Söker bilder på Isabella och Viking Sally i Nådendal

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Söker bilder på Isabella och Viking Sally i Nådendal

Inlägg av Risberg »

Finnjet. skrev: tor 10 jun 2021, 17:03 Tänk att köra ombord bilen på fel båt 😂
Det är ju bättre det än att köra ut på fel ramp i Frederikshavn och hamna i vattnet klockan två på natten, som ett svenskt par gjorde för några år sedan. De drunknade.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

pOlman

Inlägg av pOlman »

Några bilder till från Nådendal. Var en härlig tid då man kunde gå omkring på kajerna som man ville.
Bilagor
Namnlöst-13b.jpg
Namnlöst-13b.jpg
Namnlöst-13b.jpg (1.17 MiB) Visad 283 gånger
10x10 foton (8b).jpg
10x10 foton (8b).jpg
10x10 foton (8b).jpg (1.18 MiB) Visad 283 gånger
Namnlöst-92.jpg
Namnlöst-92.jpg
Namnlöst-92.jpg (1.38 MiB) Visad 283 gånger
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Nu blev jag nyfiken: Hvad var det för Gotlandsfärja, med ett namn som slutar på ...EN?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 17:32 Nu blev jag nyfiken: Hvad var det för Gotlandsfärja, med ett namn som slutar på ...EN?
Drotten. Visby bytte namn när nya Visby (1981) kom

hkt

Inlägg av hkt »

Amorella hade garage men det finns inte i Isabella.

Sauli

Inlägg av Sauli »

hkt skrev: ons 16 jun 2021, 22:25 Amorella hade garage men det finns inte i Isabella.
Både Amorella och Isabella hade garage, men Isabellas garage byggdes om till extra hytter.

Isabella med Garage:

Bild

Isabella med hytter:

Bild

Johnny

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 17:07
Finnjet. skrev: tor 10 jun 2021, 17:03 Tänk att köra ombord bilen på fel båt 😂
Det är ju bättre det än att köra ut på fel ramp i Frederikshavn och hamna i vattnet klockan två på natten, som ett svenskt par gjorde för några år sedan. De drunknade.

När jag jobbade på Stena Danica 1974-75 hände det nästan varje vecka att norrmän som skulle åka till Larvik med Peter Wessel hamnade ombord på Danica, ibland lyckades de gå iland innan det var för sent, men inte alla. Det måste ha varit si och så med biljettkontrollen i Frederikshavn då. Både Stena Danica och Peter Wessel hade avgångstid 15.00 på den tiden,
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Ursäkta att jag bidrar med två tåghistorier (hoppa annars till nästa inlägg eller en annan tråd):

Från Trondheim S går det nattåg både till Bodø och Oslo S. En gång kom jag in i restaurantvagnen i Oslo-tåget, och två nordlendinger frågade mig Dette er vel toget till Bodø? Nei, det er det som går der, sade jag och pekade genom fönstret på Bodø-tåget, som just avgick.

Den andra gången satt jag också i Oslo-tågets restaurantvagn, då en "ny landsmann" kom in och satte sig med en lemonad. Han såg förväntansfull ut och på gott humör inför tågresan. Så rullade vi iväg över Skansen bro, och högtalarna sade Velkommen ombord i dette tog, som tar oss til Oslo, med ankomst.... Den stackars mannen satte ner sitt lemonadglas med en smäll och såg lättare panikslagen ut. Han skulle nog också till Bodø.
Skriv svar