Stena Vinga sätts in på Östersjön

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Finnjet.

Re: Stena Vinga sätts in på Östersjön

Inlägg av Finnjet. »

Ja precis, men antar att han menade Destination Gotland

Henrik

Inlägg av Henrik »

For me German is perfectly ok, one can use the translate function if one doesnt understand..just my take 😀
Användarvisningsbild

Jürgen Stein

Re: Stena Vinga wird an der Ostsee eingesetzt

Inlägg av Jürgen Stein »

Mange Takk Henrik.
Das Forum von www.Inselfaehren.com - Home.

danneh

Inlägg av danneh »

Henrik skrev: ons 07 apr 2021, 14:10 For me German is perfectly ok, one can use the translate function if one doesnt understand..just my take 😀
Så sätt kan ju även den som skriver använda Translate? Translate går ju att använda åt bägge hållen... Tyskan är inget världsspråk som alla kan. Man behöver inte kunna skriva på svenska eller engelska, men använda Translate går ju att göra? Framförallt om du anser att läsaren skall göra det, på ett svenskt forum. Tror knappast att det hade varit så uppskattat på tyska forum (eller på andra språk) att skriva på mitt hemspråk och bara hänvisa till Google Translate. Det mest naturliga är ju anpassa sig dit man kommer, och inte tvärtom?
Användarvisningsbild

Jürgen Stein

Re: Stena Vinga wird an der Ostsee

Inlägg av Jürgen Stein »

danneh,
You have a problem. We changed here Infos from Ferries. Not more. In englisch, schwedisch, german...i dont no.

Sorry from Hamburg. :oops:
Senast redigerad av Jürgen Stein den ons 07 apr 2021, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Das Forum von www.Inselfaehren.com - Home.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

danneh skrev: ons 07 apr 2021, 15:31
Henrik skrev: ons 07 apr 2021, 14:10 For me German is perfectly ok, one can use the translate function if one doesnt understand..just my take 😀
Så sätt kan ju även den som skriver använda Translate? Translate går ju att använda åt bägge hållen... Tyskan är inget världsspråk som alla kan. Man behöver inte kunna skriva på svenska eller engelska, men använda Translate går ju att göra? Framförallt om du anser att läsaren skall göra det, på ett svenskt forum. Tror knappast att det hade varit så uppskattat på tyska forum (eller på andra språk) att skriva på mitt hemspråk och bara hänvisa till Google Translate. Det mest naturliga är ju anpassa sig dit man kommer, och inte tvärtom?
Google translate är så pass otillräckligt att jag tror det skulle leda till stora missförståelser om inläggsförfattaren använde det, för han ser inte uppenbara fel. Om danneh använder Google Translate för att läsa ett inlägg ser han däremot sådana, och kan antagligen gissa sig till hvad som borde ha stått. För oss som förstår tyska är det att föredra att han publicerar på sitt eget språk.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Henrik

Inlägg av Henrik »

Danneh.. I cant see the problem with soneone writing in German. It is one of the largest and most used languages in the EU. Should we ban German people? For me German is perfectly ok.. its an official EU language.. just my thoughts...

danneh

Inlägg av danneh »

Då är alla världens språk okej på detta forum med andra ord? För det kanske finns någon som läser här som kan det valda språket, och för den personen är det lättare... Förstår att det är lättare på tyska för er som kan det, men så kan man ju resonera oavsett vilket språk man än väljer. Och ja, tyska är ett officiellt språk i EU, men det är även 23 andra språk. Och andelen som kan engelska i Sverige är onekligen väldigt mycket större än de som kan tyska. Jag anser inte att man kan anta att alla som läser ett svenskt forum skall kunna tyska.

Tänker inte diskutera detta vidare dock. Har mina åsikter, vilket ni förmodligen förstått.

Jürgen, no need to apologise. It’s just my thoughts.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

danneh skrev: ons 07 apr 2021, 16:07 Då är alla världens språk okej på detta forum med andra ord? För det kanske finns någon som läser här som kan det valda språket, och för den personen är det lättare... Förstår att det är lättare på tyska för er som kan det, men så kan man ju resonera oavsett vilket språk man än väljer. Och ja, tyska är ett officiellt språk i EU, men det är även 23 andra språk. Och andelen som kan engelska i Sverige är onekligen väldigt mycket större än de som kan tyska. Jag anser inte att man kan anta att alla som läser ett svenskt forum skall kunna tyska.

Tänker inte diskutera detta vidare dock. Har mina åsikter, vilket ni förmodligen förstått.

Jürgen, no need to apologise. It’s just my thoughts.
Kan inte låta bli att påpeka att vi vid ett flertal tillfällen har fått inlägg med länkar till rent finskspråkiga artiklar.

Och så en negativ emoji från Kehinde igen. Det måste väl då tolkas som att för Kehinde är finska OK i ett svenskt sjöfartsforum, till skillnad från tyska, danska och norska. :lol:
Senast redigerad av Risberg den sön 18 apr 2021, 19:59, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

danneh

Inlägg av danneh »

Mycket möjligt, har inte sagt att jag tycker det är rätt heller. Såvida man inte faktiskt förklarar vad länken säger. Och det gäller ju även andra språk, länkar man till en sida på annat språk, exempelvis en källa, och skriver i inlägget vad det handlar om så ser jag inga fel med det.
Skriv svar