Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Frihamnen

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Frihamnen »

Frihamnen skrev: fre 09 apr 2021, 13:39 Tror inte det finns så många som är sugna på party på en Danmarksfärja. För ett antal år sen när man kunde åka på festresa till både Frederikshavn och Kristiansand så var det ganska sunkigt klientel som åkte.
Ingen direkt trevlig upplevelse.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn

Inlägg av Risberg »

Frihamnen, tryckte Du på Svara med citat istället för Redigera inlägg? :)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny

Inlägg av Johnny »

Fyrtornet skrev: fre 09 apr 2021, 10:36 Situationen påminner om den för 40 år sedan, när Stena hade beställt fyra stora färjor vid polska varv, och fick vänta väldigt länge på leverans.
Två fartyg avbeställdes senare, och de övriga två levererades 6-7 år efter plan (dagens Stena Spirit/Vision). Detta skrevs det ofta om i dagstidningsrna, och enligt dessa så informerade till slut Stena svenska regeringen om polackernas dåvarande affärsmoral.

Men nu verkar samma mindset ha flyttat in i Stenas eget huvudkontor!
Vi kan snacka om en ny färja - men vi behöver inte leverera den.

Vem menar man skall acceptera denna typ av utdragen process mellan information och leverans? Kunderna? Miljön?
Detta skulle förmodligen inte fungera alls om danmarkslinjen var utsatt för konkurrens.

Informationen riktar sig nog inte till färjenördar utan det är mer för att visa att man är ett innovativt företag som vågar pröva nya vägar.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Johnny skrev: fre 09 apr 2021, 14:49
Informationen riktar sig nog inte till färjenördar utan det är mer för att visa att man är ett innovativt företag som vågar pröva nya vägar.
Ideer kan vem som helst ha, men om inget levereras i verkliga livet förrän om många år - hur innovativ är man då?

Johnny

Inlägg av Johnny »

Fyrtornet skrev: fre 09 apr 2021, 15:04
Ideer kan vem som helst ha, men om inget levereras i verkliga livet förrän om många år - hur innovativ är man då?

Jag hörde en presentation om detta ca 2016-17, redan då talade man om att det skulle komma om drygt tio år. Nu säger man att det ska bli verklighet 2030. Vad är det man inte levererat? Historiskt sett har rederiet varit mycket innovativt och anpassat sig väl till omvärlden.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

För att ta en analogi med en annan industri: 2001-2002 började Boeing tala om "SuperEfficient" som ett alternativ till Sonic Cruiser och som skulle inrikta sig på just det - effektivitet och miljövänlighet. Ganska snart började 7E7 användas och 2004 lanserades produkten officiellt under namnet 787 DreamLiner (då hade redan beställningarna börjat flöda in då man fick Authorization to Offer redan då det hela fortfarande hette 7E7). Första rollouten skedde 2007.

Då skulle man kunna säga att det tog ungefär fem-sex år mellan "idé" och existerande produkt i form av en prototyp. Sedan får man lägga till hela debaklet som skedde sedan med produktionsproblem och annat men det bortser jag från här, nu talar jag om själva steget från att ta fram grundkonceptet till att det fanns en fysisk produkt som rullades ut ur hangaren och dessa steg togs 2001-2007.

När det gäller Stena Line och deras elektriska färjor är min enkla uppfattning att rederiet med största sannolikhet arbetar på "Stena Elektra" och att Danmarkslinjen lär bli först ut och att det pågår forskning på området men att det krävs en viss teknologisk nivå innan det går att börja skära metall på ett varv. Det förefaller som att Stena vill ha en HELELEKTRISK färja och inte en hybrid vilket gör att det i Elektra-fallet inte lär vara frågan om vare sig hjälpkärror med dieseldrift, bränsleceller eller annat utan 100% eldrift och då med en räckvidd som med marginal klarar Göteborg-Fredrikshamn utan att det måste till orimligt stora och tunga batteripaket då det vore opraktiskt med en färja som har låg lastkapacitet p.g.a hög tomvikt (se Berlin och Copenhagen hos Scandlines för exempel på vad som kan hända och den bantningskur som blev resultatet).

Detta gör att Stena Elektra knappast kan byggas med 2020/2021 års teknologi (det är bara att titta på batteripackarna som Aurora och Tycho Brahe har för HH-ledens korta överfartstider för att inse problematiken och då talar vi färjor som är mindre än Stena Elektra).

Jag är inte på något vis förvånad över Stenas pressmeddelanden utan det är tämligen normalt när vi talar om ny teknologi och introduktion av densamma i "brukbart" skick. Som jämförelse tog det tolv år (1937-1949) mellan första flygningen med en jetmotordriven konstruktion (Heinkel He-178) och första flygningen med ett jetdrivet trafikflygplan (de Havilland DH106 Comet 1). Det är tiden det tog för teknologin att mogna till sådan grad att det gick att ta fram en fungerande civil produkt. Samma sak är det med Stena Elektra.

Ur rent ekonomisk synvinkel lär alla beräkningar visa att Stena Elektra är avsevärt billigare i drift än någon dieselmekaniskt driven färja och att underhållskostnaderna (elmotorer vs dieselmotorer) också starkt talar för eldriften. Problemet ligger i att lagra den elektriska energin på ett sätt som gör att färjan har motsvarande lastkapacitet, djupgående och prestanda som en konventionell dieselmekanisk konstruktion. Detta är knuten som måste lösas och som rederiet arbetar med, därav pressreleaser och renderingar.

Det är tämligen klart att så fort teknologin nått en nivå där det är praktiskt genomförbart att bygga en helelektrisk färja med aktionsradie för Göteborg-Fredrikshamn och som klarar normala vändtider (alltså inte att färjan måste laddas i X timmar innan returen utan att turn around är samma som för konventionellt tonnage) kommer en beställning i enlighet med Stenas specifikationer att läggas.

Droppandet av pressreleaser är främst ett sätt att indikera att rederiet arbetar på projektet men att det (underförstått) inte går att lägga beställning än utan man visar tänkbara tidsplaner.

Att färjor kommer att bli elektriska i en form eller annan är tämligen självskrivet och då inte enbart för att komma ifrån oljeberoende utan även eftersom elektrisk drift är mycket lämplig för fartygstypen samtidigt som den är mer kostnadseffektiv att underhålla. Man kan ju se detta redan på olika dieselelektriska drivsystem, framförallt sådana med thrustrar och azipods (således motorer monterade utanpå skrovet) som är enkla att avlägsna och serva jämfört med stora inbyggda dieselmotorer där större reparationer är krångligare och ett maskinhaveri även kan innebära döden för fartyget (det är inte alltid självklart att man "naturligtvis" skall svetsa upp stora hål i sidan av maskinrummet à la QE2s remotorisering för att byta ut en död huvudmaskin eller utföra andra extraordinära ingrepp).

När det gäller Stena Line överlag är min enkla uppfattning att de främst pysslar med högeffektiva transportfärjor, dock har jag den uppfattningen att de sannolikt på en del linjer skulle överväga att låta landbaserade bolag sköta restaurangerna (helt enkelt att Stena upplåter lokaler åt dessa bolag som sedan driver verksamheterna). Detta då rederiets "kärnkompetens" mer ligger på transportdelen i många fall. Upplägget (lokal ombord på ett fartyg som sköts av ett landbaserat bolag) har gamla anor, White Star Line tillämpade just den lösningen med sina à la carte-restauranger som de introducerade 1911 ombord på RMS Olympic).
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Johnny skrev: fre 09 apr 2021, 16:15

Jag hörde en presentation om detta ca 2016-17, redan då talade man om att det skulle komma om drygt tio år. Nu säger man att det ska bli verklighet 2030. Vad är det man inte levererat? Historiskt sett har rederiet varit mycket innovativt och anpassat sig väl till omvärlden.
Redan 2016-17? Ännu värre då alltså.
Vad det är man inte levererat? Produkten naturligtvis!

Visioner i all ära, men risken med att prata om detta så pass många år i förväg är att man stöter bort folk som annars skulle vara intresserade av att köpa en biljett för att resa med fartyget ifråga, något vi kan se på reaktionerna i denna tråden. Återigen frågar jag mig vem målgruppen för informationen egentligen är?

Att veta att Stena jobbar med ny teknik, det kan möjligtvis intressera jobbsökande ingenjörer som vill jobba på ett, för dem, spännande företag. Det kan jag förstå.

Men en vanlig betalande konsument vill inte vänta i 10 år från pressrelease till färdigt fartyg som går att köpa biljett till! De kan istället uppfatta rederiet som långsamt. I det avseendet är det bättre att vänta med att släppa nyheten till närmare beställningstillfället.

Låt oss ta som exempel att något företag i världen jobbar med att utveckla bilar som skall framföras med hjälp av magnetslingor i marken. Bilen kanske inte ens skall nudda vägbanan. Och att tidshorisonten är 25 år.
Detta är säkert jätteintressant - för någon - att veta, men inte för mig som vanlig konsument. Jag vill veta det när tekniken är framme och fordonet går att köpa i bilhandeln. Inte flera år i förväg.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Jobbsökande ingenjörer går naturligtvis på det där i ännu lägre utsträckning än färjenördar och kunder.

Dravlet är till för politiker förstås, de enda som är tillräckligt obegåvade för att tro att upprepande av trivialiteter och pseudovisioner, skall tolkas som innovationskraft. Det för att på så vis vinna fördelar från skattebetalarna genom politiker som vill sola sig i denna inbillade visionskraft.

Johnny

Inlägg av Johnny »

Fyrtornet skrev: lör 10 apr 2021, 12:54
Johnny skrev: fre 09 apr 2021, 16:15

Redan 2016-17? Ännu värre då alltså.
Vad det är man inte levererat? Produkten naturligtvis!

Visioner i all ära, men risken med att prata om detta så pass många år i förväg är att man stöter bort folk som annars skulle vara intresserade av att köpa en biljett för att resa med fartyget ifråga, något vi kan se på reaktionerna i denna tråden. Återigen frågar jag mig vem målgruppen för informationen egentligen är?

Att veta att Stena jobbar med ny teknik, det kan möjligtvis intressera jobbsökande ingenjörer som vill jobba på ett, för dem, spännande företag. Det kan jag förstå.

Men en vanlig betalande konsument vill inte vänta i 10 år från pressrelease till färdigt fartyg som går att köpa biljett till! De kan istället uppfatta rederiet som långsamt. I det avseendet är det bättre att vänta med att släppa nyheten till närmare beställningstillfället.

Låt oss ta som exempel att något företag i världen jobbar med att utveckla bilar som skall framföras med hjälp av magnetslingor i marken. Bilen kanske inte ens skall nudda vägbanan. Och att tidshorisonten är 25 år.
Detta är säkert jätteintressant - för någon - att veta, men inte för mig som vanlig konsument. Jag vill veta det när tekniken är framme och fordonet går att köpa i bilhandeln. Inte flera år i förväg.

Jag föreslår att du läser inlägget av G880 ovan, läs det långsamt och noga så att du förstår ordentligt.

Johnny

Inlägg av Johnny »

GB80 skrev: fre 09 apr 2021, 22:43 White Star Line tillämpade just den lösningen med sina à la carte-restauranger som de introducerade 1911 ombord på RMS Olympic).

Skagenlinjen hade i början en extern restauratör på sina båtar. När verksamheten expanderade anställde Sten A Olsson restauratören och drev restaurangverksamheten i egen regi.
Skriv svar