Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06 Undrar vad det är för en knäppgök som satt dig i ett sådant digert arbete? 😉
Ja, hvem kan det ha varit? :lol:
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06Vilket arbete! En komplicerad logistik kan få en lösning.
Missförstå mig rätt; Visserligen lite oöverskådligt, men om man ger sig tid att läsa så förstår man principerna. Hade jag orkat skulle jag hjälpt dig att försöka utforma det på ett (för mig) mer pedagogiskt sätt.(En gång i tiden hade nörden inom mig som sitt kall att spekulera i turlistor för olika färjelinjer)
Gjorde en tabell för färjelägena, men svår att kopiera över i detta forum.
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06 Ser att du planerat för framtiden med en linje till Gdynia och utökad trafik i övrigt också på Swinoujscie och Klaipeda. Hur det blir med Gdynia förmodar jag är en spekulation, men att trafiken i övrigt i österled kommer att öka är behöver inte kallas för en kvalificerad gissning. Tror också att fler turer från Klaipeda kommer att gå vidare till Tyskland. Många bilar får ju lastas om i Trelleborg idag.
Det är ju vårt medlem szcz49 som upplyst om att TT engagerar sig aktivt i den nya färjeterminalen i Gdynia.
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06 Men jag förstår TT-lines upplägg, både nuvarande och även ditt tänkta framtida, med att Travemündefärjorna går in via Rostock på dagturerna. En överfartstid på 11 timmar på dagen är för lång och kommer att innebära att passagerarna väljer andra alternativ. Detta kan man i och för sig minska eftersom ett 3 timmars uppehåll i Rostock måste vara väl tilltaget för att lasta bara en del av färjan.
Det finns faktiskt passagerare, som reser Rostock - Travemünde. Jag är fullt medveten om "kollisionen" i Rostock mellan tre färjor, men såvitt jag vet finns ett oanvänt färjeläge framför det TT använder idag, som ROBIN HOOD/NILS DACKE borde kunna använda, och NILS HOLGERSSON kunde kanske vänta med sin ankomst tills PETER PAN avgår – de behöver ju, som Du påpekar, inte tre timmar i Rostock.
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06Nattavgången vid midnatt till Travemünde kommer också att skrämma bort passagerarna och då kan man fråga sig om TT behöver de nya färjorna med fina passagerarfaciliteter där.
Det tvivlar jag faktiskt på.
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06 Som jag förstår det skär du dessutom ytterligare i avgångarna till Travemünde. Dagtur via Rostock, nattur direkt och ytterligare tur med Klaipedafärjan de flesta dagar. Kanske har jag tolkat fel eller läst dåligt. Om jag tolkat dig rätt så tror jag att det blir en stor kapacitetsbrist på Travemünde, men den kommer säkert Finnlines i så fall uppmärksamma och sätta in en fjärde färja till Malmö.
Gör jag det? I så fall bara med en i veckan.
Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06 Beträffande Stena hade det varit intressant att se hur de i framtiden skulle kunna utöka med en färja till. Med tanke på att järnvägsdäcket används för just tåg i allt större utsträckning blir jag inte förvånad om man behöver förstärka på lastsidan.

Jag inte satt mig in tillräckligt hur hamnens planer är för framtiden. Är det så att färjeläge 1-6 ska försvinna när de nya är klara?

Men slutsats; Bra jobbat! :-) .
Ja, läge 1-5 försvinner. Läge 6 har inte använts sedan TT DELPHIN slutade gå, och läge 1 inte sedan TT chartrade GUTE.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: ons 09 jun 2021, 17:06
Men jag förstår TT-lines upplägg, både nuvarande och även ditt tänkta framtida, med att Travemündefärjorna går in via Rostock på dagturerna. En överfartstid på 11 timmar på dagen är för lång och kommer att innebära att passagerarna väljer andra alternativ. Detta kan man i och för sig minska eftersom ett 3 timmars uppehåll i Rostock måste vara väl tilltaget för att lasta bara en del av färjan. Nattavgången vid midnatt till Travemünde kommer också att skrämma bort passagerarna och då kan man fråga sig om TT behöver de nya färjorna med fina passagerarfaciliteter där.
Du har ju faktiskt en poäng - det skulle utmärkt väl gå att korta liggetiderna i Rostock för NILS HOLGERSSON och PETER PAN till två timmar; 13-15 resp. 15-17, komma till Travemünde resp. Trelleborg 20.00 och avgå 23.00, utan att skapa problem i Trelleborgs hamn.

23 var ju för övrigt den "classiska" avgångstiden för TT-Linies NILS HOLGERSSON. Risberg @ När jag förorsakade att SKÅNEs kapten fick en utskällning av hamnkaptenen i Trelleborg
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 00:22
För TT-Line skulle det innebära
fyra dagliga avgångar till Rostock (inklusive dagfärjan till/från Travemünde)
en nattlig avgång, en daglig avgång via Rostock och sex avgångar/vecka från Klaipéda till Travemünde
halvannan avgång/dag till Świnoujście
fem avgångar/vecka till Gdynia
sex avgångar/vecka till Klaipéda
Tråkigt nog skulle det sannolikt betyda bara en svenskflaggad TT-färja, i bästa fall; nya PETER PAN
NILS DACKE bleve nog tyskflaggad igen
TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN bleve nog cypriotflaggade, med litauisk besättning, som MARCO POLO idag
OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING bleve nog cypriotflaggade, med polsk besättning, som NILS DACKE idag

Dessutom försvunne ju illustrationerna av fartygsnamnen på nuvarande NILS HOLGERSSONs och PETER PANs skorstenar - hur illustrerar man Oliver Twist resp. Gösta Berling? - och de nya färjornas torde knappast få namnillustrationer på den centralt placerade skorstenen.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Beträffande Stena hade det varit intressant att se hur de i framtiden skulle kunna utöka med en färja till. Med tanke på att järnvägsdäcket används för just tåg i allt större utsträckning blir jag inte förvånad om man behöver förstärka på lastsidan.
Tja, de kan ju börja med att sätt in SASSNITZ - hon har halvtannat trailerdäck.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Otroligt. MECKLENBURG-VORPOMMERN lyckades nästan tömma fyra spår med godsvagnar och två bildäck och fylla två spår med godsvagnar, fyra spår med kombivagnar och två bildäck på de knappa två timmar, som tidtabellen medger! :!:

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 15:13
Beträffande Stena hade det varit intressant att se hur de i framtiden skulle kunna utöka med en färja till. Med tanke på att järnvägsdäcket används för just tåg i allt större utsträckning blir jag inte förvånad om man behöver förstärka på lastsidan.
Tja, de kan ju börja med att sätt in SASSNITZ - hon har halvtannat trailerdäck.
De skulle ju kunna avlasta med en ny linje också. Tex Karlskrona-Rostock eller Karlskrona-Sassniz.

Sparven

Inlägg av Sparven »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 16:14 Otroligt. MECKLENBURG-VORPOMMERN lyckades nästan tömma fyra spår med godsvagnar och två bildäck och fylla två spår med godsvagnar, fyra spår med kombivagnar och två bildäck på de knappa två timmar, som tidtabellen medger! :!:
Allt beror på hur många trailers som skall lastas och lossas. Det som tar mest tid.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Sparven skrev: tor 10 jun 2021, 19:57
Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 16:14 Otroligt. MECKLENBURG-VORPOMMERN lyckades nästan tömma fyra spår med godsvagnar och två bildäck och fylla två spår med godsvagnar, fyra spår med kombivagnar och två bildäck på de knappa två timmar, som tidtabellen medger! :!:
Allt beror på hur många trailers som skall lastas och lossas. Det som tar mest tid.
Jag tycker mig ha lagt märke till det. Men då har jag en fråga: Trelleborgs hamn har c:a 40 "tugmasters". Ändå är det bara 2, 3, max 4 som betjänar hvarje färja. Är det för att man inte får mer än man betalar för, eller hvarför sätter man inte in fler "tugmasters"?

Sparven

Inlägg av Sparven »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 20:54
Sparven skrev: tor 10 jun 2021, 19:57
Jag tycker mig ha lagt märke till det. Men då har jag en fråga: Trelleborgs hamn har c:a 40 "tugmasters". Ändå är det bara 2, 3, max 4 som betjänar hvarje färja. Är det för att man inte får mer än man betalar för, eller hvarför sätter man inte in fler "tugmasters"?
Det är en bra fråga.

Det beror på hur många färjor som är inne samtidigt. Är hamnen full, kan det ibland innebära färre "tuggar" per färja. Är det en ensam färja blir det oftast fler.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Reparation/service av radarn i Trelleborgs hamn. Där är en stege inne i masten, men man har valt att använda en dansk lift - antagligen danskar som utför reparationen/service.
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (4.93 MiB) Visad 90 gånger
Skriv svar