Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

szcz49
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Ort: Katowice

Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av szcz49 »

Upcoming cruises:

16 - 17.07.2021 Gdynia <-> Karlskrona Stena Vision

Johnny
Inlägg: 380
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Johnny »

Detta innebär att Brittany Ferries är nöjda med sin första E-flexer. Fartygen kommer att byggas av Stena RoRo och sedan chartras ut med köpeoption efter fyra år. Det verkar som att det är fördelaktigare för Brittany att gå via Stena RoRo än att låna upp kapital och beställa själva.

Knut Lorentzen
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 04 aug 2019, 08:38

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Knut Lorentzen »

During a French press conference, Brittany Ferries announced the agreement with Stena RoRo for the construction of two new hybrid E-Flexers of a new generation.

To be used on Channel routes from Saint-Malo (region Brittany) and Ouistreham (region Normandy) to Portsmouth.
New generation of E-Flexers: shortened version (194m) because of port restrictions
Hybrid: LNG + battery + Shore power
Ten-year charter from Stena RoRo with purchase option after four years
Strong financial involvement of regions Bretagne (SOMABRET) and Normandy (SOMANOR)
To be delivered in 2024 and 2025
They will replace the ferries NORMANDIE (1992) and BRETAGNE (1989)

Remark:

BARFLEUR (1992) will be replaced by COTENTIN, which will be rebuilt from roro to ropax (still a project, to be confirmed). COTENTIN is a near-sister of ARMORIQUE.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Här är litet om de nya färjorna, utan cookies: https://www.shippax.com/en/news/brittan ... andie.aspx
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Knut Lorentzen
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 04 aug 2019, 08:38

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Knut Lorentzen »

Blir jo spennende å se hva som skjer med den de avbestilte fra FSG da, HONFLEUR som nå ligger til ferdigstilling ved Rissa, Norge
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Knut Lorentzen skrev: tis 20 jul 2021, 21:32 Blir jo spennende å se hva som skjer med den de avbestilte fra FSG da, HONFLEUR som nå ligger til ferdigstilling ved Rissa, Norge
Ennå et skip som får norsk statsstøtte til "norskbygde skip", men som hovedsakelig er bygd på Fosens varv i Landskrona?
Senast redigerad av Risberg den ons 21 jul 2021, 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Emil G
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Emil G »

Stena verkar ha hittat ett vinnande koncept i sina nya färjor, börjar likna löpande bandet produktion av nya färjor för dem nu.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 08:22
Kontakt:

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Holger »

Rensade lite ovidkommande

Knut Lorentzen
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 04 aug 2019, 08:38

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Knut Lorentzen »

Honfleur, bestilt av Brittany ferries ble så forsinket fra verftet FSG i Flensburg, Tyskland at de til slutt kansellerte hele ordren. Verftet har jo de siste årene gått konkurs og blitt kjøpt opp igjen flere ganger. Siste eier Siem besluttet vel etter hva jeg forstår å kjøpe ut skroget og sende det til Norge for ferdigstillelse i håp om å få solgt den videre eller satt den i en trafikk et sted.
Irish Ferries hadde og en ordre på en jumboferge inne ved samme verft, også de valgte å kansellere denne
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3066
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Med risk för att någon skriker :back2topic: : Kunde HONFLEUR vara en lämplig ersättare för MARCO POLO på TT-Line's Trelleborg - Klaipéda-led?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar