Viking Sally

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Frihamnen

Re: Viking Sally

Inlägg av Frihamnen »

Låter högst rimligt.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Emil G skrev: fre 11 jun 2021, 07:11
peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 23:06
Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 17:26

Mycket intressant! :thumme: (Att sedan blanda ihop begreppet estetik med VIKING SONG och VIKING SAGA, får stå för rederiets räkning - de var väl blande de fulaste båtar, som gått mellan Stockholm och Helsingfors.) :roll:
Ja, Song och Saga var ju minst sagt ”väldigt speciella” med sin yttre design. Korta och knubbiga, märkliga skorstenar och malplacerad kommandobrygga. De fick ju inte heller många år på paradlinjen till Helsingfors innan både de och Rederi Sally försvann till förmån för Slutes Olympia och SFs Mariella.
Var inte ett problem där att de var hopplöst underlägsna Finlandia och Silvia Regina som väl på riktigt spände bågen och satte tonen för alla kommande färjor medan Sallys systrar var märkliga redan från början för att vara byggda för en nattlinje.
Det är helt riktigt, Sally var pressade och Song och Saga fick en budget inredning vilket märktes på alla materialval och detaljer, det blev inte alls den ”hype” som utlovades i marknadsföringen. Siljas Finlandia och Silvia Regina
Blev raka motsatsen. Här lades mycket krut på inredning och detaljer vilket medförde att de även stod sig i kvalitet mot Mariella och Olympia.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Master skrev: fre 11 jun 2021, 07:57 Utan att veta 100 så är jag tämligen säker på att detta är ett klassiskt missförstånd. Jag tror att varvet i Pappenburg hade kontrakt med ett norskt rederi att bygga ett fartyg, när rederiet avbokade blev en slot ledig som Rederi Ab Sally tog och beställde då Viking Sally. Sally är ju ett vidarekoncept på Slites Diana II och är en förlängd version med en annan överbyggnad. Jag tror alltså inte att själva Viking Sally var aktuell för ett norskt rederi.
Detta är på samma sätt som flera tror att Viking Cinderella skulle varit beställd och avsedd för ett kryssningsrederi, i själva verket avbokades kryssaren och varvet fick utrymme att bygga ett annat fartyg, SF:s Cinderella.
Nej, inte enligt det jag fått höra av iblandande från min tid på Viking. Det norska rederiet beställde en stor nattfärja baserat på ett designmässigt förlängt skrov från Diana II som varvet tidigare byggt åt Slite, men resten av ”Viking Sally” var i princip redan klart på ritning när Sally klev in. De förändringar som gjordes var att överbyggnaden med bryggan flyttades något bakåt, för att likna Wärtsilä-systrarna och en del förändringar i inredningen, men i stort skall resten av konstruktionen varit intakt från grundplanerna. Det var ju just detta som möjliggjorde att Viking Sally kunde byggas så snabbt och i princip bli klar nästan samtidigt som Song och Saga. I annat fall skulle det bli mycket mer kostsamt och betydligt mer tidskrävande att ta fram ett helt nytt fartyg. Det var den interna kampen inom Viking som styrde besluten att ta det redan färdigritade fartyget. Vad jag förstår så var det också Viking Sally bygget som dränerade Sally rederiet på kapital vilket resulterade i omfattande besparingar på Song och Sagas inredning. Vi får inte glömma att Sally vid tidpunkten byggde tre ”jumbofärjor” parallellt. Tanken var att vinna dragkampen inom Viking, sitta ensam med två stora fartyg på Helsingforslinjen OCH ha största fartyget på Mariehamn/Åbo/Nådendal-trafiken.

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Sally liknar ju Finnjet en del Till mellanbyggnaden. Alltså Pax däcken.

Frihamnen

Inlägg av Frihamnen »

Nån vacker båt/färja var hon inte. Men det är ju såklart en subjektiv åsikt.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Var det inte så att Papenburg-varvet i en egen utredning efter ESTONIA-olyckan skyllde på estniska och svenska myndigheter, rederiet och kaptenen, och frikände sig själva, med orsaksförklaringen att hon beställdes och byggdes inte för trafik i öppen sjö utan för inomskärs trafik (hur man nu kan bygga en så stor färja, som inte är godkänd för öppen sjö). Hvilket norskt rederi skulle ha beställt en färja som inte skulle kunna gå med passagerare i öppen sjö? Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane? Knappast.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Sauli

Inlägg av Sauli »

peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 12:06De förändringar som gjordes var att överbyggnaden med bryggan flyttades något bakåt, för att likna Wärtsilä-systrarna och en del förändringar i inredningen, men i stort skall resten av konstruktionen varit intakt från grundplanerna. Det var ju just detta som möjliggjorde att Viking Sally kunde byggas så snabbt och i princip bli klar nästan samtidigt som Song och Saga. I annat fall skulle det bli mycket mer kostsamt och betydligt mer tidskrävande att ta fram ett helt nytt fartyg. Det var den interna kampen inom Viking som styrde besluten att ta det redan färdigritade fartyget.
Sally försökte att bygga en syster till Turella, men SF Line sade "nej" till det.
Viking Sally blev en oväntad "plan B".

Master

Inlägg av Master »

peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 12:06
Master skrev: fre 11 jun 2021, 07:57 Utan att veta 100 så är jag tämligen säker på att detta är ett klassiskt missförstånd. Jag tror att varvet i Pappenburg hade kontrakt med ett norskt rederi att bygga ett fartyg, när rederiet avbokade blev en slot ledig som Rederi Ab Sally tog och beställde då Viking Sally. Sally är ju ett vidarekoncept på Slites Diana II och är en förlängd version med en annan överbyggnad. Jag tror alltså inte att själva Viking Sally var aktuell för ett norskt rederi.
Detta är på samma sätt som flera tror att Viking Cinderella skulle varit beställd och avsedd för ett kryssningsrederi, i själva verket avbokades kryssaren och varvet fick utrymme att bygga ett annat fartyg, SF:s Cinderella.
Nej, inte enligt det jag fått höra av iblandande från min tid på Viking. Det norska rederiet beställde en stor nattfärja baserat på ett designmässigt förlängt skrov från Diana II som varvet tidigare byggt åt Slite, men resten av ”Viking Sally” var i princip redan klart på ritning när Sally klev in. De förändringar som gjordes var att överbyggnaden med bryggan flyttades något bakåt, för att likna Wärtsilä-systrarna och en del förändringar i inredningen, men i stort skall resten av konstruktionen varit intakt från grundplanerna. Det var ju just detta som möjliggjorde att Viking Sally kunde byggas så snabbt och i princip bli klar nästan samtidigt som Song och Saga. I annat fall skulle det bli mycket mer kostsamt och betydligt mer tidskrävande att ta fram ett helt nytt fartyg. Det var den interna kampen inom Viking som styrde besluten att ta det redan färdigritade fartyget. Vad jag förstår så var det också Viking Sally bygget som dränerade Sally rederiet på kapital vilket resulterade i omfattande besparingar på Song och Sagas inredning. Vi får inte glömma att Sally vid tidpunkten byggde tre ”jumbofärjor” parallellt. Tanken var att vinna dragkampen inom Viking, sitta ensam med två stora fartyg på Helsingforslinjen OCH ha största fartyget på Mariehamn/Åbo/Nådendal-trafiken.
Okej, det är mer information än jag har. Det är ett vanligt missförstånd som florerar angående flera fartyg som jag ville belysa. Jag har levt i tron att så även var fallet med Viking Sally.

Är det som du säger delar jag din nyfikenhet om vem som beställt henne. Bör ju i så fall kunna finnas en del reklammaterial (tecknade bilder osv) för hur hon och konceptet skulle sett ut, som sig bör om man kommit så långt att fartyget är beställt och byggnationen påbörjad.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: fre 11 jun 2021, 14:20 Var det inte så att Papenburg-varvet i en egen utredning efter ESTONIA-olyckan skyllde på estniska och svenska myndigheter, rederiet och kaptenen, och frikände sig själva, med orsaksförklaringen att hon beställdes och byggdes inte för trafik i öppen sjö utan för inomskärs trafik (hur man nu kan bygga en så stor färja, som inte är godkänd för öppen sjö). Hvilket norskt rederi skulle ha beställt en färja som inte skulle kunna gå med passagerare i öppen sjö? Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane? Knappast.
Viking Sally var ju ursprungligen tänkt att gå mellan Norge och Danmark vilket innebär att hon hela tiden har betydligt närmare till kusten (Norge/Sverige/Danmark) i antal sjömil. (detta är ju dock en ren papperskonstruktion eftersom att vi vet att Skagerak oftast är betydligt livligare vädermässigt än Ålands hav)
Hur som helst så köpte ju Sally fartygets design mer eller mindre rakt av och därför också klassificeringen. Inledningsvis var det väl inga problem när hon seglade via Åland till Åbo, men problemen uppstod när hon bytte linje (och ägare). Misstänker att det blev för lång sträcka redan när hon seglade för Wasa Line, och självklar även på traden till Tallinn. Märkligt att man inte insåg Viking Sallys begränsningar i certifikatet kan man ju tycka. Vet inte om man vid någon tidpunkt gav henne dispens.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Då har jag faktiskt hittat lite fakta i gåtan:

I en publikation från Betascript Pubishing där man dyker på djupet i fakta om Estonia/Viking Sally konfirmerar man att hon ritades och beställdes för att segla Norge-Tyskland (!) vilket även förklarar den ”kustnära” certifieringen.
Beställningen lades inledningsvis av en investeringsgrupp ledd av Mr Parley Augustsen. När de tvingades dra sig ur så blev hela projektet till salu och för att stoppa SF-Line (som också var intresserade) köpte Sally projektet rakt av för att spara både tid och pengar, precis som tidigare sagts.

Citat från Betascript Publishibg/Estonia (/wiki):

”The ship was originally ordered from Meyer Werft by a Norwegian shipping company led by Parley Augustsen with intended traffic between Norway and Germany. At the last moment, the company withdrew their order and the contract went to Rederi Ab Sally, one of the partners in the Viking Line consortium (SF Line, another partner in Viking Line, had also been interested in the ship).”

I norska Aftenposten finner man detta:

”Det var det tyske verftet Jos. L. Meyer som bygde det som skulle bli den estiske handelsflåtens store stolthet. Året var 1979. En norsk investorgruppe med Parley Augustsen i spissen bestilte en ferge som skulle gå mellom Norge og Tyskland.”

Bitarna börjar falla på plats...

och på tyska sidor hittar vi svaret: rederiets namn som beställde Viking Sally var ”Balder-Line”!

”Es heißt, eine von Parley Augustsen geführte Reederei hatte das Bauvorhaben der MS ESTONIA, diese zog den Auftrag jedoch zurück und wurde mit der Finnischen Reederei AB Sally geschlossen. ”

Mysteriet snart löst!
Skriv svar