Nostalgitankar

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Nostalgitankar

Inlägg av Risberg »

Jens Vinderslev skrev: tor 10 jun 2021, 13:13 Det kan være, ham her. https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4tten_Finn. Fundet på Google.
Beklager, Jens, jeg oversåg dit svar. Det er selvfølgelig også helt korrekt!

Og så fik jeg lære noget nyt, udfra din link. Jeg havde ikke en anelse om den søjle med konen og et af børnene, selv om jeg altså har været nede og fotograferet jætten!
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Det var tider Kapella,Marella,Aurella,Apollo III,DianaII,man visste inte hur bra man hade då och framförallt inte glömma kapten Kulls dotter!
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

I TV-serien SINKADUS från 1980 kan man i en scen se Viking Lines fartyg Apollo III och Viking 6 vid kaj när polisen anländer till kajen. Jag tror det är i slutscenen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sinkadus_(TV-serie)

Trådstartare
Adamthesailor

Inlägg av Adamthesailor »

När jag jobbade på Seawinds M/S Gotland så mötte vi alltid Rosella precis när jag skulle skifta flagg mitt i natten. Det hände att när det var tjocka så visste jag att Rosella fanns där men jag såg henne inte. Sen dök hon plötsligt upp som en spökskepnad..eller rättare sagt konturerna av henne. Jag önskar att jag filmat dom tillfällena. Magiskt/ Adam
Adventure OTS 2011 medelhavet
Vision OTS 2013 Baltic
Carnival Ecstacy 2014 Caribbean
Navigator OTS 2015 Caribbean
MSC Opera 2016 Baltic
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Hur gamla skall minnen vara för att kvalificera som "nostalgi"?

Jag minns sommaren 1989 när jag och en kompis flög inrikes till Stockholm på billig stand-by biljett (ungdomspris), och reste på Mariehamnskryss med Birka Princess. Vid incheckning fick jag min ålder spydigt ifrågasatt, men blev insläppt då allt var i sin ordning efter framvisande av legitimation. I skärgården mötte vi först Svea eller Wellamo och strax därefter nya Isabella, som måste varit splitter ny vid det tillfället.

Den enda ytterligare resa jag gjorde med Birka Princess var på enkelbiljett från Mariehamn till Stockholm 1995 med bilen i "garaget" där den stod inklämd bland sopcontainrar och en handfull andra bilar. Till Åland hade vi först rest med Eckerölinjen, men vi ville prova annan sjöväg hem.
Eckerölinjens papenburgare gungade makligt åt styrbord och babord trots ett spegelblankt hav.

Frihamnen

Inlägg av Frihamnen »

Själv minns jag med välbehag en resa till England sommaren 1976 med en tämligen ny Tor Scandinavia. Oj vad man var imponerad av detta stora fartyg.

Trådstartare
Adamthesailor

Fyrtornet skrev: sön 13 jun 2021, 16:22 Hur gamla skall minnen vara för att kvalificera som "nostalgi"?

Jag minns sommaren 1989 när jag och en kompis flög inrikes till Stockholm på billig stand-by biljett (ungdomspris), och reste på Mariehamnskryss med Birka Princess. Vid incheckning fick jag min ålder spydigt ifrågasatt, men blev insläppt då allt var i sin ordning efter framvisande av legitimation. I skärgården mötte vi först Svea eller Wellamo och strax därefter nya Isabella, som måste varit splitter ny vid det tillfället.

Den enda ytterligare resa jag gjorde med Birka Princess var på enkelbiljett från Mariehamn till Stockholm 1995 med bilen i "garaget" där den stod inklämd bland sopcontainrar och en handfull andra bilar. Till Åland hade vi först rest med Eckerölinjen, men vi ville prova annan sjöväg hem.
Eckerölinjens papenburgare gungade makligt åt styrbord och babord trots ett spegelblankt hav.
Hallå. Tycker nog inte att Nostalgi är så åldersrelaterat. Tycker inte man ska göra skillnad på tex minnen från Fennias första år eller om man har goa minnen från sitt livs första färjeresa med Viking Grace. Kör på gammal som ung.
Senast redigerad av Adamthesailor den sön 13 jun 2021, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Vision OTS 2013 Baltic
MSC Opera 2016 Baltic

Trådstartare
Adamthesailor

Frihamnen skrev: sön 13 jun 2021, 18:54 Själv minns jag med välbehag en resa till England sommaren 1976 med en tämligen ny Tor Scandinavia. Oj vad man var imponerad av detta stora fartyg.
Hon och syrran kändes gigantiska.
Vision OTS 2013 Baltic
MSC Opera 2016 Baltic

Frihamnen

Inlägg av Frihamnen »

Ja verkligen och alltid 24 timmars trevlig resa.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Bilder från min första resa med Tor Scandinavia till Felixtowe i april 1982. DFDS hade köpt färjan några månader tidigare varför danska flaggan är hissad. Storbritannien var vid detta tillfälle i krig, Falklandskriget. Jag hade nog vissa funderingar om det var säkert att resa, men kriget var inget som märktes vad jag minns.

Transfern från Felixtowe till London var med charterbuss, och när man närmade sig Felixtowe på hemresan så var det första man såg fartygets enorma skorsten som tornade upp sig över landskapet, långt innan man var framme vid hamnen.
Skriv svar