TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

alewi

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av alewi »

tommsta skrev: ons 09 jun 2021, 11:56
Penny skrev: tis 08 jun 2021, 19:25 Idag har Silja Symphony legat i Riga läget. Vad jag uppfattar så är hon på väg mot Åland.
1.7 så ska hon till Åland och tillbaka. Är det provturer inför trafikstarten?
Hon ska köra en minikryssning till Mariehamn den 1/7. Jag fick erbjudande via Club One kring den kryssningen. 200 kr för två personer inkl buffé.
Testkryssning för att se att allt ombord sitter inför de kommande sommarkryssningarna.
Hur har du fått inbjudan? Guldmedlem?

tommsta

Inlägg av tommsta »

alewi skrev: ons 09 jun 2021, 16:58
Penny skrev: tis 08 jun 2021, 19:25 Idag har Silja Symphony legat i Riga läget. Vad jag uppfattar så är hon på väg mot Åland.
1.7 så ska hon till Åland och tillbaka. Är det provturer inför trafikstarten?
Hon ska köra en minikryssning till Mariehamn den 1/7. Jag fick erbjudande via Club One kring den kryssningen. 200 kr för två personer inkl buffé.
Testkryssning för att se att allt ombord sitter inför de kommande sommarkryssningarna.
Jo, kanske är Guld fortfarande. Trodde det hade gått ut iof. Ja, fick mail kring det. Man satte upp sig på en intresselista.
Priset var 200 kr för två i Promenadhytt. Sen kunde man uppgradera till högre hyttkategorier till rätt okej priser, samt även boka andra måltider också om man inte ville ha buffén. Ska kolla om jag hittar mailet. Slängde det eftersom jag inte kan åka den dagen.

tommsta

Inlägg av tommsta »

tommsta skrev: ons 09 jun 2021, 21:59
alewi skrev: ons 09 jun 2021, 16:58

Jo, kanske är Guld fortfarande. Trodde det hade gått ut iof. Ja, fick mail kring det. Man satte upp sig på en intresselista.
Priset var 200 kr för två i Promenadhytt. Sen kunde man uppgradera till högre hyttkategorier till rätt okej priser, samt även boka andra måltider också om man inte ville ha buffén. Ska kolla om jag hittar mailet. Slängde det eftersom jag inte kan åka den dagen.
´

Texten i mailet från Club One:
VIP-inbjudan till vår Grand Rehearsal minikryssning!

Sommarens första kryssning väntar – och vi vill bjuda in just dig som trogen Club One-medlem att dela den med oss! Häng med på vår stora Grand Rehearsal minikryssning till Mariehamn. Ombord bjuder vi på sommarens skönaste upplevelser med härlig mat och underhållning. Inbjudan är personlig och gäller för dig och 1 person till över 18 år.

Välkommen ombord på vårt flaggskepp Silja Symphony.
Avresa Värtahamnen, 1 juli kl 14.00 / Ankomst Värtahamnen, 2 juli kl 10.00.

Du är en av våra viktigaste kunder och en av de som känner oss allra bäst. Förutom att vi vill dela glädjen över att vara tillbaka i trafik igen med dig så behöver vi även din hjälp att testa att allt ombord fungerar lika bra som vanligt! Vi har haft en lång, ofrivillig paus och vår fantastiska personal har just kommit ombord, så hjälp oss se till att ölkranarna skummar, bubbelpoolerna bubblar, maten smakar finfint och att utedäcket är lika varmt och välkomnande som vanligt
(vi har beställt sol förstås)!

Allt är öppet ombord; restauranger, barer, spa, soldäck och butiker. Och du kan givetvis shoppa taxfree! Vi följer alla regler och rekommendationer för en trygg och säker resa.
I denna inbjudan ingår:
• Boende i Promenade-/A-hytt till en kostnad av 200 kr. Du har även möjlighet att mot en extra kostnad uppgradera hyttkategori (i mån av plats).
• Sommarens skönaste smörgåsbord med lokala smaker från våra sommardestinationer Gotland och Österlen.
• Härligt frukostbord med extra allt.

ANMÄL DIG HÄR

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Verkar vara så att om man har besvis att man har fått 1 dos Eller två så måste man ändå gå och Göra Covid test i Finland. Vet inte om detta även gäller med coronapasset.

I mina ögon är det ingen skillnad😂 du gör testet i Finland istället för i Sverige. Tänk om man ändå har Covid, karantän 14 dagar och du får betala själv.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Finnjet. skrev: tor 10 jun 2021, 11:17 Verkar vara så att om man har besvis att man har fått 1 dos Eller två så måste man ändå gå och Göra Covid test i Finland. Vet inte om detta även gäller med coronapasset.

I mina ögon är det ingen skillnad😂 du gör testet i Finland istället för i Sverige. Tänk om man ändå har Covid, karantän 14 dagar och du får betala själv.
Men om man inte längre ser någon överhängande risk (dvs om smittspridningen i Sverige kommit ned till rimliga nivåer) är det nog troligt att man övergår till det EU-gemensmma regelverket den 1 juli.

Sedan är det förstås så att om man på något vis upptäcker att en person faktiskt är smittad, så är det rimligt med karantän. Det är inte lämpligt att skicka tillbaka personen med vändande fartyg. I varje fall inte, så länge man inte förberett särskilda hytter och en särskild procedur för det.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Hur som helst, Estland ligger närmst till att öppna. Tror att det kan bli ett ganska högt tryck även från Sverige om det blir enda alternativ. I så fall få vi nog ganska snart se även Victoria på linjen.

Ett kortsiktigt problem är dock att i FHMs databaser ligger 8.000 fall i vecka 21 och 10.000 fall i vecka 22. (Det borde egentligen vara tvärt om.)

Frågan är hur det rapporteras in till den europeiska smittskyddsmyndigheten, vars data Estland använder?

Risken är att vi får vänta på att vecka 22 faller ur statistiken. Dvs till vecka 25, beslut tas på fredagen och gränsen öppnas i så fall på måndagen vecka 26, dvs den 28:de juni.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Som det ser ut nu, efter dagens siffror, tycker jag nästan att det väger över mot att gränsen till Estland öppnar redan den 21/6.

Men det är mycket fel i databasen, så vi får ge oss till tåls en vecka till innan besked.

Tallink kommer nog snart att ta positivt beslut ändå, gissar jag.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Nu är det söndag och det soliga vädret gör att smittan sjunker snabbt i hela Europa. Detta så till den grad att Estland förmodligen kommer att öppna sina gränser för resenärer från så gott som samtliga EU-länder redan om en vecka.

För Sveriges del återstår förstås oklarheten som orsakats av kaoset i statistiken. Men förmodligen klaras egentligen kraven även här.

Ett land som kommer att få det allt svårare verkar dock vara Storbrittannien. Där går det åt fel håll. Uppenbarligen räcker inte en dos vaccin mot den Indiska varianten.

Frågan är om samma problem kommer att uppstå även här efter den medicinskt komplett ologiska omsvängningen mot att priorotera många endosvaccinationer? (Förutom att smittan fortsätter att spridas är det nästan som att odla fram vaccinresistenta stammar.)

Röster börjar höras, men att lyssna och ta till sig fakta har ju hittills inte varit någon paradgren för varken FHM eller regeringen.

https://omni.se/virolog-korta-tiden-mel ... a/a/41yLpg

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Från och med 16 juli kan vi resa med Baltic Queen igen. Victoria är inställd till och med 31 december 2021.

https://www.tallinksilja.se/tallinnkryssning

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Galaxy verkar vi inte kunna boka förrän 9 augusti?
Skriv svar