Atlantic Vision

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

Som kanske uppmärksammats funns en skribent som med viss frekvens upprepat att Atlantic Vision ex. Superfast IX är på väg tillbaka till Östersjön.

Det rör sig alltså om det fartyg som en gång i tiden byggdes för linjen Södertälje-Rostock och gick där i endast tre månader innan de dåvarande ägarna, Superfast, akut behövde fartyg till Nordsjön. Senare kom hon tillbaka till Östersjön för att gå mellan Finland och Tyskland.

Följde med i Tallinks köp av Superfasts Ösrersjöverksamhet och blev efter något år utchartrad till Kanadensiska staten, där hon gått sedan dess under namnet Atlantic Vision.

Det som talar mot ett i förtid brutet kontrakt är att Kanadensarna bestämt sig för atr beställa ett nytt fartyg med förväntad leverans ca 2023/24. Av den anledningen förlängde man charteravtalet så sent som förra året (under pågående pandemi) från november 2020 till november 2022. Men vad vet jag, det kanske finns npgon klausul om atr man har rätt att bryta kontraktet november 2021?

Men frågan är vilken uppgift hon skulle få om ryktet stämmer och hon kommer tillbaka? (Sedan kan man iofs även spekulera kring vilket namn hon skulle få, kanske Baltic Vision?)

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

Stalltips ett var någon linje från Nordsjö (utanför Helsingfors), kanske Muuga-Nordsjö-Kapellskär?

En annan variant på temat är från Åbo. Kanske, Paldiski-Åbo-Långnäs-Kapellskär eller Åbo-Långnäs-Kapellskär varvat med Paldiski-Kapellskär?

Som ni ser av mina förslag så tror jag inte mycket på att föra in ett fartyg som "Baltic Vision" ända till Stockholm. Jag tror även att man vill ha med någon Estnisk hamn i rotationen. Både för att kunna ta frakt från Estland och för att man förmodlingen kommer att vilja ha Estnisk flagg på henne.

aries
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 16 maj 2019, 21:48

Re: Atlantic Vision

Inlägg av aries »

Mistluren skrev: lör 01 maj 2021, 16:38 Som kanske uppmärksammats funns en skribent som med viss frekvens upprepat att Atlantic Vision ex. Superfast IX är på väg tillbaka till Östersjön.

Det rör sig alltså om det fartyg som en gång i tiden byggdes för linjen Södertälje-Rostock och gick där i endast tre månader innan de dåvarande ägarna, Superfast, akut behövde fartyg till Nordsjön. Senare kom hon tillbaka till Östersjön för att gå mellan Finland och Tyskland.

Följde med i Tallinks köp av Superfasts Ösrersjöverksamhet och blev efter något år utchartrad till Kanadensiska staten, där hon gått sedan dess under namnet Atlantic Vision.

Det som talar mot ett i förtid brutet kontrakt är att Kanadensarna bestämt sig för atr beställa ett nytt fartyg med förväntad leverans ca 2023/24. Av den anledningen förlängde man charteravtalet så sent som förra året (under pågående pandemi) från november 2020 till november 2022. Men vad vet jag, det kanske finns npgon klausul om atr man har rätt att bryta kontraktet november 2021?

Men frågan är vilken uppgift hon skulle få om ryktet stämmer och hon kommer tillbaka? (Sedan kan man iofs även spekulera kring vilket namn hon skulle få, kanske Baltic Vision?)
Om inte pandemin så hade jag önskat att se henne mellan Tallinn-Rostock/Travemunde
Användarvisningsbild

shipfriend
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 maj 2021, 17:49

Re: Atlantic Vision

Inlägg av shipfriend »

Kanske Atlantic Vision är en kandidat för den nya linen mellan Nynäshamn och Rostock? Jag tror inte riktigt att Drotten och Visby kommer att åka på linjen...
Hälsningar från Tyskland, Max
Instagram: max_shipspotting
Färjerederier: TT-Line; Stena Line; Dest. Gotland; Eckerö Linjen; Tallink Silja; DFDS; Bornholmslinjen, etc.
Kryssningsrederier: P&O; RCI; HAL; Princess; NCL; Celebrity; Costa; MSC...

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

Det är ju Gotlandsbolaget som skall driva Nynäshamn-Rostock. I första han vill man nog ha sina egna fartyg i trafik. Men hittar man någon annan uppgift för dem så är ju Atlantic Vision mer lämplig.

Notabelt är också att Gotlandsbolaget och Stena är inblandade i den nya färjan för Kanada. Av någon anledning ville Kanadensarna ha någon som skötte upphandlingen åt den, så de begärde in anbud via rederier.

Vet dock inte hur det gick, dvs om det blev något eller om Gotlandsbolaget eller Stena fick uppdraget.

Men om det blev så kan man i och för sig tänka sig att någon av dem erbjudit en billigare interimistisk lösning än Tallink. Stena har ju även Systrarna, varav Superfast X ägs av Stena roro och för närvarande är på charteruppdrag i Medelhavet under namnet A. Nepita. Hon skulle ju enkelt kunna ersätta Atlantic Vision i Kanada.

Men detta är rena spekulationer, vet inte ens om Stena fått uppdraget beträffande nybygget.

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

En fråga som är knuten till vad som skall hända med Atlantic Vision är om Tallink vill ha kvar Isabelle på Helsingfors-Riga även efter pandemin eller inte. Tycker att det finns en del som tyder på detta. I så fall behöver de få in minst ett nytt fartyg om de inte ska behöva dra ner på annat håll.

1. Om de inte skall dra ner på kryssningstrafiken och tex bli utan 22-timmars alternativ från Stockholm behöver de dessutom ett fartyg i klass med Birka specifikt för detta att sätta in till Åland.

2. Med eller utan ersättning till Åland, bestämmer man sig för att inte längre ha 22-timmars kryssningar till Åbo kan Galaxy och Baltic Princess i princip omgående flyttas ut till Kapellskär för att spara bränsle. Man behöver inte heller bemanna upp Galaxy.

3. Galaxy ersätts av Atlantic Vision.

4. Victoria ersätts av Galaxy (eller Baltic Princess, det kan ju hända att man stuvar om så att Galaxy får kvällsavgången från Åbo).

5. Det blir faktiskt som annonserat, att Romantika startar upp Stockholm-Riga tillsammans med Victoria efter nyår.

6. Isabelle blir fri att fortsätta mellan Helsingfors och Riga.

Man kan förstås också tänka sig att det blir 22-timmars kryssningarna från Åbo som läggs ned. Men det har två nackdelar. Dels måste farygen, åtminstonne det ena, fortsatt gå till Stockholm för att hämta kryssningspasdagerare därifrån. Dels kan man inte sätta in ett fartyg enbart mellan Åbo och Åland för kryssningspassagerare, på grund av tax-freeregler.

Det handlar förstås också om vilken avgång som har svagast underlag. Historiskt har det nog varit kvällsavgången från Stockholm. Men med försvagad konkurrens kan det mycket väl vara så att detta numer skulle vara den starkare avgången.

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

Med tanke på att det just nu ser ut som om både Birka och Cinderella försvinner verkar det inte rimligt att Galaxy försvinner med mindre än att Tallink tar över Birka eller liknande fartyg för 22-timmarskryssninger. Birka har dock inte någon scen för spelningar liknande de man kan ha på Galaxy och Cinderella, så det mesta pekar nog mot att Galaxy blir kvar.

Atlantic Visions syster A. Neptia verkar för övrigt vara upptagen på medelhavet i fem år. Men Stena har förstås andra fartyg att låna ut, om man på något vis är inblandad i Kanadensarnas nybyggnadsplaner.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: sön 02 maj 2021, 09:56 Dels kan man inte sätta in ett fartyg enbart mellan Åbo och Åland för kryssningspassagerare, på grund av tax-freeregler.
Inte? Ligger inte Åland utanför EU, när det gäller taxfree, oavsett om färjan kommer från Finlad eller Sverige?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: ons 12 maj 2021, 17:38
Mistluren skrev: sön 02 maj 2021, 09:56 Dels kan man inte sätta in ett fartyg enbart mellan Åbo och Åland för kryssningspassagerare, på grund av tax-freeregler.
Inte? Ligger inte Åland utanför EU, när det gäller taxfree, oavsett om färjan kommer från Finlad eller Sverige?
Det ligger utanför EUs skattezon, men räknas fortfarande inte som utomlands ur finskt perspekiv. För att få ta in / tax-free till Finland / sälja ombord, måste man alltså både varit utanför EUs skattezon, dvs via Åland och utomlands, dvs via Sverige.

Det är förstås ett visst godtycke i regelverket, men det är så som det är.

Emil G
Inlägg: 197
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Atlantic Vision

Inlägg av Emil G »

Mistluren skrev: ons 12 maj 2021, 18:10
Risberg skrev: ons 12 maj 2021, 17:38
Mistluren skrev: sön 02 maj 2021, 09:56 Dels kan man inte sätta in ett fartyg enbart mellan Åbo och Åland för kryssningspassagerare, på grund av tax-freeregler.
Inte? Ligger inte Åland utanför EU, när det gäller taxfree, oavsett om färjan kommer från Finlad eller Sverige?
Det ligger utanför EUs skattezon, men räknas fortfarande inte som utomlands ur finskt perspekiv. För att få ta in / tax-free till Finland / sälja ombord, måste man alltså både varit utanför EUs skattezon, dvs via Åland och utomlands, dvs via Sverige.

Det är förstås ett visst godtycke i regelverket, men det är så som det är.
Fast nog säljer man väl taxfree till resenärer från Åland till Åbo och Helsingfors på de ordinarie färjorna? Åtminstone de gånger jag åkt till Helsingfors har det inte varit någon kontroll efter Mariehamnsanlöpet på morgonen likaledes på kvällen från Helsingfors.

Sen säljs det väl taxfreevaror till dagskryssarna mellan Åbo och Mariehamn som byter båt?
Skriv svar