M.H skrev: ↑tis 23 feb 2021, 16:52
Viking bör återgå till grunden vilket är Kapellskär-Åland-Åbo med två specialanpassade
Ropax med stor hyttkapacitet. Glory o Grace behålls för Stockholm-Åland-Åbo och Helsingfors-Tallinn fortgår med XPRS och en kryssningsfärja. Resterande fartyg/ linjer försvinner..
Kanske borde de behållit sin klassiska Finlandstrafik från Kapellskär med två fartyg!
Jag skulle nog uppskatta fler avgångar med VL. Gärna 1h längre vila ombord på natten och snabbare överfart på dagen.
Tvivlar dock på möjligheterna återuppta den trafiken du beskriver nu med (1.) Coronatider, (2.) Finnlines kommande nybyggen och (3.) Stadsbyggnadsplanerna runt hamnen i Åbo. (Ett av alternativen för ny stadsplan är att flytta färjetrafiken bort från stan så två
RoPax med stor lastkapacitet lär de inte vilja släppa in vid slottet!
Har tidigare funderat över att låta Viking
Cinderella köra Kapellskär-Mariehamn-Åbo med ungefär samma koncept som idag (på Stockholm - Mariehamn och ungefär samma tider från Sverige) men med fördelen att hon även tar gods och passagerare till/från Finland. Det ligger nog närmre tillhands än att få tillgång till specialanpassade
RoPax. Helsingforstrafiken skulle behöva reformeras. Kanske något i stil med förslaget i mitt tidigare inlägg?