Funderingar om SF och Slite

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Funderingar om SF och Slite

Inlägg av Risberg »

Lars H skrev: sön 30 maj 2021, 15:47
Stefan S skrev: sön 30 maj 2021, 14:50
Lars H skrev: sön 30 maj 2021, 14:40

Nej, mig veterligt hade inte Viking sådana planer. Däremot Strömma, som i början av 70-talet startade trafik mellan Norrköping och Mariehamn, med STRÖMMA REX. Blev ingen succé och fartyget var inte heller någon höjdare. Allt slutade i diverse problem.

Började dom inte med Korsholm?
Nej, Strömmas köp av Korsholm, som senare blev Stockholm, kom senare. Däremot gick Korsholm en period mellan Vasa och Umeå. Under finskt ägande har jag för mig.
Det var väl först vid millenieskiftet att de köpte STOCKHOLM. Jag var med på första touren från Stockholm till Västervik med henne 2000. Då körde de henne i ett åttadagarslopp, fyra dagar i hvaje riktning. Fullt Stockholm - Nyköping, ett halv dussin passagerare Nyköping - Mem, Mem - Valdermarsvik (en håla) och Valdemarsvik - Västervik. Trevlig tour, men det var ju uppenbart att detta inte kom till å gå runt. Mitt i andra touren det året gick hon på grund, och så inställdes resten av touerna. Nästa år (och möjligtvis ett år till) försökte man köra henne i ett sexdaganslopp, där jag tror att man gick direkt Mem - Västervik som sista etapp. Sen upphörde den routen.
Risberg @ Med M/S STOCKHOLM Stockholm -Västervik 2000
Senast redigerad av Risberg den sön 30 maj 2021, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Sjögrabb skrev: sön 30 maj 2021, 14:36 Inslag från Aktuellt 1993
Tycker nog inte att Palmstiernas "försvar" var så väldigt trovärdigt.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Fyrtornet skrev: sön 30 maj 2021, 11:47 Är det känt vad Rederi AB Slite tänkte göra med Olympia om Europa hade levererats enligt ursprungsplan? Skulle Olympia säljas eller behållas någonstans inom Viking Lines trafik?
I Youtube-klippet ovan från Sjögrabb verkar det ju som om hon redan var utchartrad till brittiska farvatten.

Enligt Fakta om Fartyg utchartrades hon i april 1993 till P&O Ferries.

Trådstartare
Emil G

Inlägg av Emil G »

Var inte planen hela tiden att göra sig av med Olympia och fortsätta med Europa, Mariella och Cinderella på Helsingforslinjen?

Planen var väl dock aldrig att göra sig av med Diana II utan det var man väl tvungen till för att försöka rädda Europa.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Emil G skrev: sön 30 maj 2021, 17:35 Var inte planen hela tiden att göra sig av med Olympia och fortsätta med Europa, Mariella och Cinderella på Helsingforslinjen?

Planen var väl dock aldrig att göra sig av med Diana II utan det var man väl tvungen till för att försöka rädda Europa.
Det var väl då DIANA II hamnade på Trelleborg - Rostock-leden
Bild
Användarvisningsbild

Tor Britannia

Inlägg av Tor Britannia »

Emil G skrev: sön 30 maj 2021, 17:35 Var inte planen hela tiden att göra sig av med Olympia och fortsätta med Europa, Mariella och Cinderella på Helsingforslinjen?

Det är så jag också uppfattade planen.
Men jag undrar verkligen om Mariella blivit kvar på Sto-Hel om Europa hade levererats till Slite.
Jag menar Mariella skulle ju då ha blivit minstingen på linjen. I detta scenario hadde hon diskret lagts upp, sats tillförsäljning,
Alternativt nytrafik som 24hrs på finska viken eller Norrköping som diskuterats tidigare i tråden.

Henrik

Inlägg av Henrik »

See Wikipedia info. I also heard this from other sources.
Bilagor
Screenshot 2021-05-30 at 21.13.14.png
Screenshot 2021-05-30 at 21.13.14.png
Screenshot 2021-05-30 at 21.13.14.png (468.67 KiB) Visad 322 gånger

Lars H

Inlägg av Lars H »

Henrik skrev: sön 30 maj 2021, 20:14 See Wikipedia info. I also heard this from other sources.
Säkert helt korrekt. Jag har dock inte känt till det. Men vid närmare eftertanke har nog såväl Silja som Viking haft funderingar på alla tänkbara och otänkbara linjesträckningar. Varav få dock kommit att bli verklighet.

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Lars H skrev: sön 30 maj 2021, 15:47
Stefan S skrev: sön 30 maj 2021, 14:50
Lars H skrev: sön 30 maj 2021, 14:40

Nej, mig veterligt hade inte Viking sådana planer. Däremot Strömma, som i början av 70-talet startade trafik mellan Norrköping och Mariehamn, med STRÖMMA REX. Blev ingen succé och fartyget var inte heller någon höjdare. Allt slutade i diverse problem.

Började dom inte med Korsholm?
Nej, Strömmas köp av Korsholm, som senare blev Stockholm, kom senare. Däremot gick Korsholm en period mellan Vasa och Umeå. Under finskt ägande har jag för mig.

Menade S/S Kastelholm.........
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

KASTELHOLM har tydligen en otroligt intressant historia! https://www.faktaomfartyg.se/kastelholm_1929.htm

Byggdes tydligen för SAL och gjorde kryssningar till Leningrad redan till tjugo- och trettiotalets Stalin-Sovjet(!), gick för Bore 1972 och 1973 just Norrköping - Mariehamn och köptes mycket riktigt av Strömma Kanalbolaget.
Skriv svar