Fråga angående Marinetraffickartan...

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Ulf Berlin

Fråga angående Marinetraffickartan...

Inlägg av Ulf Berlin »

...som har kraftig närhet för oss färjeintresserade :)
Någon som vet varför alla lands/stadsnamn har försvunnit från dess kartor?
https://www.marinetraffic.com/se/ais/ho ... .4/zoom:11
/Ulf

Stefan S

Re: Fråga angående Marinetraffickartan...

Inlägg av Stefan S »

Vilka namn har försvunnit? Jag ser alla stadsnamn.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Marinetraffic verkar inte vara snabba med att uppdatera sina kartor. Hamnutbyggnaden i Frederikshavn syns fortfarande inte fullt ut på deras kartor...
Ibland har jag sett fartyg ligga still till synes på öppet vatten enligt Marinetraffic, fastän det egentligen ligger vid någon av de nyare kajerna.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Baskartan med namn etc kommer från Mapbox, dvs Marinetraffic kan inget göra åt dessa.
Tex: https://api.mapbox.com/styles/v1/mapbox ... /2251/1198
Datat till dessa kommer från OpenStreetMap vars data dock är up-to-date om Mapbox bara skulle uppdatera kartorna.
Dock så har pengarna runnit i huvudet på Mapbox så det som förut var gratis kostar skjortan i dagens läge, så det är mycket möjligt att Marinetraffic använder någon gammal version av kartor som är gratis/billigare. Vet ej, är bara en gissing.

H. en kart-nörd med egna OSM-baserade kartor på hemsidan som förut använde Mapbox kartprogram till dessa....

Trådstartare
Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Tack för svaret./Ulf

Marina

Inlägg av Marina »

Fyrtornet skrev: ons 24 nov 2021, 23:54 Marinetraffic verkar inte vara snabba med att uppdatera sina kartor. Hamnutbyggnaden i Frederikshavn syns fortfarande inte fullt ut på deras kartor...
Ibland har jag sett fartyg ligga still till synes på öppet vatten enligt Marinetraffic, fastän det egentligen ligger vid någon av de nyare kajerna.
På min MarineTraffic syns hamnutbyggnaden. Det kan inte vara så, att du misstar de fartyg, som ibland ligger på redden, som att de "borde" ligga vid kaj? Just nu ligger inget därute, men ett par National Geographic fartyg låg i månader därute, och ibland lägger sig ryska eller andra nationers fraktfartyg därute.

Och jag ser också alla stadsnamn.
Stavangerfjord: 26 juli 2021 * Future of the Fjords: 29 juli 2021 * Fjord FSTR: 1 august 2021
Ane Læsø: 6 oktober 2021 * Stena Jutlandica 30 oktober 2021
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Marina skrev: lör 27 nov 2021, 21:44
Fyrtornet skrev: ons 24 nov 2021, 23:54 Marinetraffic verkar inte vara snabba med att uppdatera sina kartor. Hamnutbyggnaden i Frederikshavn syns fortfarande inte fullt ut på deras kartor...
På min MarineTraffic syns hamnutbyggnaden. Det kan inte vara så, att du misstar de fartyg, som ibland ligger på redden, som att de "borde" ligga vid kaj? Just nu ligger inget därute, men ett par National Geographic fartyg låg i månader därute, och ibland lägger sig ryska eller andra nationers fraktfartyg därute.

Och jag ser också alla stadsnamn.
Idag ser jag också hamnutbyggnaden. Det var inte komplett för några dagar sedan, så de måste ha uppdaterats alldeles nyligen.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Kan hjälpa att tömma browserns cache, för dessa kartbilder, som mycket annat som inte uppdateras så ofta, har ofta lång cache/mellanminnes-tid (kan vara månader eller år), dvs det du ser på rutan kommer från browserns minne, inte från servern varifrån kartan "körs ut". Med tömt minne så hämtar browsern nya bilder från servern.
Skriv svar