Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Finnjet.
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 13:18

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Finnjet. »

Cinderella körde ju Mat paket kryssningar under sommaren med bra resultat. Men året runt så lockar det inte tillräckligt, priset är för högt Eller ja, är man van vid 50 kr kryssningar så är det dyrt. Men är du borta 20 timmar så måste man ju äta.
Användarvisningsbild

Fyrtornet
Inlägg: 378
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 19:26

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Fyrtornet »

På 80-talet reste jag ganska ofta till Frederikshavn med föräldrarna på dagskryss med vändande båt (aldrig kvällskryss). Vi åt aldrig i restaurangerna på den tiden utan tog endast en fika och åt middag när vi kom hem. Det var alltså roligt att dagskryssa ändå. Jag kan ändå minnas köerna utanför restaurangen efter avgång från Frederikshavn, så visst var det många andra som valde att äta där. Eftersom många med oss verkade återvända med vändande båt kl 12 eller möjligen med påföljande båt ca kl 14 så kan inte många ha hunnit åka Skagen eller dylikt. Jag drar slutsatsen att det fanns många fler än vi som på den tiden såg en dagskryss med vändande båt som en fullvärdig lördagsutflykt.

Varför fungerar inte detta idag? Spelar ungarna dataspel hemma och föräldrarna besöker hellre till shoppingcentrumen som vuxit upp utanför städerna, eller vad?

Förvisso har viss saker förändrats på 30 år.
Det är inte billigt att handla mat i Danmark längre, och "Taxfree" finns inte kvar. Men man fick ju inte handla taxfree förr heller, om man inte varit borta 20/24 timmar, så det argumentet kan inte hålla.

Men, om jag skulle resa idag så skulle jag definitivt vilja äta i restaurangen ombord, dels för att det (förhoppningsvis - det beror ju på om maten är bra) är en del av nöjet med resan, och dels har det den bonusen att man slår ihjäl lite restid där, om man tycker resan är för lång. En nackdel med just Göteborg-Frederikshavn är att man brukar ha två sittningar på ca en timma vardera, och det KAN upplevas som stressande om vill ta mat flera gånger och äta den i lugn och ro innan man blir utföst ur restaurangen.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

@GB80s svar till Origoxy: Ursäkta mig, men Dina väldigt specialiserade preferenser rörande diverse mat och ölmärken, och vilja att företa relativt dyra resor för att gå till inköp av dem, är minst sagt också en form för individualistisk exklusivitet. En tour till København kostar trots allt Skr 300:- fram och tillbaka.

Att en öl inte är en öl är en öl håller jag fullständigt med om. Mariestads dök upp när jag bodde i Norge, och överraskade mig positivt, eftersom svenskt öl, enligt min smak, var odrickbart när jag flyttade till Norge. Därför blev jag så fruktansvärt besviken den enda gång jag hann åka "Blå tåget" från Stockholm till Göteborg och de istället bara hade det då nya(?) Eriksberg, tror jag det heter. Det var helt förfärligt.

Rathauskeller och Schiffergesellschaft i Lübeck delar vi förkärleken för.

Jag håller mig principiellt borta från USamerikanska, privata, commerciella asociala media, och finner det helt otroligt att våra myndigheter och "public service" så ensidigt väljer dessa för att kommunicera med sina medborgare/lyssnare.

Hvad har Du emot Malmö? Ja tycker Mamö är en trevlig, underskattad, arkitektoniskt vacker stad, men det är kanske för att jag är skåning, och Malmö är väldigt skånsk, när det gäller mentalitet. Däremot blev jag fruktansvärt trött på Oslo, efter 22 år i staden - det är en fruktansvärt aggresiv stad med minst lika mycket Jantelag som i Sverige (som inte finns på Vestlandet eller i Nordnorge). Och litet av den aggresiviteten tycker jag finns i København också de sista trettio åren.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marina
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 21:00
Ort: Sæby (Frederikshavn)

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Marina »

Fyrtornet skrev: mån 19 apr 2021, 22:37 På 80-talet reste jag ganska ofta till Frederikshavn med föräldrarna på dagskryss med vändande båt (aldrig kvällskryss). Vi åt aldrig i restaurangerna på den tiden utan tog endast en fika och åt middag när vi kom hem. Det var alltså roligt att dagskryssa ändå. Jag kan ändå minnas köerna utanför restaurangen efter avgång från Frederikshavn, så visst var det många andra som valde att äta där. Eftersom många med oss verkade återvända med vändande båt kl 12 eller möjligen med påföljande båt ca kl 14 så kan inte många ha hunnit åka Skagen eller dylikt. Jag drar slutsatsen att det fanns många fler än vi som på den tiden såg en dagskryss med vändande båt som en fullvärdig lördagsutflykt.

Varför fungerar inte detta idag? Spelar ungarna dataspel hemma och föräldrarna besöker hellre till shoppingcentrumen som vuxit upp utanför städerna, eller vad?

Förvisso har viss saker förändrats på 30 år.
Det är inte billigt att handla mat i Danmark längre, och "Taxfree" finns inte kvar. Men man fick ju inte handla taxfree förr heller, om man inte varit borta 20/24 timmar, så det argumentet kan inte hålla.

Men, om jag skulle resa idag så skulle jag definitivt vilja äta i restaurangen ombord, dels för att det (förhoppningsvis - det beror ju på om maten är bra) är en del av nöjet med resan, och dels har det den bonusen att man slår ihjäl lite restid där, om man tycker resan är för lång. En nackdel med just Göteborg-Frederikshavn är att man brukar ha två sittningar på ca en timma vardera, och det KAN upplevas som stressande om vill ta mat flera gånger och äta den i lugn och ro innan man blir utföst ur restaurangen.
Därför att det är för tråkigt.
"Stenas båtar är tråkiga, dagen blir lång och vad finns det egentligen i Frederikshavn"?
Så tror jag de flesta tänker. I samhället i dag ska det gå fort, det ska vara häftigt, hända grejer, och det ska också helst vara billigt.
Vilket Danmark var för svenskarna ända fram till krisen i 1992, när valutorna bytte plats, 25-30 öre upp blev plötsligt 25-30 öre ner, skinkan blev plötsligt dyr i Danmark, och i 1996 avskaffades taxfree och då blev även spriten dyrare än tidigare.

Från Danmark är det också relativt få som åker på dagstur, även om marknaden så absolut finns.

Det krävs nog en annan aktör, konkurrens, som kan skaka liv i leden. DFDS kanske?
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Detta med Köpenhamn och inköp etc där är mest ett utslag av att jag har ett antal kriterier byggda på erfarenhet (men även formella studier) av olika städer, butiker och annat och då har det i mitt fall generellt varit så att jag ofta bott på plats A men t.ex den mest intressanta butiken har legat på plats B, ett antal stationer bort med exempelvis metron. Således har jag mentalt vant mig vid att ta någon form av tåg (oavsett om det är metro eller mer konventionellt) för att köpa produkterna X och Y.

Resultatet har blivit att även en sådan sak som en extern hårddisk har tarvat en resa med tåg i många fall (har även varit ute i Hamburgs förorter på jakt efter datorbutiker en gång i tiden). Även inköp av Kvass (rysk läsk) har krävt en ganska lång resa med metro.

Resor till Danmark för livsmedelsinköp introducerades för min del när jag växte upp, sedan dess har jag helt enkelt utvecklat en stark preferens för danska butiker som även påminner mig om tyska och tjeckiska dito varför jag generellt har kommit fram till att eftersom exempelvis Bilka uppfyller mina krav på en butik och generellt träffar rätt blir resan dit inte "märkligare" än när jag åkt till Target i Brooklyn. Då åker jag hellre på inköpstur en-två gånger i månaden och köper det jag vill ha, snarare än involverar det jag betraktar som livsmedelsbutikernas Gobiöken (en kedja vid namn ICA).;)

Kortast avstånd i mitt liv till en riktigt bra butik enligt mina preferenser var i Manhattan när Fairway Market öppnade i närheten (tre kvarter bort). Det är väl ungefär det "bästa" jag upplevt ifråga om avstånd till närmaste riktigt bra affär (alltså en butik som uppfyller mina krav).

Jag hade visst hopp om uppgradering i Malmö när Emporia höll på att byggas och det talades om att Carrefour skulle öppna där (Carrefour hade en kort epok i Tjeckien men var vettig på den tiden de hade butik i Obchodni Centrum Novy Smichov i Prag, numera är det Tesco där). Tyvärr blev det inte så bra utan det blev Willy´s (Saharaöknen) och ICA (Gobiöknen) istället varför Bilka OneStop-preferensen kvarstod. Om Carrefour öppnat i Emporia är det mycket möjligt att den kunnat plocka ner Bilka från min tron eller åtminstone delat plats.

När det gäller öl tröskade jag igenom ett flertal sorter och kom fram till att just Velkopopovicky Kozel dark träffade exakt rätt med sin utmärkta smak.

Problemet med Malmö är komplicerat att skriva om (framförallt i ett forum som detta) men generellt skulle jag kunna sammanfatta det med "samhällsutveckling", politiska beslut och planering som huvudfaktorer. Vad jag framförallt totalsågar med den staden är hur det kan komma sig att identiska flerfamiljshus kan "klassificeras" totalt olika beroende på "läge" och en del andra mjuka faktorer som jag finner fullständigt bisarra trots att vi talar om samma konstruktion, planering och detaljlösningar ner till Drätselkammarskyltar på badrumsdörrarna. Jag är inte heller ett fan av t.ex det totaldöda Kronprinsens Center (en gång i tiden en trivsam liten galleria och numera död), att livsmedelsbutiker bytts ut mot mäklarfirmor (äter folk bostäder i Slottsstaden?), att man t.ex dödat ett antal biografer, dödat Malmö Bokhandel, dödat Saluhallen vid Lilla Torg (den nya s.k. saluhallen vid Malmö Västra betraktar jag som en tragedi och tar därför tåget till Lund istället för dess saluhall).

Malmö var helt OK runt 1990 exempelvis men idag trycker staden ifråga på helt fel knappar. Arkitektoniskt uppskattar jag det gamla Malmö (exempelvis Gamla Väster) men sådana områden som Västra Hamnen och hela den här indelningen av staden i vad man skulle kunna kalla A-, B- och C-områden (med tillhörande artificiella gränsdragningar) bidrar till att sågen åker fram direkt. Om jag nu skall ha en stad av den "kalibern" kan jag lika gärna ta Philadelphia (som också lider av liknande problematik och som är rent deprimerande när man ser hur väldigt eleganta områden med rejäla byggnader, kyrkor och annat totalt gått ner sig).

S.k. "modern arkitektur" i Sverige är inte min melodi och det är därför jag betraktar t.ex Västra Hamnen som ett mycket deprimerande område. Då föredrar jag omedelbart Danmark (igen) för att inte tala om t.ex Tyskland, Tjeckien, Spanien och även USA. Jag gillar en sådan stad som Frankfurt am Main med deras utsökta kombination av rekonstruktion och nytt runt Hühnermarkt (Dom Römer). Samma sak med Dresden och Neumarkt (jag gillar även Haus am Altmarkt i form av Stalin-historicism-versionen av Dresdenbarock).
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

@GB80: Nu är vi litet mer på våglängd. Håller helt med Dig om nya "saluhallen". Västra Hamnen har jag alrig varit i. Är arkitekt själv men tycker "TurningTorso" bara är löjlig. Men när Du kommer in med tåget från Lund så är även den nya bebyggelsen mot kanalen riktigt vacker. Och de gamla delarna runt Lilla Torg trivs jag i.

Under hela min barn- och ungdom handlade mina föräldrar allt kött och all sprit i Helsingør, eftersom vi hvarje veckoslut pendlade mellan Trelleborg och Åsljunga, så jag känner till Stensgade.

Men jag kan inte fördra spansk eller USamerikansk arkitektur, Frankfurt/Main är enligt mitt tycke en av de minst attraktiva tyska storstäder och väldigt amerikaniserad (det är väl därför Du gillar den?) och Dresden gjorde mig fruktansvärt besviken - förstår inte hur den kunde vara UNESCO-skyddad. Men inte bara Tjeckien utan hela den slaviska delen av det Habsburgska imperiet har fantastiskt fina städer, Hradec Králové, Olomouc, České Budějovice och Plzeň, förutom Praha, i Tjeckien, Košice i Slovakien och Maribor och Ljubljana i Slovenien. Och av danska städer älskar jag centrala København, Gamle Skagen, Ærøskøbing och de bornholmska Svaneke, Gudhjem, Neksø och Rønne. Men modern, dansk arkitektur, så berömd den är, tycker jag är fruktansvärt kall, tråkig och i omänsklig skala. Och så älskar jag italienska städer, och också många franska och belgiska.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Jag får bifoga två bilder från Frankfurt am Main då detta är två exempel på mina favoriter i nämnda stad. Inte minst "Haus der Goldene Waage" är av mina favoriter, alla kategorier. Rekonstruerade Hühnermarkt som också bifogas är också ett av mina favoritprojekt när vi talar om rekonstruktioner och kombination nytt och rekonstruerat.

I Dresden är det framförallt projekt Neumarkt som tilltalar inklusive Blobel Haus (jag kallar det Au Petit Bazar då byggnaden ursprungligen innehöll detta varuhus när Semper modifierade den). Nuvarande byggnad är en retroversion som liknar Sempers originalritningar till Au Petit Bazar ihop med uppdateringar. Jag bifogar en bild med inlägget.

Senare kommer jag ta lite bilder från Malmö (i ett separat inlägg) för att belysa min inställning till den staden. En av de fulaste byggnader jag någonsin skådat i mitt liv finns i Malmö och heter Orkanen. Överlag är det ingen stad som ploppar upp i mitt huvud när jag skall börja plocka fram trivsam arkitektur även om de äldre delarna är helt OK som sagt.

Malmö kan också "stoltsera" med Entré, en annan ögonblödande koloss som inte fungerade (för att uttrycka sig snällt).

I Dresden är även ett nytt projekt på G i form av rekonstruktioner runt Neustädter Markt. Bilderna finns på denna länk:

https://www.neumarkt-dresden.de/pressem ... ter-markt/

I Berlin finns det en hel del riktigt trevliga byggnader, även nykonstruerade enligt "Berlin Style". Jag gillar även Karstadt vid Herman Platz som är på G att bli rekonstruerat. Bild bifogas.

Denna Karstadt tillhör definitivt en av mina favoriter. Även KaDeWe ligger mycket högt på listan fast då för insidan (framförallt livsmedelsavdelningen på sjätte våningen som jag håller som nummer 1 med bred marginal) då utsidan inte är lika spektakulär som den förstnämnda även om den är helt OK.

Jag får även tillägga att jag gillar sången "Der Sommer in Berlin" då det är en av mina favoritstäder rent generellt.

Prag ligger också mycket högt på min lista och är generellt elegant och välplanerad (det är en av de städer jag föredrar rent generellt ur alla aspekter).
Bilagor
Karstadthermannplatz.jpg
Karstadthermannplatz.jpg
Karstadthermannplatz.jpg (58.14 KiB) Visad 321 gånger
Blobelhaus.jpg
Blobelhaus.jpg
Blobelhaus.jpg (934.48 KiB) Visad 321 gånger
Neue-Altstadt-Huehnermarkt-Sommer_front_magnific.jpg
Neue-Altstadt-Huehnermarkt-Sommer_front_magnific.jpg
Neue-Altstadt-Huehnermarkt-Sommer_front_magnific.jpg (759.06 KiB) Visad 321 gånger
hausdergoldenewaage.jpg
hausdergoldenewaage.jpg
hausdergoldenewaage.jpg (537.53 KiB) Visad 321 gånger
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Här kommer lite illustrerande bilder från Malmö. Det som är fascinerande med denna specifika stad är att bilderna föreställer en kombination av "attraktiva" respektive "oattraktiva" bostadsområden. Tydligen är det så att standardflerfamiljshus 1A i Malmö (gärna de som är byggda under 30/40-tal) tydligen anses som "attraktiva" eller "oattraktiva" beroende på diverse "mjuka" faktorer. För min del ser jag ingen skillnad, jag ser enbart dessa standard 1A-hus som när de byggdes definitivt var en stor standardhöjning jämfört med gamla lägenheter som på den tiden ofta hade gemensamma badrum. Så när dessa hus uppfördes var de absolut något positivt.

Problemet uppstår när man under de senare 30 åren ungefär plötsligt har delat in dessa fastigheter i kategorier och plötsligt hypar upp en del av dem som något alldeles underbart medan samma typ av fastighet i andra lägen kan utrustas med alla möjliga epitet.

Det är en sak att det i en stad finns påkostade fastigheter som ligger i highend-segmentet och enklare fastigheter som ligger i lägre segment. Här talar vi snarare om "andra" faktorer som gör att definitionen på vad som är "fint" respektive "ofint" får en väldigt annorlunda mening.

Den s.k. "moderna arkitekturen" som en del av dessa bilder visar är sannerligen inte min melodi, då tycker jag nästan t.o.m att de subventionerade lägenhetshusen i Coney Island ser trivsammare ut. Även flera uppgraderade plattenbautens i t.ex Letnany i Prag ser klart bättre ut när de snyggats till. I Vancouver finns det modulhus utplacerade som även dessa är större ögonfröjd än en del av dessa Malmöitiska "attraktiva" byggnader.

Hela den här situationen med attraktivt/oattraktivt och annat som Malmö lider av påverkar min bedömning av staden.

Sedan är kollektivtrafiken inget att skriva hem om heller även om saker har förbättrats (överlägset sämst var standarden i början av 2000-talet). Dock gör stadens utveckling (eller vad man nu skall kalla företeelsen) att situationen inom transportsystemet också är väldigt onormal (man kan se detta när man studerar olika linjer och hur de frekventeras). Detta har jag inte upplevt i andra städer på samma sätt. Framkomlighet, prioritering och medelhastighet samt förkärleken för farthinder bättrar inte på situationen heller.

Det stora problemet på området är att framkomligheten för kollektivtrafiken ofta inte är så bra som den borde (understatement), att ljusprioritering ofta saknas (det har dock blivit något bättre) och att högeffektiva transportsystem ofta motargumenteras med olika motiveringar (där har vi även situationen där en del t.ex menar att bilen hotas om kollektivtrafiken får prioritering, att man måste värna cyklisterna till varje pris och annat).

Satsningen på elbussar är ett steg åt rätt håll, även införandet av MalmöExpressen är ett sådant men behovet av radikala uppgraderingar finns där.

Ett annat spännande(?) fenomen i Malmö är detta med butiker. En gång i tiden fanns det i Slottstaden runt Kronprinsen några stycken livsmedelsbutiker (Husarens Livs/GP Mat/Vivo/Hemköp inne på Kronprinsen), Prispressarhörnan på hörnet mittemot, tobaksbutik längre bort, MatÖppet ytterligare lite längre bort vägg i vägg med Ljudprodukter (HiFi). ICA fanns också i närheten. Numera har Prispressarhörnan bytts ut mot "Våningen och Villan", tobaksaffären är någon form av trendcafé och MatÖppet också Våningen och Villan, även gamla Ljudprodukter byttes ut mot en mäklarfirma (har för mig en av dessa mäklarfirmor bytt namn). Kronprinsens center är stendött i princip.

Fortsätter vi inåt centrum har utbudet utarmats kraftigt på olika sätt och där har vi t.ex förlusten av tidigare nämnda Malmö Bokhandel som ett exempel. Runt Kronprinsen har det även skett degraderingar av restaurangutbudet (exempelvis att den populära kvarterskrogen Buffén dog). En sådan klassisk Malmökrog som Pers Krog är numera hamburgerbar (tydligen är det trendigt med hamburgare, för egen del kan jag enbart konstatera att jag inte delar denna uppfattning om hamburgarens attraktivitet vilket gör att jag snarare helst undviker hamburgare i Malmö och istället köper en kycklingrulle). Hamburgare äter jag helst i andra länder (när jag fått läsa om "lyxhamburgerkedjan" Bastard Burgers har jag helt avskrivit kombinationen Sverige och hamburgare).

Vi har även situationen med ägarbyten av restauranger där standard i Malmö är att X "var bra för Y månader sedan men nu bytt ägare och gått ner sig". Fint, jag tänker inte sitta och forska i ägarbyten när jag skall välja restaurang utan då blir det Köpenhamn direkt (och så glömmer jag helt enkelt bort att det finns matställen i Malmö då det blir dålig bismak av situationen). Att man degraderade Centralens Restaurang till "sportbar" som i perioder står/stått tom bättrar inte på situationen, ej heller att det varit negativa turer kring Savoys matsal/grill.

Ett annat fenomen jag noterat är att man när man deklarerar område X som varande "attraktivt" i Malmö inte behöver ha någon större närhet till serviceutbudet. Det går utmärkt bra att ha närmaste större livsmedelsbutik 1-2 km bort. Ibland har jag även fått höra att man inte vill ha bra kollektivtrafik till området heller "för då kan folk från andra delar av staden åka dit" (detta har jag faktiskt fått höra och även sett framföras i debatter och på insändarsidor i staden).

För egen del är serviceutbud viktigt om jag skall "attraktivitetsförklara" ett bostadsområde och där ingår även kollektivtrafiken (högst betyg om det finns metro i närheten o.dyl).

Lilla Torg är OK rent miljömässigt men historien om Saluhallen har inte direkt bättrat på min inställning till staden heller. Dels att den missköttes och dels att Marriot tilläts mörda den levande med det helt otroliga argumentet "den passar inte in i vår profil!".

Badhus är inte heller Malmös starka gren. Aq-va-kul dog en kombination av underhållsdöd och ordningsdöd. Hylliebadet verkar vara so-so samt mycket gnäll om ordningsproblem. Kallbadhuset missköttes å det grövsta i många år och rasade nästan ihop innan nödreparationer vidtogs. Nakenbadet är det inte heller mycket bevänt med, även där klagas det i tidningarna på än det ena, än det andra.

Bibliotek kan inte staden hantera heller. Huvudbiblioteket är i bedrövlig kondition (trappräcken med avflagnad färg, golv som slår vågor etc) och det säger det mesta om ambitionsnivån. Det är det sämsta huvudbibliotek jag upplevt och det leder även där till att jag hellre åker till "Den sorte diamant" i t.ex Köpenhamn. I praktiken har jag väl förträngt att Malmö har bibliotek då det nästan är smärtsamt att tänka på (då var det bättre tidigare, gamla stadsbiblioteket var trivsamt om än trångt, därifrån har jag fina minnen).

I princip kan jag fortsätta men kontentan är helt enkelt att jag finner Malmö vara en sorts karikatyr på stad. Det finns väldigt lite där idag som jag rakt av kan säga att jag betraktar som "bra". Folkets Park är ett annat sånt där exempel på degradering. Jag minns det som en väldigt trevlig liten nöjespark en gång i tiden. Därefter har den bara degraderats och det t.o.m framförts förslag om att bygga bostäder där och att konvertera danspalatset Amiralen till skola. Även detta säger en hel del.

Så generellt är inte Malmö min kopp té.

Om jag skall uttala mig positivt om staden ifråga kan jag enbart konstatera att 1954 års utgåva av staden (d.v.s som den såg ut då) var trevlig. Man kan alltså säga att jag inte har något emot det Malmö som en gång fanns men år 2021 är det en stad som i princip enbart väcker negativa associationer.

Det överlägset bästa med dagens Malmö är att det går tåg till Köpenhamn.;)

Edit: Jag måste säga att Helsingborg och Lund är två exempel på städer jag trivs utmärkt i. Det är just Malmö som inte är min kopp té. I Helsingborg exempelvis gillar jag även huvudbiblioteket i Stadsparken men även staden rent generellt. Samma sak gäller Lund där jag generellt är positivt inställd (detta gör också att jag tenderar att ta tåget dit som alternativ till Köpenhamn för olika saker).

Jag uppskattar också Falsterbonäset (växte upp där förövrigt) även om jag ibland uppfattar att det hypas upp lite väl mycket (när man skickar upp näset som en sorts extremlyx och höjden av attraktivitet slår jag till bromsarna). Där får jag direkt säga att jag betraktar Travemünde som mer i linje med "lyxpreferenserna" med Maritim Strandhotel vid inloppet (Näsets "motsvarighet" i form av Hotell Falsterbohus har ju i gammal "god" stil konverterats till lägenheter) och strandpromenaden Vordereihe och Hotel Deutscher Kaiser.

Edit 2: Malmö och muséer har inte heller varit en lysande stjärna. Dels schabblade man till Sjöfartsmuséet och dels eliminerade man Kommendanthusets ursprungliga utställning. Vagnmuséet vid Drottningtorget avlivade man också (stor skandal, det var ett av stadens trevligaste muséer).

Man har inte heller kunnat sköta museispårvägen vettigt heller. Förlängning till G.A. Torg har man aktivt undvikit. Vagnhall med utställningshall vid Tekniska Muséet har man aktivt undvikit och obstruerat mot. Där får vi ej glömma när man förstörde ett antal spårvagnar genom att ställa upp dem utomhus varpå de förföll (som väl var räddades vagn 71 av Djurgårdslinjen och vagn 42 har renoverats samtidigt som 20 och 100 går i trafik).

Man flyttade vagnarna till Bulltoftahallen där de förvarades tills staden fick för sig att skapa "Boultoftahallen" med... boule varpå förvaringen fick flyttas utanför Malmö. Den gamla vagnhallen som en gång i tiden inrymde trafikmuseum är nu en fin liten skola med lekplats framför vagnhallsportarna.

Sedan kan man även nämna utställningen med Hansakoggar som avvecklades (den låg vid Svävarterminalen). Även gamla S/S Marieholm skall ha farit illa i Malmö och jag glömmer heller aldrig det stackars fyrskeppet som låg och förföll.

Vi kan ju även ta hela sagan om Kockums (det är en tragisk historia för ett sådant ärorikt varv) och att det inte heller "gått" att åtminstone anordna ett varvsmuseum i någon av originalbyggnaderna (det hade ju annars kunnat vara ett sätt att visa Malmös historia som industristad).

Ytterligare ett fall som inte heller gör saken riktigt bra är Restaurang Kungsparken. Den missköttes och höll på att sluta sina dagar som studenthus (sorgligt öde för ett mycket klassiskt Malmöställe) och kunde ha blivit ännu en i raden av sorglustiga historier men räddades av inte mindre än Svenska Spel i form av Casino Cosmopol. Det resultatet får betraktas som helt OK och en form av återupprättelse (inklusive att den eleganta festvåningen också fick återupprättelse).

Man kan även lägga till att parkerna definitivt är fina (det skulle jag säga är det bästa med Malmö - nämligen Pildammsparken och Kungsparken/Slottsparken).

Stränderna är fina i sig men inte problemfria (tyvärr) samtidigt som övriga effekter i staden påverkar (bl.a. har vi den artificiella indelningen som skett jämfört med tidigare när Ribersborg OCH Sibbarp var attraktiva).

Problemet med Malmö är helt enkelt att det är en alldeles för lång lista på olika negativa saker och det drar dessvärre ner staden. Att det finns äldre delar som är trivsamma upplever jag inte som räddningen heller. D.v.s det fixar inte riktigt helheten.

Nu får jag avslutningsvis påpeka att det finns andra städer med samma "klass" som Malmö. En av dessa utgörs av Usti nad Labem som jag närmast skulle betrakta som Tjeckiens alldeles egen version. Philadelphia har också sina likheter (dock på plussidan där får jag säga USS Olympia, konstgalleriet, Market Street och att T/S United States ligger där om än inte i trevlig kondition).

Malmö skulle kunna fixas till och utvecklas till en riktigt trevlig stad men det krävs tämligen omfattande ingrepp och uppgraderingar.
Bilagor
Malmoe9.JPG
Malmoe9.JPG
Malmoe9.JPG (195.72 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe8.JPG
Malmoe8.JPG
Malmoe8.JPG (192.74 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe7.JPG
Malmoe7.JPG
Malmoe7.JPG (230.92 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe6.JPG
Malmoe6.JPG
Malmoe6.JPG (189.2 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe5.JPG
Malmoe5.JPG
Malmoe5.JPG (204.49 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe4.JPG
Malmoe4.JPG
Malmoe4.JPG (198.37 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe3.JPG
Malmoe3.JPG
Malmoe3.JPG (255.87 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe2.JPG
Malmoe2.JPG
Malmoe2.JPG (236.14 KiB) Visad 313 gånger
Malmoe1.JPG
Malmoe1.JPG
Malmoe1.JPG (160.85 KiB) Visad 313 gånger

Finnjet.
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 13:18

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Finnjet. »

Vi gjorde dagskryssningar flera gånger om året. Danica och Carisma tillbaka. Just för att handla Sprit, men idag skulle jag Göra det för att komma ut, utan att behöva sova över. Fredrikshavn är trevligt. Dessutom är ju border shop ombord. Vill minnas att tidtabellen va bättre förut, och alternativet med Carisma Gav några timmar extra iland.

Badhotellet som finns där nu är riktigt trevligt.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

:back2topic: Vi är långt från elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn nu.

Fortsätter diskussionen om arkitektur i Risberg @ Off topic (Obs! Kan innehålla inslag om Skåne och/eller järnvägar)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar