Stena Europe 40 år

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Stena Europe 40 år

Inlägg av Fyrtornet »

Stena Europe 40 år i år.
Inte illa att hon blivit så långlivad med tanke på att hon en gång byggdes för Stenas värsta (eller enda?) konkurrent.

https://mobile.twitter.com/StenaLine/st ... 5451764736

26922063383_196e5e5358_o.jpg
26922063383_196e5e5358_o.jpg
26922063383_196e5e5358_o.jpg (222.39 KiB) Visad 1176 gånger

https://www.faktaomfartyg.se/kronprinse ... a_1981.htm

https://motorvessel.wordpress.com/2015/ ... ry-report/
Användarvisningsbild

Trådstartare
Fyrtornet

Re: Stena Europe 40 år

Inlägg av Fyrtornet »

Ships Monthly magazine kommer att ha artiklar om 40-åringarna Stena Europe, Wasa Express och Povl Anker i majupplagan.
Tidningen går väl att hitta hos välsorterade tidningshandlare i storstäderna.

https://shipsmonthly.com/news/ships-mon ... ue-outnow/

Se även:
http://www.lanspumpen.se/bat_apr21.html
Senast redigerad av Fyrtornet den lör 08 maj 2021, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Inlägg av kryzzarn »

Märkligt hur fort tiden känns gå ibland...
80/90-tals fartygen kommer dock alltid kännas högst aktuella för mig iallafall. Det spelar nog ingen roll hur tjusiga nya fartyg kommer att bli så kommer jag envist hävda att det var bättre förr ;-)
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCbz-DD ... __B1628Dhw
Användarvisningsbild

Trådstartare
Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

kryzzarn skrev: lör 01 maj 2021, 13:00 Märkligt hur fort tiden känns gå ibland...
80/90-tals fartygen kommer dock alltid kännas högst aktuella för mig iallafall. Det spelar nog ingen roll hur tjusiga nya fartyg kommer att bli så kommer jag envist hävda att det var bättre förr ;-)
Jag kan förstå det.
1980-talet var en spännande tid med många nya fartygslanseringar åtföljda av stor publicitet. Och fartygen byggdes med passagerarfaciliteter för mer än ren transport. Det kunde man ana bara genom att titta på fartygen utifrån. Jag är ingen anhängare av den moderna designtrenden med öppet bildäck baktill. Dels tycker jag inte det är snyggt, dels brukar passagerarupplevelsen vara sämre än på en motsvarande 80-talsfärja, är min erfarenhet.

Det här reklambroschyren kom hem i vår brevlåda 1981. Prova nya storfärjan för bara en femma. Det lät jättespännande!
36355617930_535d625593_o.jpg
36355617930_535d625593_o.jpg (68.3 KiB) Visad 695 gånger

Av någon anledning tror jag inte jag skulle blivit lika entusiastisk om ett liknande erbjudande hade kommit för senaste Stena Jutlandica när hon var ny (1996).

Jag hade inte nappat.
Inte ens för en "femma" :P

aries

Inlägg av aries »

Fyrtornet skrev: lör 01 maj 2021, 18:34
kryzzarn skrev: lör 01 maj 2021, 13:00 Märkligt hur fort tiden känns gå ibland...
Jag kan förstå det.
1980-talet var en spännande tid med många nya fartygslanseringar åtföljda av stor publicitet. Och fartygen byggdes med passagerarfaciliteter för mer än ren transport. Det kunde man ana bara genom att titta på fartygen utifrån. Jag är ingen anhängare av den moderna designtrenden med öppet bildäck baktill. Dels tycker jag inte det är snyggt, dels brukar passagerarupplevelsen vara sämre än på en motsvarande 80-talsfärja, är min erfarenhet.

Det här reklambroschyren kom hem i vår brevlåda 1981. Prova nya storfärjan för bara en femma. Det lät jättespännande!

Av någon anledning tror jag inte jag skulle blivit lika entusiastisk om ett liknande erbjudande hade kommit för senaste Stena Jutlandica när hon var ny (1996).

Jag hade inte nappat.
Inte ens för en "femma" :P
Kan tänka mig vilken ´´wow´´ det måste ha varit när Stena satte in Stena Scandinavica respektive Stena Germanica på Kiel-linjen i 1987/1988 :D

Tänk nu hur definitionen av ´´jumbo-färja´´ har utvecklats under de 40 åren. Ett 150 meters lång passagerarfartyg kallades då för ´´jätte´´. Nu krävs det ett som är 240 meter lång och består av minst 11 däck :)

Daniel P

Inlägg av Daniel P »

Öppet bildäck under bar himmel är priset man får betala om vill ha möjligheten till att transportera vissa klasser av farligt gods i enlighet med sjöfartens IMDG-bestämmelser.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

aries skrev: ons 05 maj 2021, 21:37 Kan tänka mig vilken ´´wow´´ det måste ha varit när Stena satte in Stena Scandinavica respektive Stena Germanica på Kiel-linjen i 1987/1988 :D

Tänk nu hur definitionen av ´´jumbo-färja´´ har utvecklats under de 40 åren. Ett 150 meters lång passagerarfartyg kallades då för ´´jätte´´. Nu krävs det ett som är 240 meter lång och består av minst 11 däck :)
Jag minns att det var mycket PR, samt en broschyr i brevlådan när Stena Danica kom 1983.
Jag minns inte hur mycket PR det var för Germanica/Scandinavica, förutom några posters. Men Germanica var ju flera år försenad från varvet och ändå inte helt färdigställd när hon kom till Göteborg utan man fick göra klart vissa inredningsarbeten i hemmahamnen innan hon sattes i trafik. Det var något inslag på TVs Västnytt om detta så det kanske inte enbart positiva nyheter.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det var ju mycket PR väldigt tidigt för Germanica och Scandinavica. Men när de väl kom hade mycket av luften redan gått ur bubblan, de hade ju nästan hunnit bli skandalfartyg.

Sedan var det väl heller inte så mycket nytt jämfört med Victoria. De var förstås klart större, men inte så mycket mer än så.

När Victoria kom så hade hon ju större och öppnare ytor på ett helt annat sätt, jämfört med äldre fartyg. Det var en betydligt mer genomgripande designförändring.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Mistluren skrev: fre 07 maj 2021, 14:00 Det var ju mycket PR väldigt tidigt för Germanica och Scandinavica. Men när de väl kom hade mycket av luften redan gått ur bubblan, de hade ju nästan hunnit bli skandalfartyg.

Sedan var det väl heller inte så mycket nytt jämfört med Victoria. De var förstås klart större, men inte så mycket mer än så.

När Victoria kom så hade hon ju större och öppnare ytor på ett helt annat sätt, jämfört med äldre fartyg. Det var en betydligt mer genomgripande designförändring.
Min första resa med Germanica var någon månad efter trafikstarten våren 1987, och jag blev faktiskt besviken. Eller med andra ord: hon motsvarade INTE mina förväntningar. Inredningen kändes kal, spartansk, omodern och billig över hela fartyget. Det förbättrades något med tiden, men passagerarupplevelsen överträffade aldrig Victoria som kändes betydligt mer elegant. Jämför t ex den stora barsalongen i aktern på Victoria med golv i etage. Vad hade de nya stoooora Germanica/Scandinavica att erbjuda i jämförelse? Jo, ett kyffe kallat Tiffany på däck 10, med väggar i aluminiumplåt som förde mina tankar till soprummet i det hyreshus vi då bådde i, som hade väggar av likadan plåt. Möjligen var det en medveten designtanke som skulle föreställa "exklusiv" när fartygen beställdes på 1970-talet, men jag fick helt andra associationer 1987.

Inför att systerfartyget Stena Scandinavica skulle sättas i trafik läste jag någonstans att hela a la carte restaurangen revs ut och inreddes på nytt. Detta bör ha varit före trafikstart eller strax därefter. Varför? Det var uppenbarligen något som inte var bra i ursprungligt skick.

Jag kan bara komma på en enda punkt där de nya stora Germanica/Scandinavica överträffade den "mindre" Victoria som de nya fartygen skulle ersätta på Kiel-linjen: deras hytter var rymligare och mer komfortabla än alla de provisoriska hytter som hade byggts på Victorias bildäck (eftersom hon ursprungligen var byggd som dagfärja). I övrigt tycker jag inte Germanica/Scandinavica av 1987/1988 gav en bättre reseupplevelse på något sätt, trots deras storlek.

Man brukar säga om böcker: döm inte boken efter omslaget.
Översatt till fartygsspråk: tro inte att ett nyare eller större fartyg automatiskt är bättre, bara för att det är nyare eller större.
Skriv svar