TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Ministern

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Ministern »

shipfriend skrev: tis 04 maj 2021, 21:02
Ministern skrev: tis 04 maj 2021, 20:25 Till ett inlägg på Tallink Siljas Facebooksida skrevs i en kommentar (Av Tallink Silja själva) att mer information gällande Helsingfors ska komma inom de närmsta dagarna.

Läste även på en finsk fartygs-facebooksida att någon där under dagen varit i kontakt med Tallink Silja och fått berättat för sig att en presskonferens gällande bland annat Helsingforstrafiken ska hållas på torsdag.
Okey, då kan man gissa att flera inforation angående Helsingfors-linjen ska komma på torsdag eller fredag...
https://abounderrattelser.fi/delar-av- ... ulfXqS-BUE

Här nämns bland annat att ett besked från Tallink Silja är att vänta på torsdag.
Användarvisningsbild

shipfriend

Inlägg av shipfriend »

Ministern skrev: tis 04 maj 2021, 21:22 Här nämns bland annat att ett besked från Tallink Silja är att vänta på torsdag.
Perfekt, tack!
Hälsningar från Tyskland, Max
Instagram: max_shipspotting
Färjerederier: TT-Line; Stena Line; Dest. Gotland; Eckerö Linjen; Tallink Silja; DFDS; Bornholmslinjen, etc.
Kryssningsrederier: P&O; RCI; HAL; Princess; NCL; Celebrity; Costa; MSC...

Mumin

Inlägg av Mumin »

Jag är sedan länge inbokad på Mariella den 10. Juli och på Gabriela den 30. Juli. Det skall bli mycket spännande. Parallellt har jag bokat Finnlines från TRA till HEL ifall VL inhiberar. Då vet jag i alla fall att jag kommer fram.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Verkar vara en försiktig återstart av HEL-STO varvat med inhemska kryssningar med Symphony/Cinderella för Svennar och Serenade/Gabriella för Finnländare!

Serenade & Symphony med gågatorna i mitten är ju lite av föregångare för många större kryssningsfartyg och verkar fungera bra på specialkryssningar liknande de Birka arrangerade. Viking har ju kört Cinderella som direkt konkurrent till Birka och nu börjat köra Gabriella i liknande trafik från Helsingfors.

Jag skulle tro att Helsingforslinjen framöver blir en del av den mer omfattande kryssningstrafiken. Kanske blir det gemensam terminal i Helsingfors. I sommar blir det tillfälle att pröva kajlägen i Hangö! Kanske blir Hangö ett alternativ till lastning och lossning av bilar och gods inne i Helsingfors? (STO MAR HAN TAL HEL)

weatherc

Inlägg av weatherc »

Tjärv1 skrev: ons 05 maj 2021, 09:26 Jag skulle tro att Helsingforslinjen framöver blir en del av den mer omfattande kryssningstrafiken. Kanske blir det gemensam terminal i Helsingfors. I sommar blir det tillfälle att pröva kajlägen i Hangö! Kanske blir Hangö ett alternativ till lastning och lossning av bilar och gods inne i Helsingfors? (STO MAR HAN TAL HEL)
Nej, det är just godset/biltrafiken Helsingfors vill bli av med.
För att Helsingfors-regionen är så biltrafik-fientlig och vill att alla ska cykla eller gå så HAN-STO-HAN, då skulle man ju hinna t/r på 24h?
Enda problemet skulle vara att vägen ut till Hangö är närmast en kostig...
Användarvisningsbild

shipfriend

Inlägg av shipfriend »

Tjärv1 skrev: ons 05 maj 2021, 09:26 Verkar vara en försiktig återstart av HEL-STO varvat med inhemska kryssningar med Symphony/Cinderella för Svennar och Serenade/Gabriella för Finnländare!
Kunde vara, men jag är inte säkert om det...
Till mig verkar det att Viking Line är fösta rederi som börjar att segla STO-HEL i alla fall med ett fartyg (Gabriella) och om det funkar de segla med Mariella också från juli, och Tallink Silja väntar liten längre?
Hälsningar från Tyskland, Max
Instagram: max_shipspotting
Färjerederier: TT-Line; Stena Line; Dest. Gotland; Eckerö Linjen; Tallink Silja; DFDS; Bornholmslinjen, etc.
Kryssningsrederier: P&O; RCI; HAL; Princess; NCL; Celebrity; Costa; MSC...

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

weatherc skrev: ons 05 maj 2021, 10:09
Tjärv1 skrev: ons 05 maj 2021, 09:26 Jag skulle tro att Helsingforslinjen framöver blir en del av den mer omfattande kryssningstrafiken. Kanske blir det gemensam terminal i Helsingfors. I sommar blir det tillfälle att pröva kajlägen i Hangö! Kanske blir Hangö ett alternativ till lastning och lossning av bilar och gods inne i Helsingfors? (STO MAR HAN TAL HEL)
Nej, det är just godset/biltrafiken Helsingfors vill bli av med.
För att Helsingfors-regionen är så biltrafik-fientlig och vill att alla ska cykla eller gå så HAN-STO-HAN, då skulle man ju hinna t/r på 24h?
Enda problemet skulle vara att vägen ut till Hangö är närmast en kostig...
Läst och förstått mig fel?

Kan man lossa bilar och gods från Sverige i Hangö slipper man lossa det inne i Helsingfors, vid Skatudden eller Olympiaterminalen (som kanske försvinner). Det ger även utrymme för nytt gods från Hangö till Tallin eller mellan Helsingfors och Tallin! Viking Line som trafikerar Skatudden med XPRS kan fördela sitt tyngre gods på fler avgångar och kanske erbjuda parkering på vändande färja vid kryssning! Det kortare hamnuppehållet i Helsingfors kompenseras av bussar mellan Hangö och Helsingfors samt möjligheten att åka via Åbo ena riktningen.
Användarvisningsbild

Skepptikern

Inlägg av Skepptikern »

Jag sitter och undrar. Om nu när Silja verkar redo att sätta in en båt på Helsingforslinjen, och Viking också en, kommer de att köra samma dagar, eller "samarbeta" genom att dela upp avgångarna så att det alltid finns en daglig avgång från varje stad. Uppdelning borde ge högst pax per avgång, men konkurrens brukar ge att man dumt nog kör parallellt.
Tiden får utvisa...

//Skepptikern

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Serenade brukar gå i par med Gabriella, är det inte så?

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Hoppas jag kan övertyga er att TallinkSilja anser inte Viking som den stora konkurrenten ,utan de tävlär sinsemellan den finska och svenska Silja,
försäljning av lastmeter över avtalseniga,personalkostnaderna,bränsleförbrukning,targetförsäljning,mm.Likväl var situationen på Helsingfors linjen
när kollegorna hade fått rederiaktiebolaget Solstad bort från marknaden och SF-Line och rederi aktiebolaget Slite tog över Helsingfors linjen.En sådan
avundsjuka och knivhuggandet har jag inte påträffat senare.Men det som blir intressant och se vad Grimaldi gör och gör han överhuvudtaget
någonting när nya Ropaxarna kommer,när Viking dumpade 2020 vid pandemin lastmeterpriserna på Åbo linjen med 30%.Italienarna brukar ha ett
långt och gott minne?
Skriv svar