Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tis 21 maj 2019, 18:24
- Ort: skedsmokorset
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Blir de nye båtene med lugar eller blir dem sånn som båtene til color line som går til hirtshals ?
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Ut fra bildet i linken kan det se ut som om det blir veldig lite passasjerarealer, kun allerlengst foran og på toppdekk. Siden hele dekkssiden under toppdekk er vinduesløs går jeg ut fra at det er et øvre bildekk. Så får vi bare håpe at disse blir en større suksess enn HSS-fergene til Stena!oslofjorden skrev: ↑tor 04 feb 2021, 22:43 Blir de nye båtene med lugar eller blir dem sånn som båtene til color line som går til hirtshals ?
Senast redigerad av Risberg den fre 05 feb 2021, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Endast 1000 passagerare, Danica tar 2200, därmed torde Stenas prioriteringar vara glasklara. Passagerare göre sig icke besvär!
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Fast väl tidigt att uttala sig om det innan man ens vet något om turtäthet med mera. Sen utnyttjas väl Danica fulla kapacitet endast under sommaren och resten av året går hon väl inte ens halvfull likt majoriteten av färjor med den kapaciteten som trafikerar här uppe. Om passagerare icke ska göra sig besvär hade det väl för övrigt varit enklare att sänka kapaciteten än mer och inte ta landgångspassagerare.
Med reservation för att jag inte sitter med på Stenas möten där de planerar hur man bäst sänker konkurrenter och ersätter världens färjetonnage med ro-ro-fartyg som tar max 120 passagerare och endast serverar bambamat. Dan-Sten Olsson är säkert elak mot kattungar också och jagar utrotningshotade djur.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Mye kan nok forandre seg med planleggingen de neste årene, men det er vel ingen tvil om at frakt er prioritet #1.
Det er allikevel underlig med så lite vinduesflater, med tanke på Göteborgs flotte skjærgård ...
På bildet under, ser det ut som om det er noe mer "passasjervennlig" og åpen løsning på øverste dekk.
Og om det ikke er solpanel på taket, skal det kanskje indikere takvinduer (så det blir rene drivhuset der inne
)?

Bildelinken er fra Standby.dk
Det er allikevel underlig med så lite vinduesflater, med tanke på Göteborgs flotte skjærgård ...
På bildet under, ser det ut som om det er noe mer "passasjervennlig" og åpen løsning på øverste dekk.
Og om det ikke er solpanel på taket, skal det kanskje indikere takvinduer (så det blir rene drivhuset der inne


Bildelinken er fra Standby.dk
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Och då försvinner ännu mer av motiveringen att de skall få fortsätta hålla till vid den centrala Masthuggsterminalen i Göteborg. Stena har ju sagt att det centrala läget är en förutsättning för att det skall vara lätt för fotpassagerare att ta sig till danmarksfärjan. Jag är redan förvånad att Kiel fortfarande låter Stena lägga till så centralt med sina fraktbetonade fartyg där. Skönt för de passagerare som fortfarande finns, men jag förstår inte resonemanget från stadens sida. Man borde snarare vilja få bort trailers från centrala staden.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Ser inte så trevligt ut att ta en dagskryssning. Mig lockar inte alls dessa färjor, även om frakt är viktigt. Men måste man ta död på passagerartrafiken. Ett fartyg som Finnlines bygger skulle va trevligare.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Meget spændende og futuristisk design.
Jeg glæder mig til at de bliver hverdag i min udsigt ude på Kattegat!
Det bliver jo nok langsomme færger, 3½ times overfart mindst, og så med elopladning - der bliver næppe mere end 4 eller 5 daglige afgange, og dermed ikke flere, men færre afgange og sæder at vælge imellem.
Jeg glæder mig til at de bliver hverdag i min udsigt ude på Kattegat!
Det bliver jo nok langsomme færger, 3½ times overfart mindst, og så med elopladning - der bliver næppe mere end 4 eller 5 daglige afgange, og dermed ikke flere, men færre afgange og sæder at vælge imellem.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Om vi antar att också dragfordonen är eldrivna. Hur många kilowattimmar tjänar man på tex en semitrailer som skall från Århus till Göteborg, jämfört med att låta den åka runt?