Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Johnny skrev: lör 10 apr 2021, 13:30
GB80 skrev: fre 09 apr 2021, 22:43 White Star Line tillämpade just den lösningen med sina à la carte-restauranger som de introducerade 1911 ombord på RMS Olympic).

Skagenlinjen hade i början en extern restauratör på sina båtar. När verksamheten expanderade anställde Sten A Olsson restauratören och drev restaurangverksamheten i egen regi.
Det hade de svenska och tyska tågfärjorna mellan Sverige, Tyskland och Danmark också. Förvisso samma bolag som drev deras restaurantvagnar (i Sverige och DDR), och väl i och för sig (åtminstone det svenska) dotterföretag till statsbanorna, men dock självständig näringsverksamhet; på SJ's färjor TrafkRestauranger, på DR's MITROPA och på DB's länge ett lokalt företag i Schleswig-Holstein tills DSG så småningom tog över. Det var t.o.m. så att när, p.g.a. oförutsedda omständigheter (eller kanske planerat varvsuppehåll för TRELLEBORG), SASSNITZ och WARNEMÜNDE utgjorde de två personfärjorna på Saßnitzleden, så var TrafikRestauranger restauratör på WARNEMÜNDE, och jag tror att motsvarande har skett genom att MITROPA var restauratör på TRELLEBORG när SKÅNE och TRELLEBORG gick som personfärjor. TrafikRestauranger och MITROPA hade bara besättning till en färja åt gången (tills GÖTALAND levererades, men hon hade begränsat serveringsutbud för ett fåtal lastbilschaufförer). TrafikRestauranger var också restauratör på KORSØR och STOREBÆLT när de gick istället för MALMÖHUS på København - Malmö (jag minns en hovmästare som klagade på det gammalmodiga köket ombord på KORSØR från 1927).

På inchartrade SVEALAND var det däremot Lion Ferry som stod för både fartygs- och cateringbesättning.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Stefan S

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Stefan S »

Vi åkte med Stena till Danmark på kvällsturer med jobbet på 80-talet. Gick hyfsat lugn till men man var ju lite seg dagen efter......

Nu förtiden föredrar man att ta en AW istället, mycket trevligare och så kan man gå hem när man vill. Och med alla trevliga restauranger, krogar och barer som finns i stan finns det ingen anledning att åka färja..... 8-)

Nu när man går förbi när dom tar passagerare och färjan kommit in är det alltid ett gäng med alkisar som står med sina kärror med öl mm utanför terminalen :D
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Stefan S skrev: ons 14 apr 2021, 16:49 Vi åkte med Stena till Danmark på kvällsturer med jobbet på 80-talet. Gick hyfsat lugn till men man var ju lite seg dagen efter......

Nu förtiden föredrar man att ta en AW istället, mycket trevligare och så kan man gå hem när man vill. Och med alla trevliga restauranger, krogar och barer som finns i stan finns det ingen anledning att åka färja..... 8-)

Nu när man går förbi när dom tar passagerare och färjan kommit in är det alltid ett gäng med alkisar som står med sina kärror med öl mm utanför terminalen :D
Då har jag en enkel fråga som måste ställas (denna typ av inlägg förekom rätt frekvent på Landgången också):

Fanns det inte "en massa trevliga restauranger, krogar och barer" på 80-talet?

Jag är av den enkla uppfattningen att det är trevligt att äta till sjöss och kan enbart konstatera att även väldigt restaurangtäta städer som New York också kan erbjuda middagskryssningar på bl.a. Hudson River. D.v.s uppenbarligen är det uppskattat att äta ute på vattnet även om utbudet i Manhattan är enormt. Att koncept som funkar i den staden inte skulle vara "fina nog" för Sverige betraktar jag som ren antilogik och mer ett emotionellt ställningstagande.

Att jag frågar beror på att jag noterat den här tesen tidigare, nämligen att det under de senaste 20-30 åren plötsligt uppstått en massa restauranger i Sverige som inte fanns tidigare och att detta gjort att "behovet" att "åka färja" bortfallit. Denna bild delar jag inte riktigt.

När det gäller "alkisar" och ölkärror talar vi om ett kulturellt fenomen som även med fördel kan studeras när man tar tåget till Hamburg (på den tiden dessa tåg överfördes med färjorna på Fågelvägsleden) då det jag brukar kalla "Templet i Puttgarden" har en magnetisk dragningskraft på befolkningen.

Om det föreligger behov av statussignalering modell "åker inte färja för alkisar med ölkärror åker färja" kan man kanske ändå överväga en tur till Danmark då t.ex Århus har mängder av trevliga restauranger och miljöer. D.v.s att man ändå kan ta färjan för att besöka grannlandet oavsett de där ölkärrorna.

Rent generellt ser jag ingen koppling mellan "status" och färjor utan det är ett transportmedel helt enkelt.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Risberg skrev: lör 10 apr 2021, 14:43
Johnny skrev: lör 10 apr 2021, 13:30
GB80 skrev: fre 09 apr 2021, 22:43 White Star Line tillämpade just den lösningen med sina à la carte-restauranger som de introducerade 1911 ombord på RMS Olympic).

Skagenlinjen hade i början en extern restauratör på sina båtar. När verksamheten expanderade anställde Sten A Olsson restauratören och drev restaurangverksamheten i egen regi.
Det hade de svenska och tyska tågfärjorna mellan Sverige, Tyskland och Danmark också. Förvisso samma bolag som drev deras restaurantvagnar (i Sverige och DDR), och väl i och för sig (åtminstone det svenska) dotterföretag till statsbanorna, men dock självständig näringsverksamhet; på SJ's färjor TrafkRestauranger, på DR's MITROPA och på DB's länge ett lokalt företag i Schleswig-Holstein tills DSG så småningom tog över. Det var t.o.m. så att när, p.g.a. oförutsedda omständigheter (eller kanske planerat varvsuppehåll för TRELLEBORG), SASSNITZ och WARNEMÜNDE utgjorde de två personfärjorna på Saßnitzleden, så var TrafikRestauranger restauratör på WARNEMÜNDE, och jag tror att motsvarande har skett genom att MITROPA var restauratör på TRELLEBORG när SKÅNE och TRELLEBORG gick som personfärjor. TrafikRestauranger och MITROPA hade bara besättning till en färja åt gången (tills GÖTALAND levererades, men hon hade begränsat serveringsutbud för ett fåtal lastbilschaufförer). TrafikRestauranger var också restauratör på KORSØR och STOREBÆLT när de gick istället för MALMÖHUS på København - Malmö (jag minns en hovmästare som klagade på det gammalmodiga köket ombord på KORSØR från 1927).

På inchartrade SVEALAND var det däremot Lion Ferry som stod för både fartygs- och cateringbesättning.
Jag kan inte uttala mig om köket ombord på M/F Korsør och dess utformning men vad jag kan säga är att bl.a. Cunard Line och White Star Line hade extremt moderna, helelektriska kök ombord på sina fartyg som vid tiden för nämnda färjas leverans redan var något till åren (Mauretania och Lusitania 1906/1907, Olympic 1911, Titanic 1912 och Aquitania 1914). Hur DSB prioriterat och vilken utrustning de installerade i sin färja samt hur de planerade logistiken är jag inte säker på som sagt.

White Star Line hade bra logistik ombord på Olympicklassen (Cunard Line lånade över lösningen med Aquitania) med första och andra klass matsal på ömse sidor om köket som således kunde hantera båda samtidigt och med separerade flöden. Effektiva varuhissar kopplade ihop faciliteten med proviantrummen längre ner i fartyget. Tredje klass matsal hade däremot separat kök och samma sak gällde à la carte-restaurangen (den låg ju som sagt i eget bolag).

Mitropa väcker trevliga minnen och då från resorna till Berlin medelst nattåg. Klassiskt bolag det där, minst sagt.

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

GB80 skrev: ons 14 apr 2021, 23:24
Stefan S skrev: ons 14 apr 2021, 16:49 Vi åkte med Stena till Danmark på kvällsturer med jobbet på 80-talet. Gick hyfsat lugn till men man var ju lite seg dagen efter......

Då har jag en enkel fråga som måste ställas (denna typ av inlägg förekom rätt frekvent på Landgången också):

Fanns det inte "en massa trevliga restauranger, krogar och barer" på 80-talet?

Jag är av den enkla uppfattningen att det är trevligt att äta till sjöss och kan enbart konstatera att även väldigt restaurangtäta städer som New York också kan erbjuda middagskryssningar på bl.a. Hudson River. D.v.s uppenbarligen är det uppskattat att äta ute på vattnet även om utbudet i Manhattan är enormt. Att koncept som funkar i den staden inte skulle vara "fina nog" för Sverige betraktar jag som ren antilogik och mer ett emotionellt ställningstagande.

Att jag frågar beror på att jag noterat den här tesen tidigare, nämligen att det under de senaste 20-30 åren plötsligt uppstått en massa restauranger i Sverige som inte fanns tidigare och att detta gjort att "behovet" att "åka färja" bortfallit. Denna bild delar jag inte riktigt.

När det gäller "alkisar" och ölkärror talar vi om ett kulturellt fenomen som även med fördel kan studeras när man tar tåget till Hamburg (på den tiden dessa tåg överfördes med färjorna på Fågelvägsleden) då det jag brukar kalla "Templet i Puttgarden" har en magnetisk dragningskraft på befolkningen.

Om det föreligger behov av statussignalering modell "åker inte färja för alkisar med ölkärror åker färja" kan man kanske ändå överväga en tur till Danmark då t.ex Århus har mängder av trevliga restauranger och miljöer. D.v.s att man ändå kan ta färjan för att besöka grannlandet oavsett de där ölkärrorna.

Rent generellt ser jag ingen koppling mellan "status" och färjor utan det är ett transportmedel helt enkelt.
Nu är väll knappast Finlandsfärjorna som är motsvarigheten till restaurangbåtarna runt Manhattan, utan, snarast Strömmas skärgårdsbåtar.

Och, att det finns en marknad för dessa är helt givet
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Origoxy skrev: lör 17 apr 2021, 07:34
Nu är väll knappast Finlandsfärjorna som är motsvarigheten till restaurangbåtarna runt Manhattan, utan, snarast Strömmas skärgårdsbåtar.

Och, att det finns en marknad för dessa är helt givet
Eller ännu hellre de gamla ångbåtarna som BLIDÖSUND och SALTSJÔN (som väl heter BJÔRKFJÂRDEN nu igen).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Min kommentar angående Manhattans restaurangbåtar är en generell reflektion angående det nya standardargumentet: "Man behöver inte ta färjan (detta inkluderar även HH-leden då argumentet ifråga används om den också) när det finns så många restauranger och barer i stad X".

Det ger intrycket av ett scenario där det en gång i tiden rådde restaurangbrist i städerna och att olika färjor på olika linjer då utgjorde en "tillflyktsort" för de på restauranger utsvultna stadsborna. Sedan helt plötsligt anlände restaurangerna till städerna, utbudet började blomstra och "behovet" att ta en färja/båt för restaurangen ombord försvann.

Den bilden delar jag helt enkelt inte. Tar jag t.ex Malmö som exempel kan jag enbart konstatera att 1990 fanns många restauranger att välja på i staden och att det som drog folk till färjorna inte var "restaurangbrist" utan snarare en kombination av upplevelsen, att kunna komma till Danmark på 50 minuter (Limhamn-Dragör) eller 90 minuter (standardfärja till Köpenhamn, t.ex Copenhagen Line).

Jag köper helt enkelt inte argumentationen att det ena utesluter det andra (exempelvis när det hävdats att turandet är dött eftersom det i Helsingborg finns flera restauranger och liknande). Annars kan man ju även t.ex dra argumentet att "varför skall man ta färjan från Sandefjord till Strömstad när det finns restauranger i Sandefjord?"

I Manhattan är restaurangutbudet enormt och trots det finns det tydligen folk som vill äta ute på Hudson River och i vissa fall East River. Samma sak gäller t.ex HH-leden där jag vågar påstå att det finns extra dimensioner när man turar som man inte får hos "en massa restauranger" i Helsingborg eller Helsingör. D.v.s det ena utesluter inte det andra.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Dessutom är det så att matupplevelserna inte nödvändigtvis är likvärdiga mellan fartyg och i land. Om jag vill äta en buffé av det slag som finns på linjen mellan Strömstad-Sandefjord, var kan jag hitta en sådan i mitt närområde? Jag känner inte till något sådant matställe.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

En annan aspekt på detta med fartygen är att man oftast har utbudet inom bekvämt räckhåll, d.v.s restaurangbesöket kan kompletteras med pub/bar och annat plus att man inte har köprocedurer och liknande. Det är inte alltid man först vill forska fram en restaurang, sedan besöka en bar på annan plats och avsluta med en nattklubb (med kö och annat) samt hela bestyret med transport mellan ställena.

På ett fartyg ligger allt inom bekvämt räckhåll.

Så nej, "många restauranger i stad X" är knappast en ersättare utan det är olika lösningar.

Dock misstänker jag att det är den "moderna tidens" populära argumentation som gäller, nämligen att man delar in det hela i "fint" respektive "ofint" och då gärna proklamerar att man undviker färjorna (det är "ofint") till förmån för "många restauranger i stad X" eftersom det är "fint".

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

GB80 skrev: sön 18 apr 2021, 22:55 En annan aspekt på detta med fartygen är att man oftast har utbudet inom bekvämt räckhåll, d.v.s restaurangbesöket kan kompletteras med pub/bar och annat plus att man inte har köprocedurer och liknande. Det är inte alltid man först vill forska fram en restaurang, sedan besöka en bar på annan plats och avsluta med en nattklubb (med kö och annat) samt hela bestyret med transport mellan ställena.

På ett fartyg ligger allt inom bekvämt räckhåll.

Så nej, "många restauranger i stad X" är knappast en ersättare utan det är olika lösningar.

Dock misstänker jag att det är den "moderna tidens" populära argumentation som gäller, nämligen att man delar in det hela i "fint" respektive "ofint" och då gärna proklamerar att man undviker färjorna (det är "ofint") till förmån för "många restauranger i stad X" eftersom det är "fint".
Nu har iof resturang utbudet förbättrats rejält sedan 90 talet, Malmö tex som Du nämner fick inte sin första stjärnrestaurang i guiden förens 2015.

Och, för inte så länge sedan så var en standard dryck ”en stor stark” medans idag även en småstad har sitt egna mikrobryggeri.

Dels har konferenserna mer eller mindre försvunnit, idag har man som företag ett mycket större krav på proffsighet kring sina evenemang, det sista man vill är någonting som uppmuntrar till fylla runt sin verksamhet.

Men, mer viktigt är lågkostadsflygets intåg, plötsligt kunde man åka till London eller Barcelona för en weekend, då känns kanske inte en Finlandsfärja lika spännande längre.

Viktigast är dock samhällets förändring, från att ha varit ett tämligen homogent samhälle där ”alla” var rätt lika, med liknande inkomst och värderingar, detta gjorde att man kunde ”samlas” kring evenemang som vissa tv program , eller, åka Finlandsfärja.

Idag har man ett mycket mer individualistisk samhälle, där man vill ha exklusivitet.

Jag själv tex skulle aldrig åka en Finlandsfärja, inte så länge som vissa medpassagerare tycker att lämplig klädsel är träningsoverall i nattklubben och, att en trevlig aktivitet är att springa i korridorerna klockan 0300.

Detta har lett till ett ”race to the bottom” med mera fribiljetter för att fylla båten i lågsäsong, detta genererar mer ”Adidas passagerare” som leder till än minde passagerare som faktiskt kan betala för sig.

Lösningen är givetvis att man under lågsäsong måste anpassa utbudet efter efterfrågan istället för att försöka anpassa efterfrågan efter utbudet.
Skriv svar