Tunnel Helsingborg-Helsingör

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

Spår 26 ger mig associationer och debatterna på Postvagnen har varit hysteriska i detta specifika ämne. Det hette bl.a. att SJ blev "diskriminerade" med detta spår och detta fick mig att ta denna bild när jag anlände till Köpenhamn med IC Lyn från Århus... till SPÅR 26. Jag har även anlänt dit med EC så den här "diskrimineringen" och "kontakta EU-domstolen" (som vissa inlägg talade om) var fint och gripande att beskåda.

Trots allt var det en väldigt speciell känsla eller vad man skall säga när man rullar in till detta spår, hårt "indoktrinerad" om att det är diskriminering, att det är anti-SJ, att det skall anmälas till EU-domstolen och allt och så får man nöjet att landa där med just kvälls-Lynet och inser att det kanske är så enkelt som att det är kapacitetsskäl och drift som ligger bakom och inte "Den Stora Konspirationen".

Även InterCity Bornholm brukade avgå från spår 26 under de år detta tåg gick.

Trots allt får "hackordningen" inom det danska järnvägssystemet anses vara EC/Internationell IC till Hamburg överst, IC Lyn överst inom inrikestrafiken, IC i mitten ungefär och RE längre ner.

Spår 26 är naturligtvis inte optimalt men Hovedbanegården är inte en enkel station att "åtgärda" då den är vad den är och vändande tåg i den specifika trafikmiljön är ett kapacitetsmässigt problem. "Helst" skall alla tåg vara genomgående genom denna station men av uppenbara skäl fungerar inte denna dröm (dels p.g.a kapaciteten norrut, dels p.g.a tåg som skall betjäna Kastrup, dels p.g.a klargörningsfaciliteterna).
Bilagor
ICspor26.jpg
ICspor26.jpg
ICspor26.jpg (165.3 KiB) Visad 462 gånger
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

Får tillägga att det är Banedanmark som "diskriminerat" DSB på bilden ovan. Alla är vi lika inför Banedanmark, DSB såväl som SJ.:)

I början av Öresundstågstrafiken blev det också mycket spår 26 då tågen inte gick längre än till Hovedbanegården.

I den ideala drömvärlden skulle naturligtvis Hovedbanegården inte ligga där den ligger (nu talar jag rent järnvägstekniskt utan några som helst hänsyn till geografi och stadens utformning). Den skulle nämligen ligga någonstans mellan Ørestad och Ny Ellebjerg och helst vara en triangel (liknande Gleisdreieck i Berlin) så man kan ta emot tåg från alla håll och inga riktningsbyten eller vändningar förekommer utan precis allting är genomgående och ingenting stör drömbilden (trafikflödena går genom triangeln med tåg Helsingör-Ringsted, Østerport-Odense och vidare, från Sverige vidare västerut och söderut mot Tyskland. Allting anpassat efter stationen naturligtvis.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Stämmer, EC-tågen går också till spor 26, liksom Ystad-tågen, skyltade "Rønne", gjorde. Men det är en katastrof, och det måste gå att få till någon annan lösning än att man skall behöva ta sig upp på Thietgens bro och sedan ner igen på en annan plattform, i en underdimensionerad hiss, som av och till dessutom står stilla, eller de förfärliga trapporna. Man kunde ju göra som i Stockholm, och kasta ut S-togene någon annanstans i närheten.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

Det finns ett projekt nu som kallas "förenkling" av Hovedbanegården (förenklingen innebär att spårlayouten städas upp i syfte att justera in tågföringen på ett mer optimerat sätt även om det sänker flexibiliteten och gör att körning mellan olika banor begränsas utöver det som beräknats vara optimalt för spåranvändningen). I detta projekt ingår en hopkoppling av 26an med resten av stationen för att få bort dagens situation och ge direktaccess till övriga perronger.

Spår 26 är annars ett gammalt uppställningsspår (har för mig det även användes för service/fournering och liknande) som sedan försågs med perrong för att kunna hantera vändande tåg (vändningar på Hovedbanegården är egentligen big no-no men krävs av sådana uppenbara skäl som Kastrup och klargörningar).

S-Tog är svåra att flytta även om det finns idéer. Kanske en dedikerad tunnel för dessa vore en variant, alternativt den mer brutala vilket vore att snarare vända ALLA icke-S-tog på Hovedbanegården och konvertera "røret" till enbart S-bane. Med tanke på alla drömmar om S-Kystbane vore det en radikal lösning (sedan kan man skicka tåg direkt till Kastrup via Ny Ellebjerg också).

Skall man flytta på S-systemet krävs definitivt en ny tunnel med tillhörande stationer men i ett sådant scenario är det naturligtvis så att man skulle få ökad kapacitet. Frågan är väl mest hur mycket tunnel man skall bygga i.s.f - kanske skicka ner S-togen i underjorden vid Dybbølsbro och sedan köra i tunnel med nya underjordiska stationer vid Hovedbanegården, Vesterport, Israels Plads (ersätter Nørreport) och sedan ny underjordisk station vid Østerport där tunnelsträckan upphör. Det vore rent teoretiskt en bra lösning rent trafiktekniskt (då har man fått bort S-tog från existerande infrastruktur).
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

Överlägset största "felet" på Hovedbanegården är att den ligger norr om där den "borde" ligga (jämfört med en triangelstation i mitt tidigare inlägg). Allra helst vill man INTE ha riktningsbyten då det även med en modern motorvagn är svårt att klara under fem minuter (avaktivera hytt, promenera till motsatt ände, aktivera hytt och klargöra samt vara klar för avfärd). Allra helst borde alla tåg västerifrån och som skall betjäna Kastrup kunna köra direkt dit UTAN riktningsbyte och sedan vändas uppe vid klargöringscentralen.

Dock visste man naturligtvis inte att det skulle byggas en flygplats när Hovedbanegården invigdes.;)

Ur kapacitetssynvinkel är definitivt vändningar något som inte "borde" förekomma såvida det inte är en säckstation som fungerar som ändstation och där man kör undan fordonet för städning och förberedelser (även där är idealet naturligtvis att man inte behöver riktningsbyta vid plattform utan att klargörningen ligger i färdriktningen så ankommande tåg "kör framåt" dit). Dock är det ju som alltid olika faktorer som inverkar och att bygga en järnvägsstation som är optimal ur driftsynvinkel och där alla linjer är snyggt separerade från varandra och "korsande tågvägar" inte existerar annat än som tankeövning är extremt komplicerat. Möjligen skulle det kunna låta sig göras om det finns någon form av transitsystem à la flygplatståg från lämpliga platser i staden till den optimalt placerade stationen. Då kanske man kan tänka sig en järnvägsstation i stil med "flygplats" belägen på den järnvägstekniskt bästa platsen och där resenärerna använder högeffektiv anslutningstransport för att sedan byta till fjärr/regionaltåg.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Det tar faktiskt nio minuter att vända ett modernt motorvagnståg, om man skall följa alla rutiner innan man kör i motsatt riktning (men ofta tillåter inte tidtabellerna det, utan lokförarna tvingas "tjuvstarta" och fullända proceduren under gång).

Hovedbanegården är den tredje, byggd 1911. Den forsta låg på samma plats, den andra däremot där Axeltorv, öster om Vesterport S-banehållplats, ligger.
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

Jag har för mig att nummer 2 låg där dagens färgglada biograf ligger.

Sedan vill jag minnas att det som idag är metrolinje till Frederiksberg och innan dess S-Bane (där även en IC3 varit i Frederiksberg för dop) ursprungligen var huvudlinjen från Jylland in till Hovedbanegården innan dagens linje via Valby kom till.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Jag var inte född på den tiden :D men citerar från min egen bok Fra LILLEBELT til SKÅNE:

Det sjællandske Jernbaneselskab
Den første jernbane i Kongeriget Danmark blev bygget mellem Kjøbenhavn og Roeskilde. Den blev ikke bygget som en statsbane men med privat aktiekapital, faktisk i høj grad udenlandsk, f.x. ejede hamborgere 78% af aktiekapitalen. Kjøbenhavns Banegaard, opført af træ, blev anlagt omtrent der hvor Hovedbanegården ligger idag, udenfor Vester Vold og voldgraven, der stadigvæk eksisterede på det tidspunkt. Banegården og jernbanen til Roeskilde blev åbnet for trafik i 1847, og var således Skandinaviens første jernbane af betydning. I 1856 åbnedes videreføringen til Corsøer. Selskabet hed Det sjællandske Jernbaneselskab. Først i 1880 overtog staten selskabet under navnet De sjællandske Statsbaner, som i 1885 skiftede navn til De danske Statsbaner.

I 1863 havde man bygget jernbane fra Klampenborg Banegaard, i nuværende Kampmannsgade, lige nord for nuværende Vesterport S-togstation, til Klampenborg og Lyngby. Året efter blev den anden kjøbenhavnske banegård opført omtrent i nuværende Axeltorv øst for Vesterport, og Lyngbybanen blev forlænget til Hillerød og Helsingør. Klampenborg Banegaard skiftede navn til Nordbanegaarden og der blev siden, i 1887, opført en ny Klampenborg Banegaard vest for Ørsteds Parken.

I 1870 blev der bygget jernbane fra Roskilde over Kjøge, Næstved og Vordingborg til Masnedø, i 1874 fra Roskilde over Holbæk til Kalundborg og i 1879 fra Kjøbenhavn til Frederikssund.


Källor: Bramsen & Fogtdal: København før og nu – og aldrig, bind 9 Vestervold falder
Bay: Danmarks Damplokomotiver
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Det här ser riktigt illa ut:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hov ... mbygges-og
Nu skall man inte bara hänvisa Øresundståg till spor 26, utan etablera ett nytt spor 27 utanför Hovedbanegården. Och dessutom beviljar man pengar för en vändslinga på Kastrup för tåg från Malmö.

Med jydar som statsminister och majoritet i Folketinget och en norrlänning, som dessutom är Europas dummaste statsminister efter Berlusconi, som statsminister i Sverige, kan vi snart lika gärna stänga Öresundsbron.

Jag är fantastiskt glad för att jag bor i Trelleborg, och kan åka ut i Europa utan att passera Danmark. Har nog varit i det landet för sista gången, bortsett från när jag behöver nytt pass och diverse visa (eller besöker vänner på Bornholm).
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av GB80 »

För min del blir det ingen Danmarksbojkott.;)

Situationen på Hovedbanegården är som den är och den rapport jag har om "förenklingen" samt de fysiska förhållandena visar att det är svårt att få till en bra lösning såvida man inte kör på den radikala varianten med en dubbelspårig tunnel för S-banen hela vägen från Dybbølsbro till Østerport för att kunna lägga beslag på dessa spår.

Görs inte detta utan nuvarande situation kvarstår är spår 26 och spår 27 helt enkelt nödvändiga. Nej, det är inte optimalt men det är nödvändigt. Att sedan Öresundstrafiken splittras upp som snart sker borde egentligen skett tidigare. Hade Öresundstågen trafikerat Helsingborg-Helsingör, Kristianstad-Helsingör och således hållit sig inom Skåne och ett separat fjärrtrafiksystem hanterat Göteborg/Kalmar/Karlskrona hade inte delning behövts. Att köra dessa tåg som "fjärrtåg" fungerar inte och där borde det ha trampats på bromsen i ett tidigt skede. Att dela systemet är fullt logiskt då Kystbanetågen definitivt INTE skall fungera som fjärrtåg utan lokal/regionaltåg.

Däremot är S-baneförslagen med Kystbanen tämligen ogenomtänkta. Varför omelektrifiera järnvägen och göra den inkompatibel med övriga nätet? Då är det bättre att helt enkelt köpa kapacitetsstarka fordon och möjligen kalla dem "S-tog" även om de tekniskt är konventionella tåg. Man klarade ju av att köpa en (ursprungligen tänkt) dedikerad flotta S-tog för längre linjer i form av tredje generationen MC-FC.

På området Kastrup är byggnation av plattformar längs godstågsspåren en lämplig åtgärd och det verkar ju också vara på G.

Största hotet mot Öresundsförbindelsen är byråkrati och en massa åtgärder som sinkar trafiken. Om det skulle bli vändningar av tåg på Kastrup istället för att fortsätta till Hovedbanegården lär det också bero på byråkratiska åtgärder (t.ex gränskontroller på flygplatsen och då krav på alla måste kliva av tåget).

Den dagen det blir "dubbel gränskontroll" (d.v.s sådan i Hyllie och en på Kastrup och att man antingen måste kliva av tåget och gå genom kontrollen eller att det blir långa uppehåll för kontroll ombord) kommer det naturligtvis att allvarligt skada trafiken. Å andra sidan skulle det öppna marknad för färjor igen, åtminstone delvis.
Skriv svar