Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Douglas skrev: lör 11 sep 2021, 10:24 Talade med en tyska som arbetar på FSR- Baltic. Ystad-Sassnitz. Och deras snabbfärja har haft en väldigt god boknings resultat denna sommar. Blandad publik. Mest tyskar givetvis som vill komma fram snabbt. Kostnaden för bil enkel resa låg enligt henne på ca Sek 1000.
Och bäste Risberg och särskilt andra , ursäkta att jag blandar in Ystad i denna tråden.
Du är ursäktad, eftersom Du antagligen inte känner till det ytterst ansträngda förhållandet mellan Trelleborg och Ystad, hur Ystad, tillsammans med Malmö, tills 1865 lyckades förhindra att Trelleborg återfick de stadsrättigheter, som Malmö 1619 lyckades förmå Kong Christian IV att upphäva, något som gjorde att Trelleborg i 248 år fungerade som en illegal stad och sedan alltid gått sina egna vägar, bl.a. var den första stad i modern tid som införde lokalmynt som betalningsmedel.

Jag är åtminstone glad för att man inte längre marknadsför SKANE JET som Königslinie. Om mina ilskna e-poster till FSR-Baltic har bidragit till det är jag glad.

Men snälla, publicera vidare inlägg om Ystad i tråden
Startar FRS med Katamaran Ystad-Sassnitz ? ;)

Trådstartare
Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

rosquist666 skrev: fre 10 sep 2021, 22:42
Kan du inte lägga till färjebingo till din potentiellt framtida vadslagningsverksamhet också
Kanske en bildgåta? Se Risberg @ Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar) :
Hvad har följande färjelägen för färjelägesnummer idag (ett läge är en kuggfråga)?:
PICT0001.JPG
PICT0001.JPG
PICT0001.JPG (2.03 MiB) Visad 279 gånger
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG (2.25 MiB) Visad 279 gånger
PICT0003.JPG
PICT0003.JPG
PICT0003.JPG (2.38 MiB) Visad 279 gånger
Överkurs: Hvilka konungar och kejsare har invigt respektive läge?

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Det är f.ö. TOM SAWYER som åter går helgtourerna från Trelleborg till Klaipéda o.å. - i sommar var det ROBIN HOOD. (MARCO POLO går naturligtvis de övriga fyra tourerna/vecka.)
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Inlägg av Jens Vinderslev »

Kan dette betyde enden, på jernbanefærgerne? Green Cargo slutar använda tågfärjorna i Trelleborg.
https://www.sjofartstidningen.se/green- ... igFTHKP0W0
Skriv svar