Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan
Inlägg: 701
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av peterpan »

Nautiker skrev: fre 19 nov 2021, 18:52
Johnny skrev: fre 19 nov 2021, 18:30 Saga Lejon fick nyttjandeförbud efter att hon tvingats in i Karlskrona eller Ystad.

21 oktober 2017
Fartyget Saga Lejon som i en vecka har legat förtöjt i hamnen i Ystad efter oklara uppgifter om tillstånd har nu lämnat Ystad
Transportstyrelsen hävde på fredagen det nyttjandeförbud som gjorde att det Togoflaggade fartyget inte hade tillstånd för trafik.
Flaggstatens representant gick igenom hela fartyget under fredagskvällen och gav dem alla nödvändiga certifikat, vilket innebar att vi kunde häva förbudet, berättar Pekka Piirainen på Transportstyrelsens sjöfartstillsyn.
– Nu får Togoflaggan ta ansvar för fartyget. Vi anser att det är ett avslutat kapitel, i svenska hamnar i alla fall. Hon har en lång resa framför sig och kommer att behöva bunkra i fler länder innan hon är framme.
Enligt sajten marinetraffic lämnade Saga Lejon Ystads hamn på fredagen.
M/S Saga Lejon fördes till Ystads hamn i söndags efter att på lördagskvällen olovligen ha lämnat Karlskrona, där fartyget hade legat i ungefär en vecka.
Fartygets representant har hävdat att allt grundar sig i ett missförstånd. Och nu kan fartyget som beskrivits som Sveriges största skärgårdsbåt alltså fortsätta sin resa mot Afrika.
– Fartyget är fritt att segla vart det vill, säger Maria Ridström, kommunikatör på Transportstyrelsen .
”Sveriges största skärgårdsbåt”, en titel som numera hålls av Strömmas SS Stockholm. Saga Lejon byggdes som Centrumlinjens fina Köpenhamnsfärja MS Malmö, 1969.
När Ånedinlinjen försvann skulle BJ kunna bli en restaurang båt som puffade runt om inomskärs i skärgården, men dessvärre föll hon i händerna på fel person.

Nautiker
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 19:04

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Nautiker »

Fartygschef Ulf Larsson efterlyser idéer för Baltic Star.

Länk Landgången Facebook. https://www.google.com/url?sa=t&source= ... a-H7pD73qY
Bilagor
Screenshot_20211124-152324.jpg
Screenshot_20211124-152324.jpg
Screenshot_20211124-152324.jpg (487.93 KiB) Visad 1148 gånger

Nautiker
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 19:04

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Nautiker »

Trodde någon på forumet skulle komma med goda råd till ägarna av Baltic Star och dess framtida öde efter fartygschefens upprop på Facebook.
Verkar som ägarna ännu inte gett upp hoppet om att starta upp en liknande verksamhet som den i Stockholm vid stadsgårdskajen med hotell och restaurang.
Mitt råd är att ägarna måste finna en kommun som är villig att ta emot fartyget och bevilja ett byggnadslov och efter det gå vidare med den affärsmässiga planen.
Utan bygglov så kan dom glömma tankar att fartyget någonsin kan bli hotell i Sverige.
Det kommer att bli dyrt att ställa fartyget i skick som tillsynsmyndigheterna kräver.
Regelverket för Baltic Star blir detsamma som för en hotellbyggnad iland som flytande hotell.
Som fritidsfartyg får ingen affärsmässig verksamhet bedrivas.
Men det borde ägarna insett vid det här laget.
Senast redigerad av Nautiker den lör 27 nov 2021, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.

Stefan S
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Stefan S »

Här är ett tips http://www.fornaes.com/

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 701
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av peterpan »

…eller så gör man som de gjort med klassiska ”Doulos”:

https://www.doulosphos.com/

Nautiker
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 19:04

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Nautiker »

Stefan S skrev: lör 27 nov 2021, 12:43 Här är ett tips http://www.fornaes.com/

Enligt EU:s förordning om fartygsåtervinning ska fartyg ha en förteckning ombord över farliga material, var materialen finns och ungefärliga mängder.
För äldre fartyg införs kraven den 31 december 2020. Vilka material som omfattas och hur förteckningen ska hållas uppdaterad framgår av förordningen.
Ett inventeringsintyg utfärdas när inventeringen har verifierats och en inledande besiktning har gjorts. Alla existerande fartyg ska besiktigas senast den 31 december 2020. Därefter sker återkommande besiktningar för förnyande av intyg.
Inför återvinningen av ett fartyg ska en skriftlig anmälan göras till Transportstyrelsen. Därefter görs en slutlig besiktning för att kontrollera att fartygen uppfyller alla krav, och ett återvinningsintyg utfärdas.
Återvinningen får inledas först när fartyget har ett återvinningsintyg och en godkänd återvinningsplan. Förordningen innehåller också krav på andra förberedelser.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sj ... v-fartyg-/

Stefan S
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Stefan S »

Ägaren har ju bra kontakt med iranskan bakom Tink Pink, med tanke på hur hon hanterat allt miljöfarligt avfall som den firman dumpat skulle Birger Jarl inte vara nått problem..... :D

Nautiker
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 19:04

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Nautiker »

Stefan S skrev: sön 28 nov 2021, 22:04 Ägaren har ju bra kontakt med iranskan bakom Tink Pink, med tanke på hur hon hanterat allt miljöfarligt avfall som den firman dumpat skulle Birger Jarl inte vara nått problem..... :D
Jag tolkar regelsystemet att ägaren till Baltic Star till Transportstyrelsen skall avrapportera en inventering farliga och mängden material som asbest och annat miljöfarligt, det oavsett om fartyget skall skrotas eller inte.
Gäller existerande fartyg efter 1 januari 2021. Reglerna gäller alla EU-flaggade fartyg.

Gasten
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 10 sep 2020, 14:01

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Gasten »

Omfattas Baltic Star av återvinningsförordningen?

2.Denna förordning ska inte tillämpas på
c) fartyg som bara trafikerar inhemska vatten under hela farty­gets livslängd.

Vad som gäller i tillfälle fartyg tidigare har gått internationellt men fr.o.m. ikraftträdandet av förordningen bar kommer gå nationellt är nog öppet för tolkning.
Skriv svar