

Well.. not sure what to say but if you liked it.. good for you 🙂🎈🙂

Kehinde
Har Tackats: 11 gånger

Re: Jag har kört båt

Inlägg av Kehinde » fre 27 sep 2019, 18:12

Är inte riktigt säker på vad du egentligen menar, men om befälhavaren i ditt inlägg inte menade kursen, var det antagligen rodervinkeln. Lotsar och i synnerhet hamn- och kanallotsar använde, åtminstone förr, rodervinkeln vid kursändringar, eftersom de av erfarenhet hade kläm på hur snabbt de flesta fartygen reagerade på de olika roderutslagen vid olika farter.
Vad gäller Nol, har jag faktiskt aldrig hört det uttrycket, men tiderna förändras ju och det är kanske för oss lite äldre något nytt maritimt uttryck. Tidigare fanns uttrycken styrbord/babord, stötta samt midskepps och de order som via vakthavande styrman gavs till rorsmannen från lotsen.
Rodervinkeln var tidigare aldrig angiven på själva ratten, men däremot på den "pidestal", som ratten var fäst på och ratten i sig hade olika utformning och storlek helt beroende på typen av överföring till styrmaskineriet/rodret. Rent principiellt fanns det två olika överföringar av rattens rörelse, nämligen hydralisk och elektrisk och den elektriska fordrade inte en stor ratt och kunde i princip vara en styrpinne ofta utformad som en halv ratt. I stil med reglaget på ett flygplan.

Skriv svar