Viking Sally

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Viking Sally

Inlägg av Risberg »

Adamthesailor skrev: fre 11 jun 2021, 19:24
Risberg skrev: fre 11 jun 2021, 19:06
Adamthesailor skrev: fre 11 jun 2021, 18:25 Jag borde verkligen komma i håg om det var den natten hon sjönk eller om det var nästa nattresa mot stockholm.
:?: Nästa nattresa mot Stockholm efter att hon sjunkit?! :?:

Mitt enda och sista minne från ESTONIA var påsken 1984, då vi gick genom isen i full fart, så hela skrovet dånade.
Hur fick du det till det...sjönk hon den natten, eller sjönk hon nästkommande nattresa ? ?
Åh, om den natten Du var där var den natt hon sjönk eller hon sjönk två nätter efter! :thumme:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Emil G

Inlägg av Emil G »

Ändå förvånande att Effjohn som ju ändå tog över Sallyrederiet och borde haft koll på vad som gällde valde att sätta in henne på en lång tur över öppet hav mellan Vasa och Sundsvall när hon var färdig i Siljas trafik till Åbo.

Fascinerande också att någon tyckte det var en bra idé att överhuvudtaget planera att sätta ett fartyg som inte får gå på öppet hav i trafik över Skagerrak, så tillvida inte planen var att gå inomskärs i Bohusläns skärgård hela vägen ner till Göteborg och sen hålla sig längs kusten känns det som att någon haft otur när man tänkte.
peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 12:06
Master skrev: fre 11 jun 2021, 07:57 Utan att veta 100 så är jag tämligen säker på att detta är ett klassiskt missförstånd. Jag tror att varvet i Pappenburg hade kontrakt med ett norskt rederi att bygga ett fartyg, när rederiet avbokade blev en slot ledig som Rederi Ab Sally tog och beställde då Viking Sally. Sally är ju ett vidarekoncept på Slites Diana II och är en förlängd version med en annan överbyggnad. Jag tror alltså inte att själva Viking Sally var aktuell för ett norskt rederi.
Detta är på samma sätt som flera tror att Viking Cinderella skulle varit beställd och avsedd för ett kryssningsrederi, i själva verket avbokades kryssaren och varvet fick utrymme att bygga ett annat fartyg, SF:s Cinderella.
Nej, inte enligt det jag fått höra av iblandande från min tid på Viking. Det norska rederiet beställde en stor nattfärja baserat på ett designmässigt förlängt skrov från Diana II som varvet tidigare byggt åt Slite, men resten av ”Viking Sally” var i princip redan klart på ritning när Sally klev in. De förändringar som gjordes var att överbyggnaden med bryggan flyttades något bakåt, för att likna Wärtsilä-systrarna och en del förändringar i inredningen, men i stort skall resten av konstruktionen varit intakt från grundplanerna. Det var ju just detta som möjliggjorde att Viking Sally kunde byggas så snabbt och i princip bli klar nästan samtidigt som Song och Saga. I annat fall skulle det bli mycket mer kostsamt och betydligt mer tidskrävande att ta fram ett helt nytt fartyg. Det var den interna kampen inom Viking som styrde besluten att ta det redan färdigritade fartyget. Vad jag förstår så var det också Viking Sally bygget som dränerade Sally rederiet på kapital vilket resulterade i omfattande besparingar på Song och Sagas inredning. Vi får inte glömma att Sally vid tidpunkten byggde tre ”jumbofärjor” parallellt. Tanken var att vinna dragkampen inom Viking, sitta ensam med två stora fartyg på Helsingforslinjen OCH ha största fartyget på Mariehamn/Åbo/Nådendal-trafiken.
Det här är något jag tycker är så himla intressant, hur Vikingparterna hade lika hård konkurrens med varandra inom Viking som med de samseglande vars samarbete tycks ha varit betydligt mer friktionsfritt.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Jag måste säga att jag är näst intill chockad att BÅDE Diana II och Viking Sally planerats och beställts av norska ”Balder-Line” för den tilltänkta trafiken mellan Norge och Tyskland. Att så var fallet med Viking Sally, viste jag, men att samma rederi även designat och beställt Diana II var en nyhet, och att Slite/Myrsten köpte bygget EFTER att det att kölen redan var lagd och bygget påbörjat hade jag ingen aning om. Detta förklarar det tydliga släktskapet mellan fartygen och det är ju intressant hur de (efter Balder-Line) följs åt i först Viking Line men sedan i EstLine där det är Diana II som rycker in som ersättare åt sitt större syskon efter förlisningen.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Emil G skrev: fre 11 jun 2021, 21:07 Ändå förvånande att Effjohn som ju ändå tog över Sallyrederiet och borde haft koll på vad som gällde valde att sätta in henne på en lång tur över öppet hav mellan Vasa och Sundsvall när hon var färdig i Siljas trafik till Åbo.

Fascinerande också att någon tyckte det var en bra idé att överhuvudtaget planera att sätta ett fartyg som inte får gå på öppet hav i trafik över Skagerrak, så tillvida inte planen var att gå inomskärs i Bohusläns skärgård hela vägen ner till Göteborg och sen hålla sig längs kusten känns det som att någon haft otur när man tänkte.
peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 12:06
Master skrev: fre 11 jun 2021, 07:57 Utan att veta 100 så är jag tämligen säker på att detta är ett klassiskt missförstånd. Jag tror att varvet i Pappenburg hade kontrakt med ett norskt rederi att bygga ett fartyg, när rederiet avbokade blev en slot ledig som Rederi Ab Sally tog och beställde då Viking Sally. Sally är ju ett vidarekoncept på Slites Diana II och är en förlängd version med en annan överbyggnad. Jag tror alltså inte att själva Viking Sally var aktuell för ett norskt rederi.
Detta är på samma sätt som flera tror att Viking Cinderella skulle varit beställd och avsedd för ett kryssningsrederi, i själva verket avbokades kryssaren och varvet fick utrymme att bygga ett annat fartyg, SF:s Cinderella.
Nej, inte enligt det jag fått höra av iblandande från min tid på Viking. Det norska rederiet beställde en stor nattfärja baserat på ett designmässigt förlängt skrov från Diana II som varvet tidigare byggt åt Slite, men resten av ”Viking Sally” var i princip redan klart på ritning när Sally klev in. De förändringar som gjordes var att överbyggnaden med bryggan flyttades något bakåt, för att likna Wärtsilä-systrarna och en del förändringar i inredningen, men i stort skall resten av konstruktionen varit intakt från grundplanerna. Det var ju just detta som möjliggjorde att Viking Sally kunde byggas så snabbt och i princip bli klar nästan samtidigt som Song och Saga. I annat fall skulle det bli mycket mer kostsamt och betydligt mer tidskrävande att ta fram ett helt nytt fartyg. Det var den interna kampen inom Viking som styrde besluten att ta det redan färdigritade fartyget. Vad jag förstår så var det också Viking Sally bygget som dränerade Sally rederiet på kapital vilket resulterade i omfattande besparingar på Song och Sagas inredning. Vi får inte glömma att Sally vid tidpunkten byggde tre ”jumbofärjor” parallellt. Tanken var att vinna dragkampen inom Viking, sitta ensam med två stora fartyg på Helsingforslinjen OCH ha största fartyget på Mariehamn/Åbo/Nådendal-trafiken.
Det här är något jag tycker är så himla intressant, hur Vikingparterna hade lika hård konkurrens med varandra inom Viking som med de samseglande vars samarbete tycks ha varit betydligt mer friktionsfritt.
Ja, det är intressant. Jag vet inte vad som gäller i exakta nm (sjömil) från kust i Viking Sallys certifikat jämfört med ”öppet hav”, men visst är man i stort sett hela tiden ”nära kusten” mellan Norge-Tyskland.
Men det är skrämmande att man helt missade detta hos EffJohn och senare N&T/EstLine.
Frågan är om inte samma misstag gjordes när Diana II togs över av EstLine.
Detta kan jämföras med det fina fartyg som Estonia ersatte, Nord Estonia/Dana Regina. Ett riktigt 5-stjärnigt fartyg från DFDS som var byggt för stormiga vinternätter på Nordsjön.

Ja, konkurrensen var jättehård inom Viking och den stora kampen stod mellan Sally och SF-Line. Först när Sally blivit utmanövrerade så kunde Slite/Myrsten kliva upp ett steg och få en större roll i Viking. Det skedde med leveransen av Olympia. Sedan drog kampen vidare mellan Slite och SF. Jag minns från min tid på Arhena att man hade i princip inget att göra med varandra mellan bolagen. Freden hölls genom det gemensamma marknadsföringsbolaget ”Viking Line” som hade sitt kontor vid Danvik Center. I samma byggnad (fast på annat plan) satt Slite. Båda hade också kontor i Mariehamn, vilket var SF-Lines hemmaplan. Jag tror att de ständiga bråken och tjuvnypen inom Viking hämmande utvecklingen i bolaget snarare än att främja den.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Vad skulle syftet vara med att bygga en storfärja som INTE får gå på öppet hav?

Är det billigare att bygga ett sådant, eller bytte man bort sjövärdighet mot någon annan egenskap hos fartyget som var mer värt?

Jag tänker att beställaren begränsar sig själv eftersom man går miste om flexibilitet att sätta in fartyget på andra linjer än de ursprungligt avsedda, samt att det kunde göra fartyget mer svårsålt senare.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Jag kan hålla med om att en färja Oslo - København går nära (svenska) kusten hela tiden, men Norge - Tyskland!? Då skall Du väster om Sjælland, som inte har sin nordkust längre norrut än Skånes gräns mot Halland.

Och så en färjeled till Flensburg, av alla ställen. Den där Parley Johansen/sson verkar inte ha varit helt seriös.

När jag jobbade i Jernbaneverket kontaktades vi av en dansk redare, som hade satt in ro/ro-fartyg mellan Moss och Århus, och hade tänkt köpa ÖRESUND for att öppna tågfärjeled från Moss till Puttgarden. Det var bara det att ledens ekonomi baserades på en fullastad färja med nordnorsk fisk i järnvägsvagnar hvarannan dag, samt att han påstod att det var förbjudet att köra farligt gods på järnväg i tunneln under Storebælt. Till och med Scandlines gick in som delägare, i det som kallades ScanLink (Scandline's tre färger blått, gult och rött i en ring istället för en trekant). Så visade det sig att trafikunderlaget var en fullastad färja med nordnorsk fisk i veckan, samt att det inte alls är förbjudet att transportera farligt gods i järnvägstunneln under Storebælt.

Men vi hann projektera en liten färjebangård i Moss. Färjeklaffen hade man tänkt köpa från Helsingborg, eftersom DanLink just lagts ner.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Fyrtornet skrev: fre 11 jun 2021, 21:50 Vad skulle syftet vara med att bygga en storfärja som INTE får gå på öppet hav?

Är det billigare att bygga ett sådant, eller bytte man bort sjövärdighet mot någon annan egenskap hos fartyget som var mer värt?

Jag tänker att beställaren begränsar sig själv eftersom man går miste om flexibilitet att sätta in fartyget på andra linjer än de ursprungligt avsedda, samt att det kunde göra fartyget mer svårsålt senare.
Nu vet vi inte vilken hamn i Tyskland man tänkte gå till men om det var Travemunde (vilket är troligt eftersom Jahre Line redan seglade på Kiel) då följer man kusten hela vägen, först längs svenska kusten hela vägen till Falsterbo, och sedan danska kusten via Mön till Trave. Inget öppet hav någonstans. Förmodligen var besparingarna stora för certifikat och utrustning, och andrahandsvärdet blev det ju inget problem med. Kunderna (Slite, Sally och SF) hade ju huggsexa om både Viking Sally och Diana II redan på stapelbädden.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 22:13 Nu vet vi inte vilken hamn i Tyskland man tänkte gå till men om det var Travemunde (vilket är troligt eftersom Jahre Line redan seglade på Kiel) då följer man kusten hela vägen, först längs svenska kusten hela vägen till Falsterbo, och sedan danska kusten via Mön till Trave. Inget öppet hav någonstans. Förmodligen var besparingarna stora för certifikat och utrustning, och andrahandsvärdet blev det ju inget problem med. Kunderna (Slite, Sally och SF) hade ju huggsexa om både Viking Sally och Diana II redan på stapelbädden.
Jo, det vet vi, det var Flensburg, hvilket framgår av mina inlägg ovan (bl.a. i översättningen, som Du själv sedan upprepade)!
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Inlägg av Jens Vinderslev »

Risberg skrev: fre 11 jun 2021, 22:21 Jo, det vet vi, det var Flensburg, hvilket framgår av mina inlägg ovan!
Jeg mindes svagt at jeg engang læste om dette, i det tyske tidsskrift Schiffahrt International.
Jeg mindes dog ikke om der stod noget om, hvem der stod bag dette.

Johan Björklund

Inlägg av Johan Björklund »

Intressant tråd.

Jag undrar dock vilka egenskaper Viking Sally hade/saknade som gjorde att hon påstås inte fick trafikera annat än "kustnära". Vilka ändringar hade behövt göras för att hon skulle vara "certifierad" för rutten Tallin–Stockholm?
Skriv svar