Bunkring vid vindkraftspark

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av Mistluren »

Bunkring vid vindkraftspark, finns det något exempel på det?

Det är ju vanligt att man bunkrar olja till havs, men besparingarna borde bli ännu större om man bunkrade vindkraftsel nattetid. Elen som produceras nattetid är ofta svår att avsätta och det skulle nog vara närmast en befrielse för vindkraftsparkens ägare om något fartyg kunde stanna till och ta upp den.

Med rimlig beskattning borde sådan el kunna köpas för under 100 kr per Mwh eller i varje fall under 200 kr per Mwh. Jämfört med land-el dagtid eller bunkerolja är detta mycket billigt.

Om jag minns rätt ger ett ton bunkerolja ungefär 5 Mwh vid propelleraxeln. (Resten blir värmeförluster.)
Användarvisningsbild

Skepptikern
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 07:46

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av Skepptikern »

Det närmaste man pratat om att göra är att låte elen användas till framställning hydrogen ute till havs i stället för att lägga kabel iland. Sedan kunde fartyg komma och bunkra hydrogen. Skulle gå snabbare och ha högre energidensitet.

//Skepptikern

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av Mistluren »

Att ta bort kabeln helt ger dock ett betydligt högre elpris.

Då får ju all el som produceras i princip samma värde och det värdet måste finansiera hela vindkraftparken.

Om man däremot utnyttjar en befintlig vindkraftspark som är ansluten till land kommer man att få ett elpris som samvarierar med elpriset i land. Dvs det är mycket lägre på natten än på dagen och vindkraftsparken kan i huvudsak finansieras av den dagproducerade elen, som idag.

Kabeln kan naturligtvis även användas för att skicka el i motsatt riktning de nätter det eventuellt inte blåser.

Men det är klart att det behövs ju viss infrastruktur. Idealiskt är förstås att anlägga en hamn vid en ö, där fartygen kan ligga och bunkra ett par timmar mitt i natten. Sedan blir man förstås begränsad till färjetrafik, eftersom det inte är realistiskt att ha batterier med kapacitet för mer än ett eller ett par dygns drift.

Men med detta på plats skulle man få en mycket låg bränslekostnad.

För att ta ett exempel. Om någon finge för sig att bygga en vindkraftspark i närheten av finska Utö, ansluten till det finska elnätet. Då skulle man kunna bygga en hamn på Utö och låta fartyg mellan Stockholm och Helsingfors/Tallinn gå in där och ladda batterier ett par timmar istället för att gå upp till Mariehamn.

weatherc
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 21:18

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av weatherc »

Mistluren skrev: ons 21 apr 2021, 18:33 För att ta ett exempel. Om någon finge för sig att bygga en vindkraftspark i närheten av finska Utö, ansluten till det finska elnätet. Då skulle man kunna bygga en hamn på Utö och låta fartyg mellan Stockholm och Helsingfors/Tallinn gå in där och ladda batterier ett par timmar istället för att gå upp till Mariehamn.
Enda problemet är väl troligen det att kabelns kapasitet ut till Utö inte skulle räcka till.
Dessutom skulle de ju missa den sk tax-freen om de inte skulle gå via Åland (och Mariehamn bli av med sina hamnavgifter). ;) Så Kökar på Ålänska sidan skulle passa bättre.

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av Mistluren »

Ja, naturligtvis måste det vara på Åländska sidan för tax-frees skull. Den rättelsen köper jag.

Vad gäller kabeln, så var tanken att vindkraftsparken i sig skulle finansiera den, via försäljningen av dagkraft. En någorlunda stor vindkraftspark har en kabel som är tillräcklig även för att ladda färjor om det inte blåser. Elinfrastrukturen var egentligen anledningen till att jag funderade kring stopp just vid vindkraftsparker.

Vore det inte för tvivel kring att det Åländska kraftnätet har tillräcklig kapacitet, skulle man förstås kunna tänka sig laddning av färjor även i Mariehamn. Det viktiga som jag ser det är att komma åt de låga elpriserna nattetid.

Sedan är det också så att Åland är nettoförbrukare. Det innebär att tar man ut kraft på Åland så ökar på sikt behovet av kablar till Sverige och Finland, även om dagens kablar förmodligen har kapacitet nog över för att ladda åtminstone ett par färjor. Det innebär troligen att man måste vara med och betala för kraftnätet.

Om man däremot tar ut kraften vid en vindkraftspark kommer man generellt att avlasta kabeln.

weatherc
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 21:18

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av weatherc »

Ett problem är ju också att med nuvarande tidtabeller samt t/r på 24h (sto-åbo) att tiden inte räcker till för några laddnings-pauser.

Men vind-energi-iden är ju intressant i å för sig. Där finns ju energi att få å man kan undra varför det inte experimenterats mer med det på färjor/fartyg.
Inte hiskeliga stolpar typ Grace men kanske fler små möllor runt om fartyget. Det blåser ju "alltid" ute på havet.
Och varför inte solenergi också. Färjor har ju stora ytor som går helt till spillo i detta avsende. I stället för löjliga påmålade kossor o likn kunde de anvädas till att samla energi.
Har själv en offgrid väderstation som går på sol och kan säga att mars-september finns det gott om solenergi även här i norr.

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 857
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av Mistluren »

Nej det fungerar ju inte för linjen Stockholm-Åbo. Men både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Helsingfors skulle klara en paus på ett par timmar på natten.

Sedan finns det ju fler tänkbara linjer. Både på Nordsjön och utanför Bornholm har man kommit en bit på planer för konstgjorda "energiöar". Dvs öar som skall byggas som elcentraler för vindkraftsparker. Där borde man även kunna annordna laddningsstationer för fartyg.

sam
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 apr 2019, 18:16

Re: Bunkring vid vindkraftspark

Inlägg av sam »

Lättast och vettigast tycker jag att man har containers med batterier som man skiftar och kör ombord och kopplar in. Detta möjliggör att man kan ladda batterierna under natten eller dylikt i maka takt i land, när båten behöver byta batterier så kör man bara ut de urladdade och in med de ny laddade batterierna på kort tid! Vist det blir en kostnad att ha två uppsättningar av batterier men i vilket fall som helst så måste man ju för eller senare byta ut batterierna och på detta sätt så har man ju dubbelt så längre hållbarhet på batterierna över tid så det slutar i slutändan i + - 0 resultat!
Skriv svar