FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Inlägg av Risberg »

Delar Emil Gs önskemål om "inside information" om detta i Emil G @ Funderingar om SF och Slite.

Skulle också vara intressant med motsvarande information/tankar om alla turerna med FÅA/Svea/Bore, från "De samseglande Finlandsbåtarna", till marknadsföringsnamnet Silja Line, till att Bore drog sig ur och hvarför, till att Silja blev ett rederi till uppköpet genom Tallink.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Haas.
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 10:03

Re: FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Inlägg av Haas. »

En bra start i ämnet är boken "Femtio år med Silja" av Thure Malmberg och Marko Stampehl (ISBN 978-951-98405-6-7). Motsvarande insikt i Viking Line får du från "Vägen över havet" av Pär-Henrik Sjöström och Krzysztof Brzoza (ISBN 978-91-977697-8-5).
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Inlägg av Risberg »

Haas. skrev: lör 29 maj 2021, 12:38 En bra start i ämnet är boken "Femtio år med Silja" av Thure Malmberg och Marko Stampehl (ISBN 978-951-98405-6-7). Motsvarande insikt i Viking Line får du från "Vägen över havet" av Pär-Henrik Sjöström och Krzysztof Brzoza (ISBN 978-91-977697-8-5).
Du har rätt, frågan kräver ju en hel bok som svar. Men då är nästa fråga: De böckerna Du rekommenderar, ger de bara den officiella "glansbilden" eller innehåller de också "piquanta" detaljer, som inte bara framställer aktörerna i sitt bästa ljus, utan "den egentliga sanningen".

(För att ge ett exempel på hvad jag menar: I boken Fährschiffahrt der Welt av Kai Ortel och min gode vän Horst-Dieter Foerster står om NIELS KLIM och PEDER PAARS Auch die DSB-Riesen PEDER PAARS und NIELS KLIM schienen für die Århus-Kalundborg-Linie zu groß und wurden nach einigen Dienst weieterverkauft und von dem einiges bescheideneren URD und ASK abgelöst (Även DSB-jättarna PEDER PAARS och NIELS KLIM visade sig vara för stora för Århus-Kalundborg-leden och såldes och ersattes av de mer beskedna ASK och URD) och Viel Glück hatte die DSB nicht mit den Schiffen später allerdings nicht........erwiesen sich die Schiffe als zu groß und somit als unwirtschaftlich fur die Linie (DSB hade i hvilket fall som helst inte särskild tur med fartygen senare........fartygen visade sig vara för stora och därmed oekonomiska för leden). Det är den "objektiva glans-bilden". Sanningen är att det var en politisk strid som gjorde att DSB tvingades sälja dem. För vissa folketingspolitiker stack det i ögonen att färjorna var flotta och erbjöd hög comfort för passagerarna, så under föregivning av att spara pengar tvingades DSB byta ut dem mot de åtskilligt mer spartanska, (men med något mer bilkapacitet - var inte PEDER PAARS och NIELS KLIM för stora?) begagnade italienska Ro/Pax-fartygen, som byggdes om till ASK och URD. Inte fem øre sparades och ASK och URD hade ständiga maskinproblem, och Storebæltsfärjorna måste gång på gång sättas in på leden.)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Haas.
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 10:03

Re: FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Inlägg av Haas. »

Båda böckerna är, såvitt jag förstått, beställningsverk av eller hyllning till respektive rederi. Dock skrivna av journalister (Malmberg och Sjöström) som man kunde tänka sig att är måna om en viss objektivitet. Men om källmaterialet till stor del består av intervjuer från de egna leden så blir ju bilden lätt något endimensionell. Därför rekommenderar jag att läsa båda böckerna - man får samma sak belyst ur båda perspektiven och vissa detaljer berättar man hellre om konkurrenten än om sig själv. Sedan finns det säkert en uppsjö av historier som aldrig kommer i tryck. Turerna kring Slites konkurs hör hit.

Ulf Berlin
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 21:16

Re: FÅA, Svea, Bore, (Johnson), Silja och Tallink

Inlägg av Ulf Berlin »

En annan bok i ämnet är"Den ena den var vit"av Hans-Göran Björk som redogör för sanningen bakom
Rederi AB Slites konkurs genom att Nordbanken vägrar att ge rederiet garantier vid bygget av Europa.
ISBN 91-631-8731-0;Utgiven 2006./Ulf
Skriv svar