Tunnel Helsingborg-Helsingör

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Bingo! På sidan 29 i rapporten från länken från Marinas inlägg har man verkligen "lagt ägget"; totalt eliminerat fördelarna med en station med genomgående spår och gjort om København H till två säckstationer; en för Vestbanen och en för Ringstedbanen, och så etablerat en säckstation söder om Tietgens bro för Øresundsbanen och en säckstation för S-tog på Kystbanen mellan Vesterbrogade och Hovedbanegården! :shock: :roll:

Ja, hvarför inte fullända förstörelsen när man först är igång?!

(Så har Kehinde slagit till med sin negativa emoji igen. Inte konstigt, han gillar hvarken järnvägar eller undertecknad. I ivrigheten att tilldela inlägget denna utmärkelse "tackade" han mig först, men det försvann med en gång) :lol: :lol:
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:18, redigerad totalt 3 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marina

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Marina »

Ja, det blev måske nok udtrykt lidt hårdt, og det beklager jeg :(
Det er ikke nødvendigvis min holdning, at danske politikere ikke behøver tage hensyn til folk, der ikke betaler skat. Det er bare sådan, det er.
I Danmark kalder man nogle gange Folketinget for Døve- & Blindeinstituttet. Én gang hvert 4. år er de dog til synes modtagelige overfor dem, der kan give dem stemmer. (Älskar för övrigt svenska motsvarigheten: "Riksdagiset")

Den rejse, der foretages mellem Hamborg og Helsingborg er sjælden og skæpper ikke særligt godt i kassen sammenlignet med de store rejsestrømme, der dagligt pendler internt i Hovedstadsområdet. Derfor giver det overordnet set god samfundsøkonomisk værdi at prioritere de mange, korte rejser. Det er ihvertfald mantraet i Danmark, hvor jernbanedriften gradvis fragmentiseres.

Norge og Sverige har vist lige lanceret infrastrukturplaner til en værdi på ca. 1 billion kroner i hvert land. I Danmark har politikerne lige lagt en plan frem til, efter danske forhold, svindlende 110 milliarder, altså ca. 170 milliarder norske eller svenske kroner. At København fik et metrosystem 70 år efter Stockholm siger lidt om trægheden hos danske politikere i forhold til at tænke stort og visionært. Hvis ikke Danmark lå i vejen var højhastighedstog på egen bane mellem Stockholm og Hamborg sikkert allerede lagt i plan og i gang med at bygges.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Riksdagis var faktisk nyt for mig, men den var god!

Ja, desværre er det en tendence i Norge også, at prioritere de korte rejser. Før havde hurtigtog prioritet over regiontog, som havde prioritet over nærtog. Nu er det omvendt, hvis et tog fra Bergen kommer 15 minutter for sent til Oslo nærtrafikkområde så ender det gerne op med 45 minutters forsinkelse før det ruller ind på Oslo S. Om det så betyder at folk fra Bergen, Trondheim &c.mister deres forbindelser til f.x. Stockholm, Halden eller Göteborg, så er det ligemeget. Og "Flytoget" har selvsgt allerhøjeste prioritet, fordi fragter jo noget meget viktigere end togpassagerer, navnlig flyvepassagerer. Derfor har de også venteværelser på perronerne, for de kan jo måtte vente i op til ni minutter, men de der står en kold aften og venter på nattog, der bliver sat op for sent, må stå og fryse på de øvrige perroner. Vi risikerer at ende op som Sydamerika, der kun har storbynærtog tilbage (og godstog).

Det sidste er jeg ikke så sikker på, her magter man jo ikke en gang at blive enig om højhastghedsbaner og den regering der sandsynligvis overtager i 2023 (efter måneder af tovtrækning) vil ikke have det. Og i Norge tilsatte Jernbaneverket en udredning, med det formål at vise at det ikke var samfundsøkonomisk forsvarlig at bygge højhastighedsjernbane i Norge. Så man ansatte en projektleder udenfra, der nærmest knapt nok vidste hvad jernbane var, som efterpå har indrømmet at han beregnet adskillig kortere afskrivningstid og højere rente, end man normalt plejer at gøre ved offentlige investeringer, og ikke regnede det som nytte at folk ville ta tog istedetfor flyv mellem Bergen og Oslo, fordi han ikke såg nogen vits i det!

Den store fejl svenskerne gjorde var at "slå sammen" Vägverket og Banverket, i virkeligheden overtog Vägverket Banverket og de fleste høje chefer i Banverket sagde sin stilling op i frustration. Jeg forstår ikke hvorfor de skiftede navn til Trafikverket, de kunne godt ha beholdt navnet Vägverket, fordi de magter ikke at vedligeholde jernbanenettet, og ser ikke ud til at ha nogen ambition om at gøre det heller. Vi har haft lang driftsstands på enkeltstrækninger i Skåne, fordi man har forlænget perioderne mellem vedligehold i uforsvarligt høj grad.

Men nu er der jo faktisk private der vil bygge ny jernbane Oslo - Stockholm og Oslo - Göteborg, uden statstilskud!

(Så har Kehinde slagit till med ännu en negativ emoji igen. Inte konstigt, han gillar hvarken järnvägar eller undertecknad. Det senare tillkomna "tacket" bekräftar väl detta) :lol:
Senast redigerad av Risberg den fre 23 apr 2021, 10:03, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Mitt enkla intryck är att nuvarande projekt syftar till att undvika byggande av en S-banetunnel. Gemensamt för alla förslag är ju att røret behålls med dess nuvarande kapacitet och så försöker man kompensera detta med "förenklingen".

Uppenbarligen försöker man undvika de riktigt stora ingreppen (största åtgärden vore en helt ny station byggd för morgondagens behov, näst störst en ny S-banetunnel och konvertering av nuvarande S-banespår till konventionell järnväg) och då verkar prio 1 vara att försöka minska trycket genom røret.

När det gäller Kastrup och trafikeringen dit ser jag helst att godsspåren får plattformar och att dessa blir ny station för genomgående tåg till/från bron medan nuvarande station används för vändande tåg (detta då den är kopplad till klargöringscentret och tåg kan köras undan och vändas utanför stationen). Lyn till flygplatsen bör inte angöra Hovedbanegården utan köra raka vägen via Ny Ellebjerg för att få bort riktningsbytena.

Jag är ingen anhängare av spår 26 men jag har fortfarande svårt att se en "bättre" lösning med mindre än ett större ingrepp i stationen och då menar jag ett fysiskt sådant för att helt enkelt få upp kapaciteten i sådan grad att man kan slopa plattformen helt och hållet.

Ytterligare en väg är att helt enkelt försöka "sprida" trafiken över fler stationer i Köpenhamn för att på så vis avlasta Hovedbanegården (Ny Ellebjerg är ett exempel på en sådan potentiell avlastare, även en utbyggd station på Kastrup). Helt enkelt att flödena separeras.

I fallet höghastighetståg till Hamburg vågar jag påstå att förutsättningen dels är Fehmarntunneln och dels att det byggs en linje för ändamålet från Sverige. Den kan mycket väl gå från Malmö, exempelvis ny tunnel under sundet, anslutning till Kastrup (HH-tågen gör uppehåll där) och sedan vidare längs den nya linjen till Ringsted och vidare söderut.

Att Danmark inte varit intresserat av att bygga en "transitlinje" från Helsingör till Høje Taastrup enligt planerna från Europakorridoren (ej att förväxla med Landskronas s.k Europaspår) förvånar inte mig.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Apropå detta med att "ogilla järnväg".

Jag bifogar en bild på vad järnvägen kan erbjuda i sina bästa stunder. Hittills har jag inte upplevt den bil som jag skulle välja över t.ex en IC3 som är det fordon bilden kommer ifrån (detta är den svenska varianten av denna danska konstruktion).

Generellt är tåget det mest komfortabla landbaserade transportmedel man kan tänka sig och jag har väldigt svårt att se moderna, effektiva transportsystem som inte involverar någon form av järnväg (alternativt vidareutvecklingar såsom maglev och liknande).

Enda jag skulle vilja ha dock är tre meters spårvidd för att tillåta bredare fordon.

Min uppfattning är att har man tveksamheter mot järnvägen är det en god idé att faktiskt prova att ta ett bra tåg (här får man vara selektiv dock). I Sverige är Snälltåget Malmö-Stockholm med deras ombyggda vagnar och restaurangvagn ett bra val och i Danmark är det värt att prova IC3 om man inte redan gjort det.

Sedan kan man med fördel besöka Jernbanemusum i Odense (plus att Odense är en trevlig stad i sig själv).

Är man fortfarande skeptiker mot järnvägen kan en tur till Tyskland vara en god idé och då för att undersöka ICE närmare.
Bilagor
20070802032.jpg
20070802032.jpg
20070802032.jpg (769.57 KiB) Visad 474 gånger
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Har Du upplevt SJs AB3K från sextiotalet? Det var comfort!
PICT1324.JPG
PICT1324.JPG
PICT1324.JPG (2.52 MiB) Visad 472 gånger
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:19, redigerad totalt 2 gång.

Marina

Inlägg av Marina »

Att få ner S-tågen i en särskild tunnel är alldeles för visionärt och dyrt för Danmark. Kommer tidigast att hända i 2090.

Riksdagiset tar jag äran för då :D Nuvarande regering i Sverige har ett Miljöparti i regeringen. Som ett av de enda länderna på planeten. Ändå lyckas de med ohyggligt lite realpolitik som tex. ökar tågresandet, skapar tillförlitlig energiförsörjning och sänker CO2 utsläppen utan att samtidigt backa samhället. Plastpåseskatt - det är i den ligan MP regerar. Tänk att ett land med ett Miljöparti i regeringen valdes bort till USA's klimattoppmöte med 40 länder :D :D :D (jag röstar inte MP som ni förstår, men jag har faktiskt gjort det en gång i tiden, förmodligen i 1994 och något med Rödkobbsleden)

Vi ska få nya eltåg i Danmark, har ni sett dem? Fina röda Alstomtåg
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Marina skrev: mån 19 apr 2021, 22:59 Att få ner S-tågen i en särskild tunnel är alldeles för visionärt och dyrt för Danmark. Kommer tidigast att hända i 2090.

Riksdagiset tar jag äran för då :D Nuvarande regering i Sverige har ett Miljöparti i regeringen. Som ett av de enda länderna på planeten. Ändå lyckas de med ohyggligt lite realpolitik som tex. ökar tågresandet, skapar tillförlitlig energiförsörjning och sänker CO2 utsläppen utan att samtidigt backa samhället. Plastpåseskatt - det är i den ligan MP regerar. Tänk att ett land med ett Miljöparti i regeringen valdes bort till USA's klimattoppmöte med 40 länder :D :D :D (jag röstar inte MP som ni förstår, men jag har faktiskt gjort det en gång i tiden, förmodligen i 1994 och något med Rödkobbsleden)

Vi ska få nya eltåg i Danmark, har ni sett dem? Fina röda Alstomtåg
Jag har sett dessa (Alstom Coradia Stream, jag kallar dem IC5 i dansk version). Ironiskt nog andra kunden som köper fordonstypen som "AnsaldoBreda-ersättare". Även Talgo för Hamburgstrafiken är ett utmärkt (ypperligt) val.

Coradia Stream in red

Måste säga att Coradia Stream och Talgo i DSBs nya röda kulör är riktigt snygga och tilltalande tåg och jag ser fram emot att använda dem när de kommer i trafik även om jag kommer att sakna IC3 (som är ett av de tåg jag åkt mest med i mitt liv förutom Pågatåg littera X10/11). För mig ligger IC3 på ungefär samma plats som Berlins klassiska S-Bahntåg ET165-167 (475-477) när det gäller "personlighet".

Det är inte alla länder som kan hantera en järnväg då det trots allt är ett transportsystem som ställer höga krav på korrekta åtgärder. Danmark uppfattar jag generellt som förhållandevis lyckat när det gäller detta område även om stoppandet av elektrifieringen till Århus på 90-talet var ett mycket allvarligt misstag (resultatet blev kundrelation med AnsaldoBreda vilket inte är leverantören man anlitar om man vill använda tågen snarare än att titta på dem... för att spetsa till det).

Generellt kräver ju järnvägen en effektiv organisation, att den underhålls enligt tekniska faktorer och inte ideologiska och att fordonsflottan är noga utvald och genomtänkt för den trafik som bedrivs (rätt fordon på rätt plats).

AB3K och A2 samt A5 är definitivt mina favoritvagnar när det gäller Sverige och komfort. Jag hade nöjet att spendera några dagar i förstaklass-soffan i just AB3K under SJKs medlemsresa år 2008. Mycket komfortabel vagn.

När det gäller IC4 (äkta AnsaldoBreda-kvalitet) får man nog sortera in dem tillsammans med två stycken "Kaputtnik" i Berlin (U-Bahntåg littera E3/1) som inte heller fungerade OK med följden att ett antal ET165 fick släppa till motorer och elutrustning till nya littera E3 som därmed efter ombyggnad gjorde att man på t.ex Alexanderplatz kunde höra samma trevliga ljud vid pådrag/bromsning ovan jord som under jord.

Coradia Stream kommer definitivt ha den väldigt stora fördelen att de... fungerar. Plus att två tåg också innebär två tåg i trafik, inte ett tåg i trafik och ett som utgör verkstadsreserv (vilket är ungefär vad AnsaldoBreda lyckats med).
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Fortsätter diskussionen om tågresande i allmänhet i Risberg @ Off topic (Obs! Kan innehålla inslag om Skåne och/eller järnvägar)
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Jag skickade BaneDanmarks rapport om ombyggnad av København H till Region Skånes ordförande i kollektivtrafiknämnden med orden jag antar och hoppas att Ni har fått denna och fick följande svar: Tack för ditt mail. Jag har skickat det vidare till våra tjänstemän och återkommer med ett svar till dig. Det var helt ny information för mig och jag är tacksam att du tog kontakt. :!: :shock:
Skriv svar