Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Stena E-Flexer Orders with CMI Jinling (Weihai):

1. Stena Line (in service between Holyhead and Dublin in early 2020)
2. Stena Line (in service between Belfast and Liverpool in 2020)
3. Brittany Ferries (long-term charter agreement for service between the United Kingdom and Spain)
4. Stena Line (in service between Belfast and Liverpool in 2021)
5. DFDS (long-term charter agreement for service between Dover and Calais, delivery 2021)
6. Brittany Ferries with LNG operation (long-term charter agreement, delivery November 2021)
7. Stena Line (extended version, delivery 2022)
8. Stena Line (extended version, delivery 2022)
9. Brittany Ferries with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2023)
10. Marine Atlantic with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2024)

11. Shorter Brittany Ferry, delivery 2024
12. Shorter Brittany Ferry, delivery 2025
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johannes
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 02 mar 2021, 13:11

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Johannes »

Risberg skrev: tor 22 jul 2021, 12:51 Stena E-Flexer Orders with CMI Jinling (Weihai):

1. Stena Line (in service between Holyhead and Dublin in early 2020)
2. Stena Line (in service between Belfast and Liverpool in 2020)
3. Brittany Ferries (long-term charter agreement for service between the United Kingdom and Spain)
4. Stena Line (in service between Belfast and Liverpool in 2021)
5. DFDS (long-term charter agreement for service between Dover and Calais, delivery 2021)
6. Brittany Ferries with LNG operation (long-term charter agreement, delivery November 2021)
7. Stena Line (extended version, delivery 2022)
8. Stena Line (extended version, delivery 2022)
9. Brittany Ferries with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2023)
10. Marine Atlantic with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2024)

11. Shorter Brittany Ferry, delivery 2024
12. Shorter Brittany Ferry, delivery 2025
Du kom fram til samme oppsett som eg.


1: Stena Line "Stena Estrid" (in service between Holyhead and Dublin in early 2020)(215m, bestillt 2016)
2: Stena Line"Stena Edda" (in service between Belfast and Liverpool in 2020)(215m, bestillt 2016)
3: Brittany Ferries "Galicia" (long-term charter agreement for service between the United Kingdom and Spain)(215m, bestillt 2016)
4: Stena Line "Stena Embla" (in service between Belfast and Liverpool in 2021)(215m, bestillt 2016)
5: DFDS "Côte d’Opale" (long-term charter agreement for service between Dover and Calais, delivery 2021)(215m, bestillt april.2018)
6: Brittany Ferries "Salamanca" with LNG operation (long-term charter agreement, delivery November 2021)(215m, bestillt mai 2018)
7: Stena Line (extended version, delivery 2022)(240m, bestillt juli 2018)
8: Stena Line (extended version, delivery 2022)(240m, bestillt juli 2018)
9: Brittany Ferries "Santoña" with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2023)(215m, mars 2019)
10: Marine Atlantic with LNG operation (long-term charter agreement, delivery 2024)(194m, bestillt juli 2021)
11: Brittany Ferries TBN (long-term charter agreement for service between Saint Malo and Ouistreham)(194,7m, bestillt Juli 2021)
12: Brittany Ferries TBN (long-term charter agreement for service between Saint Malo and Ouistreham)(194,7m, bestillt Juli 2021)
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Men Din lista är mer utfyllande!
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Mistluren
Inlägg: 956
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Mistluren »

boathansm skrev: tor 22 jul 2021, 00:03
Knut Lorentzen skrev: ons 21 jul 2021, 20:32 Marine Atlantic skal ha en og nå, de er populære disse e-flexer.
Det er vel kanskje Leif Ericson som skal byttes ut da, som jo er bygget i Landskrona/Rissa.....

https://www.shippax.com/en/news/marine- ... stena.aspx
Eier dem noen ferjer utenom denne? Er vel 2 på charter fra Stena og en fra Tallink?
De har köpt stenafärjorna. Med all sannolikhet är det Atlantic Vision (idag chartrad) som skall bytas ut.

Det var inte långt borta att de köpte henne innan de beslöt sig för ett nybygge.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Och här har vi nyheten på svenska:
https://www.sjofart.ax/nyheter/dussinet ... tena-roro/
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Avdelningen för dumma frågor (som jag, som bekant, är avdelningsledare för): Hvad är det som är så himla speciellt med E-Flexer, som gör att de närmast omtalas som en egen typ av färja? Är det att de kan gå både på el, LNG, vanligt bränsle och fossilfritt bränsle, eller är det även andra speciella egenskaper?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Henrik
Inlägg: 619
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Henrik »

Then Im a member of the same club..my stupidity has been proven once and again by my wife :-)
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Henrik skrev: fre 23 jul 2021, 09:41 Then Im a member of the same club..my stupidity has been proven once and again by my wife :-)
Welcome! :lol:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Knut Lorentzen
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 04 aug 2019, 08:38

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Knut Lorentzen »

Risberg skrev: fre 23 jul 2021, 09:33 Avdelningen för dumma frågor (som jag, som bekant, är avdelningsledare för): Hvad är det som är så himla speciellt med E-Flexer, som gör att de närmast omtalas som en egen typ av färja? Är det att de kan gå både på el, LNG, vanligt bränsle och fossilfritt bränsle, eller är det även andra speciella egenskaper?
Min teori er BILLIG.... de er jo tvers igjennom kjedelige skip, som alt annet Stena har bygget. Alt dreier seg om effektivitet og kostnader og ikke
reiseopplevelse.

peterpan
Inlägg: 539
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av peterpan »

Knut Lorentzen skrev: fre 23 jul 2021, 10:00
Risberg skrev: fre 23 jul 2021, 09:33 Avdelningen för dumma frågor (som jag, som bekant, är avdelningsledare för): Hvad är det som är så himla speciellt med E-Flexer, som gör att de närmast omtalas som en egen typ av färja? Är det att de kan gå både på el, LNG, vanligt bränsle och fossilfritt bränsle, eller är det även andra speciella egenskaper?
Min teori er BILLIG.... de er jo tvers igjennom kjedelige skip, som alt annet Stena har bygget. Alt dreier seg om effektivitet og kostnader og ikke
reiseopplevelse.
Precis så. Detta är ro-paxarnas svar på ”super-flex” serien. Man får en stor ro-pax färja för en billig peng. Synar du dem närmare är konstruktionen väldigt enkel och basic, och i de Stena opererades fall (jag har endast åkt med dem) enkel och billig inredning. Mycket båt och kapacitet för lite pengar, men jag tror inte att de kommer att åldras väl jämfört med dyrare kvalitetsbyggen.
Skriv svar