Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Malmö var Sveriges krogtätaste stad/inv. redan på 1970-talet. Men jag minns med saknad restauranten på tågfärjan MALMÖHUS. Den var förstklassig.

"Race to the bottom" var det verkligen när SRÖ och DSØ införde pensionärsrabatter på "De Stora Båtarna" GRIPEN, ÖRESUND och ØRNEN mellan Malmö och København. De blev helt outhållbart för övriga passagerare, lönsamheten försvann, eftersom pensionärsbiljetterna var så billiga och pensionärerna hade matlåda med sig och endast köpte sitt paket taxfree-cigaretter och kanske drack en öl ombord, och utbudet lades ner och kvar återstod endast "Flyvebådene" (som dock aldrig flög).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Stefan S
Inlägg: 124
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Stefan S »

Det som inte fanns på förr i tiden var AW, det är det som blivit populärt. Sen finns det en sak som gör att besök på en restaurang/pub är så mycket mer lockande än att åka färja, man kan gå hem när man vill och behöver inte sitta och vänta på att färjan skall komma tillbaka till utgångspunkten.

Stefan
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Stefan S skrev: mån 19 apr 2021, 17:59 Det som inte fanns på förr i tiden var AW, det är det som blivit populärt. Sen finns det en sak som gör att besök på en restaurang/pub är så mycket mer lockande än att åka färja, man kan gå hem när man vill och behöver inte sitta och vänta på att färjan skall komma tillbaka till utgångspunkten.

Stefan
Just den kvällen H. M. Konung Gustaf VI Adolf dog är jag väldigt glad att jag satt i restauranten på MALMÖHUS, för de kunde ju inte gärna kasta oss överbord, medan de landfasta restauranterna stängdes och folk fick gå hem.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Intressant det där med "man kan gå hem när man vill" som motargument mot restauranger till sjöss.

Själv har jag aldrig uppfattat det där som ett "problem", d.v.s att man är frånkopplad från hemmet för en tid och med tanke på hur det fungerat på bl.a. Dragörfärjorna verkar det inte heller ha varit en faktor när det gäller att Öresundskrogen minst "krävde" 55 minuter gånger 2 plus hamnuppehåll i många fall. När man ätit middag kunde man ta en tur i butiken etc.

För egen del kan jag enbart konstatera att jag föredrar att ha bar, restaurang, butik, nattklubb och annat inom bekvämt räckhåll snarare än uppdelat på olika platser som det ofta blir i en stad med tillhörande taxiresor eller andra resor mellan. Naturligtvis beror det på vad man vill ha ut av besöket och visst, om det "enbart" handlar om att äta middag på kvällen är naturligtvis en lokal restaurang nära bostaden smidigt.

Tar vi HH-leden och Aurora tar jag dock definitivt en drink i Bar du Nord, middag i Wave´s och en tur i butiken som värdigt alternativ. Även i en stad som New York ser jag charmen med en middagstur på Hudson River.

Sedan kan jag hålla med om att Göteborg-Fredrikshamn är en lång tur för "enbart ett restaurangbesök" och i det läget är det snarare en tripp till Danmark som är mer drivande bakom. Så där kan jag absolut hålla med om att två färjeresor på nästan fyra timmar vardera plus hamnuppehåll självfallet talar för restaurangen i staden om syftet "endast" är en middag.

Dock är ju det knappast ett argument mot restauranger till sjöss utan snarare mer en reflektion över att "optimal" överfartstid är upp till en timme och två timmar tor, alternativt att middagskryssningen tar två timmar om det är ett sådant arrangemang.

De linjer som funkat bäst för restaurangturer har varit Limhamn-Dragör (55 minuter med Hamlet/Ofelia/Scania) och HH-leden (20 minuter). I Göteborg uppfattar jag främst skärgårdsturer som alternativet när man siktat in sig på ett dedikerat restaurangbesök. Samma gäller Stockholm med tanke på restiden. Dock är en tur till Helsingfors/Åbo/Tallinn utmärkt fast då mer som en "minisemester" (getaway).

Även den lilla restaurangturen på sjön Immeln med M/S Immeln är trevlig och ger en extra dimension.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Innan 24-timmarsregeln infördes var "turande" med TRELLEBORG till Saßnitz ganska populärt. Fyra+en+fyra timmar. Men TRELLEBORG höll för den tiden hög standard. (En liten nostalgik återblick på hvad pengarna var värda förr i tiden: 1960 vann mina föräldrar 200;- Skr på något lotteri. Det räckte till en dagsresa m/ TRELLEBORG för oss tre, fika, full middag, taxfree-inköp och jag fick de sista Skr 2:- som var över när vi gick iland i Trelleborg igen.)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Emil G
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Emil G »

När jag var barn åkte vi jättemycket till Danmark med Stena men det var alltid för att besöka Danmark vi reste. Vi brukade äta frukost på båten men middag kan jag inte minnas att vi ätit ombord utan då brukade vi äta på någon kro innan man tog kvällsbåten hem.

Jag och min sambo åker också någon gång om med Stena men då gör vi det för att åka till Skagen, Ålborg eller hitta på något annat skoj i land och inte för att spendera åtta timmar på en färja. Vill vi bara åka båt och äta gott är en skärgårdstur betydligt trevligare.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Inte mycket skärgård utanför Trelleborg (närmsta öar är Ven i Öresund, Sjælland och Møn i Danmark och Rügen, som Saßnitz befinner sig på). Dessutom är resan till Saßnitz väldigt vacker sista timmen innan och första timmen efter Saßnitz längs Rügens kritklippor. Och så var det litet spännande med de kulsprutebeväpnade soldaterna vid färjeläget och ångloken som rangerade färjan (det sista var det väl mest jag som tyckte).
Senast redigerad av Risberg den mån 19 apr 2021, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Finnjet.
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 13:18

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Finnjet. »

Ett problem att man inte Kan gå Hem när man vill? Hmm... Man väljer ju själv, om man tänker åka båt så vet man ju att man kommer Hem en viss tid😅 man vet ju när man kommer Hem.
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Origoxy skrev: mån 19 apr 2021, 16:38
GB80 skrev: sön 18 apr 2021, 22:55 En annan aspekt på detta med fartygen är att man oftast har utbudet inom bekvämt räckhåll, d.v.s restaurangbesöket kan kompletteras med pub/bar och annat plus att man inte har köprocedurer och liknande. Det är inte alltid man först vill forska fram en restaurang, sedan besöka en bar på annan plats och avsluta med en nattklubb (med kö och annat) samt hela bestyret med transport mellan ställena.

På ett fartyg ligger allt inom bekvämt räckhåll.

Så nej, "många restauranger i stad X" är knappast en ersättare utan det är olika lösningar.

Dock misstänker jag att det är den "moderna tidens" populära argumentation som gäller, nämligen att man delar in det hela i "fint" respektive "ofint" och då gärna proklamerar att man undviker färjorna (det är "ofint") till förmån för "många restauranger i stad X" eftersom det är "fint".
Nu har iof resturang utbudet förbättrats rejält sedan 90 talet, Malmö tex som Du nämner fick inte sin första stjärnrestaurang i guiden förens 2015.

Och, för inte så länge sedan så var en standard dryck ”en stor stark” medans idag även en småstad har sitt egna mikrobryggeri.

Dels har konferenserna mer eller mindre försvunnit, idag har man som företag ett mycket större krav på proffsighet kring sina evenemang, det sista man vill är någonting som uppmuntrar till fylla runt sin verksamhet.

Men, mer viktigt är lågkostadsflygets intåg, plötsligt kunde man åka till London eller Barcelona för en weekend, då känns kanske inte en Finlandsfärja lika spännande längre.

Viktigast är dock samhällets förändring, från att ha varit ett tämligen homogent samhälle där ”alla” var rätt lika, med liknande inkomst och värderingar, detta gjorde att man kunde ”samlas” kring evenemang som vissa tv program , eller, åka Finlandsfärja.

Idag har man ett mycket mer individualistisk samhälle, där man vill ha exklusivitet.

Jag själv tex skulle aldrig åka en Finlandsfärja, inte så länge som vissa medpassagerare tycker att lämplig klädsel är träningsoverall i nattklubben och, att en trevlig aktivitet är att springa i korridorerna klockan 0300.

Detta har lett till ett ”race to the bottom” med mera fribiljetter för att fylla båten i lågsäsong, detta genererar mer ”Adidas passagerare” som leder till än minde passagerare som faktiskt kan betala för sig.

Lösningen är givetvis att man under lågsäsong måste anpassa utbudet efter efterfrågan istället för att försöka anpassa efterfrågan efter utbudet.
Intressant med den "postmoderna" kulturen i Sverige.

Det "individualistiska" svenska samhället där "man vill ha exklusivitet" tilltalar mig verkligen inte men gör samtidigt det enkelt att i praktiken "glömma" bort att det finns restauranger, barer och nattklubbar i landet och istället ta tåget till Köpenhamn för att använda utbudet där.;)

Det låter som att ett restaurangbesök enligt den nya postmoderna kulturen fungerar enligt nedan:

1. Kontrollera vilken av socialgrupperna A, B eller C man tillhör.
2. Kontrollera sociala medier och poster relaterade till någon av grupperna (beror på vilka man följer etc).
3. Kontrollera trendigheten hos restaurangerna/klubbarna.
4. Kontrollera det signalpolitiska läget (också viktigt, t.ex att det inte "signaleras fylla").
5. Dubbelkolla att restaurangen riktar sig mot rätt grupp (är man medlem i grupp A kan endast restauranger som anses trendiga i grupp A komma på fråga, det är nämligen ofint och opassande att t.ex besöka en grupp-C-restaurang).

När det gäller konferenser kan jag bara konstatera att det är tur att Las Vegas inte ligger i Sverige för då hade väl hela staden bommat igen. Där går det nämligen alldeles utmärkt att ha konferenser, mässor och event (man har nyligen byggt ut Las Vegas Convention Center rejält och även infört ett transportsystem med Teslabilar via The Boring Company) TROTS det stora utbudet av barer, restauranger, nattklubbar, burleska nattklubbar och... casinon med allt vad det innebär av spelande.

Samtidigt gäller det att skicka "rätt" signalpolitiska signaler i Sverige och då kan naturligtvis inte en färja komma på fråga för konferenser. Man får ju inte "uppmuntra" någonting som faller utanför specifika ramar.

Jag alltid haft tveksamheter kring "en stor stark" då jag finner det primitivt att inte skriva att det är ett glas öl modell X men jag hoppar definitivt inte på "mikrobryggeritåget" utan föredrar klassiska bryggerier (om vi nu talar om mikrobryggerier tar jag hellre ett historiskt sådant som U Fleku i Prag där ölen som bryggs har mycket gamla anor).

Weekendflygresor är inte min melodi heller. Jag besöker städer för att utforska dessa och en "hel-lördag" räcker helt enkelt inte - man hinner ju inte ens skrapa på ytan. För min del är det ner på djupet som gäller och bara att gå igenom muséerna tar tid. Sedan är det trevligt om man kan komma in i stadens rytm o.dyl vilket inte heller fungerar över en weekend.

Minikryssningen där man kliver ombord vid 4-tiden exempelvis, installerar sig i hytten, har utbudet på bekvämt gångavstånd, tar en drink i baren, god middag i restaurangen, ser kvällsshowen, sover några timmar och sedan har en dag i den andra staden innan man går ombord igen (eller tar en minisemester med hotellnätter) passar mig väldigt mycket bättre som "minisemester". Jag har inget emot att ta flyget men skall jag t.ex spendera tre-fyra timmar på planet är inte fredag-söndag tillräckligt för min del. Minst en vecka vill jag ha för att åtminstone "sampla" staden.

Jag är inte heller en anhängare av korridorspring och träningsoveraller i nattklubbar men om jag finner det där så besvärande att jag känner behov av att välja bort minikryssningen hoppar jag hellre ombord på första bästa tåg och besöker t.ex Danmark (eller tar en färja till t.ex Travemünde och besöker Lübeck som är en mycket trivsam stad). Där skippar jag väldigt gärna "trenderna" och äter middag bland de medeltida valven i antingen rådhuset eller Heiligen-Geist Hospital (ju mer det ropas om trender, sociala medier, signalpolitik och annat - desto mer "retro" blir jag varpå jag hellre besöker restauranger, barer och annat som funnits i decennerier och ännu längre). Ett annat exempel där jag trivs är Schiffergesellschaft (också i Lübeck).

Generellt anpassar jag inte mina resval/produktval/restaurangval (whatever val) på "sociala medier", "trender", "signalpolitik", "exklusivitet", "status" och liknande utan går helt och hållet på mina egna preferenser och research. Så fort det börjar talas om saker i termer som "fint", "ofint", "trender" och annat av den typen styr jag snabbt undan. Jag besöker helt enkelt inte en restaurang exempelvis vars besökares "främsta" argument är att den är trendig enligt grupp X på socialt media Y, att socioekonomisk grupp A, B eller C går dit, alternativt att "insert random signalpolitiskt skäl" talar för den (t.ex att restaurangen serverar specifik mat som råkar vara "inne" och skicka "rätt signaler").

Det är ju fint att det finns restauranger i Malmö som fått Michelinstjärnor (jag utgår ifrån att det är Guide Michelin för White Guide är jag inkompatibel med - d.v.s jag uppskattar Michelinetablissemang men är det White Guide funkar det inte). Dock är inte Malmö en stad som faller mig i smaken rent generellt (det finns städer jag betraktar som problematiska och min topp tre-lista består av Malmö, Philadelphia och Usti nad Labem) så det ändrar inte på min starka Köpenhamnspreferens (d.v.s att jag föredrar att ta tåget till Köpenhamn och äta/förlusta sig där hellre än att stanna i Malmö).

Slutligen kan jag enbart konstatera att jag gärna ser uppgradering i trafiken från Stockholm och att det införs "minikryssningar" där man helt enkelt tillämpar liknande koncept som större kryssningsfartyg när det gäller sådant som inkluderad mat (specialrestauranger kostar extra), uppgraderad underhållning och annat. Kanske även tonnage som faktiskt kan segla i triangel Stockholm-Helsingfors-Tallinn-Stockholm (en dag i Helsingfors, en dag i Tallinn innan returen). Generellt är ju annars Östersjön väldigt bra för olika sorters kryssningstrafik. Men naturligtvis gäller det ju att det även finns en kultur som faktiskt kan hantera konceptet (d.v.s att man inte faller i trendighets/socioekonomiska/sociala medier-fällan med dess "fint" och "ofint").

För min egen del inser jag att jag genom att undvika "sociala medier" eliminerat flera extra steg från urvalsprocessen. Jag väljer restaurang efter om mat, miljö och sådant passar mina preferenser. Enkelt och bra, övriga faktorer överlåter jag med varm hand åt "trendnissarna".;)

Ett restaurangbesök handlar om det egna välbefinnandet, inte om att "skicka signaler" eller att "söka uppskattning hos andra på sociala medier" o.dyl.
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av GB80 »

Risberg skrev: mån 19 apr 2021, 21:29 Inte mycket skärgård utanför Trelleborg (närmsta öar är Ven i Öresund, Sjælland och Møn i Danmark och Rügen, som Saßnitz befinner sig på). Dessutom är resan till Saßnitz väldigt vacker sista timmen innan och första timmen efter Saßnitz längs Rügens kritklippor. Och så var det litet spännande med de kulsprutebeväpnade soldaterna vid färjeläget och ångloken som rangerade färjan (det sista var det väl mest jag som tyckte).
Jag vågar nog påstå att det närmaste man kommer en "skärgårdskryssning" i Skåne är med M/S Immeln på sjön med samma namn. Faktiskt en trevlig liten tur med den båten och trivsam, naturnära miljö.

Kritklipporna är väldigt vackra och spektakulära. Generellt är Rügen fint och sådana orter som Binz för att inte tala om ön Usedom värda ett besök. Även Saßnitz är lite småtrevligt måste jag säga även om det är en väldigt liten stad (med tanke på färjehamnen och den biten är det nog en av de minsta städerna som haft så pass omfattande trafik).

En annan färjeresa som är trevlig är turen från Tsawassen till Schwartz Bay. 45 minuter öppet hav, de andra 45 minutrarna i vacker och trivsam skärgårdsmiljö. Jag gillar den kombinationen av två väldigt olika miljöer under samma överfart.

Även Oslofjorden är fin när den smalnar av vid Drøbak.
Skriv svar