Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Johnny
Inlägg: 342
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Johnny »

När jag tog studenten köpte en kompis och jag Partagas för 115 kr/st (1974). Vi var inte vana att röka så det kändes som att vi blev rejält på örat av dessa cigarrer. Det dröjde några år innan jag rökte cigarr igen.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Johnny skrev: mån 07 jun 2021, 20:08 När jag tog studenten köpte en kompis och jag Partagas för 115 kr/st (1974). Vi var inte vana att röka så det kändes som att vi blev rejält på örat av dessa cigarrer. Det dröjde några år innan jag rökte cigarr igen.
Det måste ha varit riktigt stora Partagas, till det priset 1974! Det är ju annars Monte Cristo-priser! Min första kubanska cigarr köpte och rökte jag i Praha 1978 (Los Statos, ett märke jag aldrig sett sedan), efter att bara ha ätit en kontinental frukost. Jag blev också på örat. Den största cigarr jag har rökt var på en restaurant i Dakar julafton - den varade i 140 minuter - de jag normalt röker varar i 45-60 minuter.

Kubanska cigarrer är i Europa faktiskt billigast i Luxemburg, Schweiz, Tyskland och Sverige (blanding av militära officerares förkärlek och Olof Palmes Cuba-vänlighet), medan de är rådyra i t.ex. Danmark (till och med i tax-free-shopen på Kastrup för trettio år sedan var de dyrare än i en svensk tobaksaffär), Norge, Storbritannien och Nederländerna. På nittiotalet kunde man köpa billiga kubaner i Spanien, men det var länge sedan jag fann sådana där. (De allra billigaste köpte jag en gång på Viking Line, men jag skall inte gå i detaill på hur det gick till.)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: fre 04 jun 2021, 18:50 Då har vi förutsättningarna. Återstår det kluriga. Koordinering. Att få ihop logistiken, en vettig tidtabell så man minimerar förseningar och får bort störningar, så ingen är i vägen för nån annan.
Eftersom jag inte hade något annat för mig en måndag kväll så försökte jag på skoj att få till en tidtabell, med minimalt ut- och inseglingar för nära hvarandra i Trelleborgs hamn. Ändrad 9. juni 18.25 och 9. juni 21.15

Utgångspunkt:
Trelleborg - Rostock (82,3 sjömil, 5 timmar kräver teoretiskt >16 1/2 knop, med vändningstider <19 knop)
SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN behöver uppenbarligen tre timmar i hamn, och märkligt nog ser det också ut att gälla NILS DACKE och ROBIN HOOD. Det ger tyvärr en kort nattresa. Stena och TT kör ganska parallellt, och kan lika gärna fortsätta med det.

Avgång bägge hamnar mån-lör 9.00, ankomst 14.00.
Avgång bägge hamnar sön 10.00, ankomst 15.00
Avgång bägge hamnar mån-lör 17.00, ankomst 22.00
Avgång bägge hamnar tis-sön 01.00, ankomst 06.00

Trelleborg - Rostock - Travemünde (122,1 sjømil)
Nya NILS HOLGERSSON
Avgång Trelleborg 10.00, ankomst Rostock 15.00, avgång 17.00, ankomst 20.00
Avgång Travemünde 23.00, ankomst Trelleborg 07.00
nya PETER PAN
Avgång Travemünde 10.00, ankomst Rostock 13.00, avgång 15.00, ankomst Trelleborg 21.00
Avgång Trelleborg 23.00, ankomst Travemünde 07.00

Trelleborg - Gdynia (224,4 sjömil, c:a 12 timmar med vändningstider)
OLIVER TWIST (nuv. NILS HOLGERSSON)
Avgång Trelleborg mån 18.00, ankomst Gdynia tis 06.00, avgång 9.00, ankomst 21.00
Avgång Trelleborg ons 00.00, ankomst Gdynia 12.00, avgång 15.00, ankomst tor 06.00
Avgång Trelleborg tor 09.00, ankomst Gdynia 21.00, avgång fre 00.00, ankomst fre 12.00
Avgång Trelleborg fre 18.00, ankomst Gdynia lör 06.00, avgång 09.00, ankomst 21.00
Avgång Trelleborg sön 12.00, ankomst Gdynia mån 00.00, avgång 03.00, ankomst 15.00

Trelleborg - Świnoujście (95,1 sjömil)
WOLIN, GRYF, COPERNICUS och GALILEUSZ kunde i stort sett behålla sina tidtabeller, bortsett från att morgonfärjan från Świnoujście borde korta sin liggetid där med två timmar och ankomma Trelleborg 15.00 istället för c:a 17.15, och WOLIN finge vänta med sin söndagsavgång två timmar till 08.00.
GÖSTA BERLING (nuv. PETER PAN, borde försöka gå 19-20 knop för att få 3 timmars liggetid)
Avgång Trelleborg hvarannan dag 08.00, ankomst 13.00, avgång 16.00, ankomst 21.00
Avgång Trelleborg hvarannan dag 00.00, ankomst 05.00, avgång 08.00, ankomst 13.00
Avgång Trelleborg hvarannan dag 16.00, ankomst 21.00, avgång 00.00, ankomst 05.00

Klaipéda - Trelleborg - Travemünde (280,6+122,1 sjömil, kräver 20 knops fart+vändningstider)
HUCKLEBERRY FINN och TOM SAWYER
Samma avgångstid från Klaipéda och Travemünde, bortsett från tisdag
Avgång Travemünde mån 01.30, ankomst Trelleborg 08.00, avgång 10.30, ankomst Klaipéda tis 01.00
Avgång Klaipéda mån 01.30, ankomst Trelleborg 16.00, avgång 18.00, ankomst Travemünde tis 00.30
Avgång Travemünde tis 02.00, ankomst Trelleborg 08.30, avgång 11.00, ankomst Klaipéda ons 01.30
Avgång Klaipéda tis 03.30, ankomst Trelleborg 18.00, avgång 23.00, ankomst Travemünde 05.30
Avgång Travemünde ons 08.00, ankomst Trelleborg 14.30, avgång 17.00, ankomst Klaipéda tor 07.30
Avgång Klaipéda ons 08.00, ankomst Trelleborg 22.30, avgång tor 01.00, ankomst Travemünde 07.30
Avgång Travemünde tor 10.00, ankomst Trelleborg 18.00, avgång 19.30, ankomst Klaipéda fre 10.00
Avgång Klaipéda tor 10.00, ankomst Trelleborg fre 00.30, avgång 03.00, ankomst Travemünde 09.30
Avgång Travemünde fre 21.00, ankomst Trelleborg lör 03.30, avgång 08.00, ankomst Klaipéda 22.30
Avgång Klaipéda fre 21.00, ankomst Trelleborg lör 11.30, avgång 14.00, ankomst Travemünde 20.30
Avgång Travemünde sön 00.30, ankomst Trelleborg 07.00, avgång 09.00, ankomst Klaipéda 23.30
Avgång Klaipéda sön 00.30, ankomst Trelleborg 15.00, avgång 16.30, ankomst Travemünde 23.00


Avgångar/ankomster till/från Trelleborg
För Stena skulle det innebära tre avgångar mån-lör och två avgångar sön, som nu
För Unity Line skulle det innebära fyra avgångar mån-fre och tre avgångar lör & sön som nu
För TT-Line skulle det innebära
fyra dagliga avgångar till Rostock (inklusive dagfärjan till/från Travemünde)
en nattlig avgång, en daglig avgång via Rostock och sex avgångar/vecka från Klaipéda till Travemünde
halvannan avgång/dag till Świnoujście
fem avgångar/vecka till Gdynia
sex avgångar/vecka till Klaipéda

Det skulle betyda minst 1/2 timme, som regel minst 1 timme, mellan avgångar och ankomster från/till Trelleborgs hamn, och många avgångar ligger i "kluster" utan ankomster emellan, och vice versa. Undantaget är måndagar kl 16, då Klaipéda-färjan ankommer, samtidigt som UnityLine-färjan och hvarannan måndag GÖSTA BERLING skall avgå mot Świnoujście.
Senast redigerad av Risberg den ons 09 jun 2021, 21:15, redigerad totalt 16 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny
Inlägg: 342
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: mån 07 jun 2021, 22:30 Det måste ha varit riktigt stora Partagas, till det priset 1974! till.)

Ja det var det, 20-25 cm. Drygt tio år senare deltog jag i sammanträden med en fraktkonferens (=kartell) för styckegodstrafik mellan Europa och La Plata. Då fick vi alltid kubanska cigarrer och god cognac på sammanträdena.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 00:22
Marre skrev: fre 04 jun 2021, 18:50 Då har vi förutsättningarna. Återstår det kluriga. Koordinering. Att få ihop logistiken, en vettig tidtabell så man minimerar förseningar och får bort störningar, så ingen är i vägen för nån annan.
Ändrad 9. juni 18.30

Avgångar/ankomster till/från Trelleborg
För Stena skulle det innebära tre avgångar mån-lör och två avgångar sön, som nu
För Unity Line skulle det innebära fyra avgångar mån-fre och tre avgångar lör & sön som nu
För TT-Line skulle det innebära
fyra dagliga avgångar till Rostock (inklusive dagfärjan till/från Travemünde)
en nattlig avgång, en daglig avgång via Rostock och sex avgångar/vecka från Klaipéda till Travemünde
halvannan avgång/dag till Świnoujście
fem avgångar/vecka till Gdynia
sex avgångar/vecka till Klaipéda

Det skulle betyda minst 1/2 timme, som regel minst 1 timme, mellan avgångar och ankomster från/till Trelleborgs hamn, och många avgångar ligger i "kluster" utan ankomster emellan, och vice versa. Undantaget är måndagar kl 16, då Klaipéda-färjan ankommer, samtidigt som UnityLine-färjan och hvarannan måndag GÖSTA BERLING skall avgå mot Świnoujście.
Ankomster Trelleborg

Måndagar 01.30 Unity Line Świnoujście, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, 07.00 Travemünde, 08.00 Travemünde, 09.30 Unity Line Świnoujście, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 15.00 Gdynia, Unity Line Świnoujście, 16.00 Klaipéda, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 TT Świnoujście (hvarannan), 22.00 Rostock

Tisdagar 01.30 Unity Line Świnoujście, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, 07.00 Travemünde, 08.30 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 15.00 Unity Line Świnoujście, 18.00 Klaipéda, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 Gdynia, TT Świnoujście (hvarannan). 22.00 Rostock

Onsdagar 01.30 Unity Line Świnoujście, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, 07.00 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 14.30 Travemünde, 15.00 Unity Line Świnoujście, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 TT Świnoujście (hvarannan), 22.00 Rostock, 22.30 Klaipéda

Torsdagar 01.30 Unity Line Świnoujście, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, Gdynia, 07.00 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 15.00 Unity Line Świnoujście, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 TT Świnoujście (hvarannan), 22.00 Rostock

Fredagar 00.30, Klaipéda, 01.30 Unity Line Świnoujście, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, 07.00 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 12.00 Gdynia, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 15.00 Unity Line Świnoujście, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 TT Świnoujście (hvarannan). 22.00 Rostock, 23.30 Unity Line Świnoujście

Lördagar 03.30 Travemünde, 05.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, 07.00 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 11.30 Klaipéda, 13.00 TT Świnoujście (hvarannan),14.00 Rostock, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 Gdynia, TT Świnoujście (hvarannan). 22.00 Rostock

Söndagar 04.00 Unity Line Świnoujście, 05.00 TT Świnoujście (hvarannan), 06.00 Rostock, Gdynia, 07.00 Travemünde, 9.30 Unity Line Świnoujście, 13.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan),14.00 TT Rostock, 15.00 Klaipéda, Stena Rostock, 20.00 Travemünde-Rostock, 21.00 TT Świnoujście (hvarannan). 22.00 TT Rostock


Avgångar Trelleborg

Måndagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 04.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 10.30 Klaipéda, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, 18.00 Gdynia, Travemünde, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście

Tisdagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 04.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 11.00 Klaipéda, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście

Onsdagar 00.00 Gdynia, TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 04.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, Klaipéda, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście

Torsdagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 03.00 Travemünde, 04.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, Gdynia, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 10.30 Klaipéda, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście

Fredagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 03.00 Travemünde, 04.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 14.00 Travemünde, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, 18.00 Gdynia, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście

Lördagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 02.00 Unity Line Świnoujście, 08.00 Klaipéda, TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 Rostock, 10.00 Rostock-Travemünde, Unity Line Świnoujście, 14.00 Travemünde, 16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 17.00 Rostock, 23.00 Travemünde

Söndagar 00.00 TT Świnoujście (hvarannan), 01.00 Rostock, 08.00 Unity Line Świnoujście, Klaipéda, TT Świnoujście (hvarannan), 09.00 TT Rostock, Klaipéda, 10.00 Rostock-Travemünde, Stena Rostock, 11.00 Klaipéda, 12.00 Gdynia,16.00 Unity Line Świnoujście, TT Świnoujście (hvarannan), 16.30 Travemünde, 17.00 TT Rostock, Klapéda, 23.00 Travemünde, Unity Line Świnoujście
Senast redigerad av Risberg den ons 09 jun 2021, 18:46, redigerad totalt 6 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: mån 07 jun 2021, 17:59 NILS DACKE gick just 1 1/4 timmer försenad till Travemünde. Det anmärkningsvärda är att hon går en eftermiddagstour till Travemünde, istället för en sen kvällstour till Świnoujście, som hon har brukat. Enda TT-färja till Świnoujście idag var PETER PAN kl 8 imorse.
Nu är HUCKLEBERRY FINN på väg från Świnoujście! När inatt gick hon dit? Med andra ökad, inte minskad, kapacitet till Świnoujście igår.
Senast redigerad av Risberg den tis 08 jun 2021, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: lör 05 jun 2021, 21:41
Douglas skrev: lör 05 jun 2021, 21:31 De va sjutton vad det blir broar och korsningar. Vet ju inte var man hamnar, ja man är ju i en hamn visserligen Tror jag håller mig hemma,
Trevligt med en bild av Hvitanes, min favorit fartygstyp
Nu får nog lastbils- och andra chaufförer en liten karta, plus att uppmarchplatserna är ganska tydligt märkta med bokstäver och filnummer. Men ändå händer det att man ser långtradare som, när de kommit till hamnspåret vid Trelleborg C, stannar upp och verkar vara rådvilla över hvart de egentligen skall. (Och en interviewrunda i SR P4 Malmöhus bland lastbilschaufförer i Trelleborgs hamn avslöjade att de flesta hvarken förstår svenska eller engelska. (Som tur var var reportern från Nordmakedonien, så hon kunde hjälpligt interviewa dem på slaviska.))
Just nu var det en trailer i kön till Unity Line's GALILEUSZ i läge 5, som blev hänvisad till NLS DACKE i läge 10, - bägge färjorna går till Świnoujście - och efter viss tvekan till slut lyckades hitta dit.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Och där gick NILS DACKE tidtabellsenligt till Świnoujście, samtidigt som TOM SAWYER, som skulle gått till Rostock 15.30, fortfarande lastar bilar i läge 3 och HUCKLEBERRY FINN, som skulle gått till Travemünde 16.30, fortfarande lastar bilar i läge 2.

Där vänder faktiskt TOM SAWYER, för att avgå.

17.05: Och samtidigt kommer COPERNICUS, och får vänta på redden på de två, innan hon kan gå in.

17.15: Så är HUCKLEBERRY FINN klar till avgång, men nu är på COPERNICUS på ingång.

17.35: Där kan HUCKLEBERRY FINN äntligen backa ut ur läget, vända och gå mot Travemünde.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Tidtabellsexemplet ovan skulle kunna ge följande belägg på färjelägena i Trelleborgs framtida hamn:
(M-P=MECKLENBURG-VORPOMMERN, COP=COPERNICUS, GAL=GALILEUSZ, ND=NILS DACKE, RH=ROBIN HOOD, NH=nya NILS HOLGERSSON, PP=nya PETER PAN, GB=GÖSTA BERLING (nuvarande PETER PAN), OT=OLIVER TWIST (nuvarande NILS HOLGERSSON), TS=TOM SAWYER, HF=HUCKLEBERRY FINN) Ändring 9. juni 18.45

Färjeläge 7: GRYF mån-lör 05.00-10.00, ND/RH sön 06.00-09.00, COP/GAL sön-fre 15.00-23.00

Färjeläge 8 & 9: SKÅNE/M-P mån-lör 06.00-09.00, sön 06.00-10.00, mån-lör 14.00-17.00, sön 15.00-01.00, mån-lör 22.00-01.00

Färjeläge 10: NH alla dagar 07.00-10.00, GB hvarannan dag 13.00-16.00, PP alla dagar 20.00-23.00

Färjeläge 11: GB hvarannan dag 05.00-08.00, COP/GAL alla dagar 09.30-16.00, GB hvarannan dag 21.00-00.00

Färjeläge 12: ND/RH mån-ons & fre-lör 06.00-09.00, OT tor 06.00-09.00, ND/RH tis-sön 14.00-17.00, OT mån 15.00-18.00, OT tis 21.00-00.00, TS/HF fre 03.30-03.00, OT lör 21.00-12.00,

Färjeläge 13, som jag förutsätter får ramper och klaffar till WOLIN, TS och HF: WOLIN mån-fre 01.30-04.00, TS/HF mån 08.00-10.30, TS/HF mån 16.00-18.00, TS/HF tis 08.30-11.00, TS/HF tis 18.00-23.00, TS/HF ons 14.30-17.00, TS/HF ons 22.30-01.00, TS/HF tor 18.00-19.00, OT fre 12.00-18.00, WOLIN fre 23.30-02.00, TS/HF lör 03.30-08.00, TS/HF lör 11.30-14.00, WOLIN sön 04.00-08.00, TS/HF sön 15.00-16.30

Färjeläge 14: ND/RH tor 06.00-09.00, TS/HF sön 07.00-09.00, ND/RH mån 14.00-17.00, ND/RH alla dagar 22.00-01.00
Senast redigerad av Risberg den ons 09 jun 2021, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marre
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:43

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Marre »

Undrar vad det är för en knäppgök som satt dig i ett sådant digert arbete? 😉

Vilket arbete! En komplicerad logistik kan få en lösning.
Missförstå mig rätt; Visserligen lite oöverskådligt, men om man ger sig tid att läsa så förstår man principerna. Hade jag orkat skulle jag hjälpt dig att försöka utforma det på ett (för mig) mer pedagogiskt sätt.(En gång i tiden hade nörden inom mig som sitt kall att spekulera i turlistor för olika färjelinjer)

Ser att du planerat för framtiden med en linje till Gdynia och utökad trafik i övrigt också på Swinoujscie och Klaipeda. Hur det blir med Gdynia förmodar jag är en spekulation, men att trafiken i övrigt i österled kommer att öka är behöver inte kallas för en kvalificerad gissning. Tror också att fler turer från Klaipeda kommer att gå vidare till Tyskland. Många bilar får ju lastas om i Trelleborg idag.

Men jag förstår TT-lines upplägg, både nuvarande och även ditt tänkta framtida, med att Travemündefärjorna går in via Rostock på dagturerna. En överfartstid på 11 timmar på dagen är för lång och kommer att innebära att passagerarna väljer andra alternativ. Detta kan man i och för sig minska eftersom ett 3 timmars uppehåll i Rostock måste vara väl tilltaget för att lasta bara en del av färjan. Nattavgången vid midnatt till Travemünde kommer också att skrämma bort passagerarna och då kan man fråga sig om TT behöver de nya färjorna med fina passagerarfaciliteter där. Som jag förstår det skär du dessutom ytterligare i avgångarna till Travemünde. Dagtur via Rostock, nattur direkt och ytterligare tur med Klaipedafärjan de flesta dagar. Kanske har jag tolkat fel eller läst dåligt. Om jag tolkat dig rätt så tror jag att det blir en stor kapacitetsbrist på Travemünde, men den kommer säkert Finnlines i så fall uppmärksamma och sätta in en fjärde färja till Malmö.

Beträffande Stena hade det varit intressant att se hur de i framtiden skulle kunna utöka med en färja till. Med tanke på att järnvägsdäcket används för just tåg i allt större utsträckning blir jag inte förvånad om man behöver förstärka på lastsidan.

Jag inte satt mig in tillräckligt hur hamnens planer är för framtiden. Är det så att färjeläge 1-6 ska försvinna när de nya är klara?

Men slutsats; Bra jobbat! :-) .
Skriv svar