Funderingar om SF och Slite

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Emil G

Funderingar om SF och Slite

Inlägg av Emil G »

Något jag roat mig med att klura lite över ett tag är samarbetet mellan SF Line och Slite inom Viking Line och varför de aldrig gjorde som SIljas ägarrederier och gjorde om Viking till ett fartygsägande rederi istället för att bara vara marknadsföringsbolaget.

Om man tittar i mitten av 80-talet så lade Slite och SF beställningar på nya färjor men det känns som att man inte hade så vidare mycket planering sinsemellan utan man byggde det man ville ha och sen var det upp till ledningen i Viking att hitta plats för alla färjor med resultatet att Sally inte hängde med och hade två av tre färjor utkonkurrerade av SF och Slite om man jämför med Silja (med moderrederier) som byggde systerfartyg och där man visste vilken färja de skulle ersätta och vart de skulle in.

Situationen blev ju lite märklig när SF Line väljer att sätta in Cinderella som tredjefartyg till Helsingfors och konkurrera både med Mariella och Olympia och även att Slite beställer Europa bara för att hänga med SF trots att Olympia egentligen inte behövde ersättas.

Så min fundering är, fanns det någon typ av samordning inför fartygsbeställningar inom Viking eller var det mer "vi har beställt den här färjan och vill ha den här, lös det".

Min åsikt med facit i hand är att man vunnit mycket på att koordinera mer och kanske inte beställt fyra stora kryssningsfärjor för linjerna Åbo/Nåd-Sto/Kap utan att man bestämt att man tar varsin kryssningsfärja till Åbolinjen och varsin mindre färja till Kap-Nåd och fortsatt köra med Mariella och Olympia till Helsingfors. Nu blev det ju istället en kapprustning inom Viking som ledde till att Slite gick i konkurs och SF med Viking stod utan färjor.

Tankar kring detta eller är det någon som har lite inside info som det så fint heter från hur resonemangen gick i slutet av 80-talet?

Haas.

Re: Funderingar om SF och Slite

Inlägg av Haas. »

Om du inte har läst den så försök få tag på "Vägen över havet" av Pär-Henrik Sjöström och Krzysztof Brzoza (ISBN 978-91-977697-8-5). Parallellt kan du läsa "Femtio år med Silja" av Thure Malmberg och Marko Stampehl (ISBN 978-951-98405-6-7) som ger en bild av "andra sidan". Båda böckerna är intressanta skildringar av framför allt expansionen under 70- och 80-talen.

Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Läs gärna också"Den ena den var vit"som handlar om Rederi AB Slites konkurs som berodde på att Nordbanken inte ville
ge sitt godkännande för belåning av bygget av Cinderella.
ISBN:91-631-8731-0;Utgiven 2006./Ulf

Lars H

Inlägg av Lars H »

Ulf Berlin skrev: lör 29 maj 2021, 22:52 Läs gärna också"Den ena den var vit"som handlar om Rederi AB Slites konkurs som berodde på att Nordbanken inte ville
Nej, det var väl Europa, som senare blev Silja Europa, som till följd av att Slite inte terminssäkrat köpet i DM, gjorde att när Sverige plötsligt gick över till rörlig växelkurs, dvs i praktiken devalverade, blev bygget åtskilliga hundra miljoner dyrare. Det var väl då, som Nordbanken vägrade ställa upp?

Cinderella var SF-line och hade inget med Slite att göra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Cinderella

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Om jag nu minns rätt, hade dessutom Nordea en annan stor kund som kan ha spelat en viss roll i sammanhanget, nämligen SILJA-line. Var det inte Nordbanken, som senare bytte namn till Nordea?
Hur som helst så bytte vi bank på grund av Myrstens framtvingade konkurs.
Senast redigerad av Kehinde den sön 30 maj 2021, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.

Trådstartare
Emil G

Inlägg av Emil G »

Just turerna kring Europa tycker jag att jag har ganska bra koll på utan det som jag har snöat in på är hur det faktiska samarbetet inom Viking funkade, det finns ju en klassisk informationsfilm från 1992 där Myrsten dy förklarar hur bra det är med internkonkurrensen och samarbetet bara har positiva effekter. Min bild är ju snarare att man hamnade i en lika hård kapprustning internt inom Viking som med Silja med följden att SF blev ensam kvar.

Det känns som att man någon gång där efter att man sparkat ut Sally borde ha börjat göra lite annorlunda i hur man skötte Viking så att det inte var så mycket två rederier som målade sina båtar på samma sätt utan ett rederi med två ägare.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Lars H skrev: lör 29 maj 2021, 23:29
Ulf Berlin skrev: lör 29 maj 2021, 22:52 Läs gärna också"Den ena den var vit"som handlar om Rederi AB Slites konkurs som berodde på att Nordbanken inte ville
Nej, det var väl Europa, som senare blev Silja Europa, som till följd av att Slite inte terminssäkrat köpet i DM, gjorde att när Sverige plötsligt gick över till rörlig växelkurs, dvs i praktiken devalverade, blev bygget åtskilliga hundra miljoner dyrare. Det var väl då, som Nordbanken vägrade ställa upp?

Cinderella var SF-line och hade inget med Slite att göra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Cinderella
Var det inte dessutom en "inside-information", och något med att EUROPA bara skulle leasas och Silja var villiga att köpa henne?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Lars H

Inlägg av Lars H »

Det var en tillkrånglad situation där sedermera Slite, dvs Myrstenfamiljen, anklagade Palmstierna, som var bas för Nordbanken, för att gynna Silja, då denne samtidigt som han nekade Slite kredit, för rädda rederiet från KK, själv satt i Siljas styrelse, som också senare övertog fartyget.

Lars H

Inlägg av Lars H »

För övrigt var Carl Bertil Myrsten en personlighet som jag hade en del kontakt med under några år och som jag gillande skarpt. Har för övrigt ett minne av att hans fru hade mycket att säga till om när det gällde inredningen av Slites fartyg. Även hans bror Lars var en hedersman.

Lars H

Inlägg av Lars H »

Emil G skrev: sön 30 maj 2021, 08:11 Just turerna kring Europa tycker jag att jag har ganska bra koll på utan det som jag har snöat in på är hur det faktiska samarbetet inom Viking funkade, det finns ju en klassisk informationsfilm från 1992 där Myrsten dy förklarar hur bra det är med internkonkurrensen och samarbetet bara har positiva effekter. Min bild är ju snarare att man hamnade i en lika hård kapprustning internt inom Viking som med Silja med följden att SF blev ensam kvar.

Det känns som att man någon gång där efter att man sparkat ut Sally borde ha börjat göra lite annorlunda i hur man skötte Viking så att det inte var så mycket två rederier som målade sina båtar på samma sätt utan ett rederi med två ägare.
Ligger mycket i det tänket om hård kapprustning. Tror att delar av familjen Myrsten fick lite hybris att bygga stort, bäst och mycket samt att detta i kombination med affärerna runt Europa, allmän ekonomisk nedgång i början på 90-talet mm gjorde att det gick åt helvete. Även om Nordbanken lätt kunnat rädda Europa, hade Slite nog ändå stått inför betydande problem.
Skriv svar