TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Finnjet.

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Finnjet. »

Vilken båt skulle köra Nordsjö Stockholm i så fall?

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Han menar Atlantic Vision. Men problemet är att skall man ta en båt från någon av de tre 24-timmarskryssningar man har i dag eller mer specifikt någon av de båda på Stockholm-Åbo och ersätta den med Atlantic Vision, måste kryssningsverksamheten läggas ned på den avgången.

Det är i och för sig inte omöjligt, men är det troligt?

Tajmingen för att plocka bort Galaxy är inte heller den bästa. Vi vet nu ganska säkert att Glory inte får någon nattklubb att tala om och att Birka har lagt ned. Konkurrensen är alltså mindre än någonsin.

Men en möjlighet vore förstås om Tallink köpte Birka Stockholm och körde henne parallellt med tex Atlantic Vision, ungefär som VL kör Amorella och Cinderella parallellt. Inget jag tror särskilt mycket på iofs. Men teoretiskt möjligt.

Dock skulle Star vara bättre än Atlantic Vision för en sådan uppgift, då hon skulle vara bättre för picnick-kryssarna från Åbo.

Skulle man ta in ett mindre begagnat kryssningsfartyg i flottan, oavsett om det blir Birka eller något annat, kan man förstås även sätta det på Helsingfors-Tallinn och på så vis frigöra Europa för Stockholm-Tallinn. Det ger dock inte någon förstärkt fraktkapacitet mella Sverige och Finland, vilket Atlantic Vision eller Star skulle göra.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Danmark har nu beslutat att ta emot fullvaccinerade, dvs de som fått två doser.

Ska bli intressant att se om Finland följer efter.
Användarvisningsbild

shipfriend

Inlägg av shipfriend »

Ministern skrev: tor 29 apr 2021, 18:06 Enligt vad jag läst på diverse finska farytgssidor på Facebook ska mer om sommarens planer (kryssningar etc) presenteras den 4/6 dvs på tisdag.
Hej, jag är ny registrerat här i forum men jag läste här många tiden redan.
Du sag att mer om sommarens planer presenteras på tisdag, men du skrev den 4/6? Jag tror att du mena den 4/5, så den 4e maj?

Jag verkligen hoppas att Viking Line och Tallink Silja börjar att åka mellan Stockholm och Helsingfors och Tallinn snart.
Jag har en boking ombord på Gabriella för den 10e augusti.
Hälsningar från Tyskland, Max
Instagram: max_shipspotting
Färjerederier: TT-Line; Stena Line; Dest. Gotland; Eckerö Linjen; Tallink Silja; DFDS; Bornholmslinjen, etc.
Kryssningsrederier: P&O; RCI; HAL; Princess; NCL; Celebrity; Costa; MSC...
Användarvisningsbild

shipfriend

Inlägg av shipfriend »

Penny skrev: ons 28 apr 2021, 21:40 Jag kan inte finska, men tolkar det utifrån den finska hemsidan som att Stockholm och Riga trafiken återupptas 1 januari 2022 med Victoria och Romantika. Undrar vem som går i par med Baltic Queen då? Tror inte på Isabelle.
Jag tänka följande:
Baltic Princess kunda vara andra fartyg som går i par med Baltic Queen mellan Stockholm och Tallinn.
Silja Europa kanske åka mellan Stockholm och Åbo igen.
Trots att MyStar kommer att ersätta Star i 2022 tror jag inte att Star kunde åka mellan Stockholm och Åbo, kanske göra hon kryssningar mellan Helsingfors och Tallinn då som erbjud Silja Europa i dåtiden. Star har olika hytter...

Kanske Tallink planerar att erbjuda Helsingfors-Riga för gott i framtiden? Det kunda vara en möjlighet för Isabelle...
Färjerederier: TT-Line; Stena Line; Dest. Gotland; Eckerö Linjen; Tallink Silja; DFDS; Bornholmslinjen, etc.

Ministern

Inlägg av Ministern »

shipfriend skrev: lör 01 maj 2021, 18:40
Ministern skrev: tor 29 apr 2021, 18:06 Enligt vad jag läst på diverse finska farytgssidor på Facebook ska mer om sommarens planer (kryssningar etc) presenteras den 4/6 dvs på tisdag.
Hej, jag är ny registrerat här i forum men jag läste här många tiden redan.
Du sag att mer om sommarens planer presenteras på tisdag, men du skrev den 4/6? Jag tror att du mena den 4/5, så den 4e maj?

Jag verkligen hoppas att Viking Line och Tallink Silja börjar att åka mellan Stockholm och Helsingfors och Tallinn snart.
Jag har en boking ombord på Gabriella för den 10e augusti.
Helt korrekt, verkar ha skrivit fel.
Det är dock bara något jag läst på finska Facebooksidor, inget jag fått bekräftat från TS.

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Vad tror ni om att sätta Star på Kap-Mar?
Som direkt konkurrent till Rosella och indirekt till Eckerö?
När MyStar kommer.
Användarvisningsbild

shipfriend

Inlägg av shipfriend »

På Instagram och Facebook finns det flera tillkännagivanden på Tallink Silja och Viking Line att "det smäller imorgon" angående linjen melan Stockhom och Helsingfors.
Kanske de tillkännager omstarten på linjen?

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Eller att Mariella såld?

Markmeister89
Kontakt:

Inlägg av Markmeister89 »

Mariella är inte såld.
Skriv svar