EU vill utvidga utsläppshandel till sjötrafik

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

weatherc

EU vill utvidga utsläppshandel till sjötrafik

Inlägg av weatherc »

Hittade bara på finska på YLE men, vad tror ni effekten på färje/kryssningstrafiken av detta blir?

EU kommer att utvidga utsläppshandeln till sjötrafiken. Förslaget om detta kommer att komma i juni och de vill ha det i kraft redan i början av nästa år.
Priset på utsläppsrätter har förbubblats på bara ett par månader, ochär nu över 40€/ton.
Enbart för finska rederier skulle detta innebära en extra kostnad på ca 0.5 MRD € (5 MRD SEK).

https://yle.fi/uutiset/3-11908485

Andreas Karlsson

Re: EU vill utvidga utsläppshandel till sjötrafik

Inlägg av Andreas Karlsson »

Jag tror på större enheter som kan dra in mer pengar per resa. Ungefär som det varit länge (alltid?) i sjöfartens historia, när högre kostnader och konkurrens tvingat fram effektiviseringar. Tillväxten av passagerare och frakt är inte oändlig, så här och var blir enheterna färre.

En och annan redare tacklar det säkert med sämre turlistor och minskat utbud för att kapa kostnader (och riskera sotdöden...). Andra investerar i bättre ombordutbud som lockar till större ombordkonsumtion, men på ett smart sätt som håller nere fasta kostnader. Syftar på både kryssningsfartyg och färjor.

Färjetrafiken Sverige-Polen spekulerar jag i kommer att effektiviseras med färre och större enheter. 14 färjor på 4 linjer är snart 10, gissar jag.

Tjärv1

Re: EU vill utvidga utsläppshandel till sjötrafik

Inlägg av Tjärv1 »

Antagligen påskyndar det efterfrågan på LBG (biogas) för fartyg som använder fossil LNG.

Kanske får vi se nya rotorsegel på fler färjor :-) !

Azipod elektrifierad och effektivare propellerkraft och förbättrad skrovdesign utan axlar och externa roder. Samtidigt övergång till hybriddrift med peak shaving och lagrad energi?

Climeon/värmeåtervinning?

Känns som att Viking Line med snart två modernare miljöteknik på Åbo-Stockholm är ganska bra rustade inför 2022 och att Glory ligger rätt i tiden!
Skriv svar