Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Kehinde
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 13:48

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: fre 04 jun 2021, 16:46
Risberg skrev: fre 04 jun 2021, 16:22
Johannes skrev: fre 04 jun 2021, 15:59 Hei

Kva er statestikken på ankommsten? For dei fleste er tidspunkt for ankommst meir rellevant, for den legger tidsplan for vidare ferd. Ferdsskrivar for lastebilar har "ferjemodus", slik at dei kan ha opp til 2x60 minutt aktivitet i kviletiden, til bruk for lasting av/på ferje eller tog (Eurotunnel, RoLa ect.), dermed er det for dem viktigast at dei kan forutsi om dei tar 6 timer soving i havnen eller ombord.
Uansett, interessant at det er såpass ustabile rutetabeller. Kva er grunnen, overbelastet havn i Trelleborg eller for ambisiøse rutetabell? Er skipene for sakte?
Me skriv om kvarandre. Ankomsten er stort sett i rute (med unnatak av ROBIN HOOD). Eg trur knappast at tilhøva i Trelleborgs hamn er grunnen (ser ein bort frå når der ikkje er fleire ferjelægje tilgjengelege, som idag m/ HUCKLEBERRY FINN), men det er etter mitt syn for ambisiøse rutetabellar med høve til kor lang tid det tek å losse og laste ferjene. Nei, skipa går ikkje for sakte, dei klårer jo som regel å køyre inn forseinkingane.
Men så har lasten endra seg. Det kan sjå ut som om laussemitrailers vert fleire og fleire, og det tek sjølvsagt lenger tid å losse og laste, enn bilar som køyer av og på sjølve. Somme tider har eg lurt på om ikkje fleire "tugmasters" burde vert sett inn, men eg går ut frå at det er avtaleregulert og at reiarlaga får det tal "tugmasters" dei betalar for.

At gjennomkøyringa av kombivogner gjennom Danmark opphøyrde og en del av dei brått går over Trelleborg - Rostock har ôg tydd lenger skiftetider av særleg SKÅNE, som har ein vognheis, som no brukast, når ho kjem med seks spor med kombivogner pluss to spor med ålmene godsvogner.

Når alt dette er sagt, har eg opplevd at PETER PAN, både til Świnoujście og Rostock, i hård vind har vore like sein ved framkomst som me var ved avgang frå Trelleborg.
Vad är en laussemitrailer egentligen :?: Skulle man möjligen få en översättning till en begriplig svenska :?:

Marre
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:43

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Marre »

Då har vi förutsättningarna. Återstår det kluriga. Koordinering. Att få ihop logistiken, en vettig tidtabell så man minimerar förseningar och får bort störningar, så ingen är i vägen för nån annan.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: fre 04 jun 2021, 18:48
Vad är en laussemitrailer egentligen :?: Skulle man möjligen få en översättning till en begriplig svenska :?:
Risberg skrev: ons 05 maj 2021, 08:43 Jag skall å andra sidan inte begå misstaget en enda gång till att överhuvudtaget besvara Dina "frågor", som aldrig är ett önskemål om ett reellt meningsutbyte eller reella frågor för att söka svar, utan bara inledande förpostfäktningar för ännu ett mengingslöst ordklyveri eller "rättande" av det Du anser vara felaktigt sätt att uttrycka sig.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Kehinde
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 13:48

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: fre 04 jun 2021, 18:54
Kehinde skrev: fre 04 jun 2021, 18:48
Vad är en laussemitrailer egentligen :?: Skulle man möjligen få en översättning till en begriplig svenska :?:
Risberg skrev: ons 05 maj 2021, 08:43 Jag skall å andra sidan inte begå misstaget en enda gång till att överhuvudtaget besvara Dina "frågor", som aldrig är ett önskemål om ett reellt meningsutbyte eller reella frågor för att söka svar, utan bara inledande förpostfäktningar för ännu ett mengingslöst ordklyveri eller "rättande" av det Du anser vara felaktigt sätt att uttrycka sig.
Med andra ord HAR INTE EN SUSNING :shock:
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: fre 04 jun 2021, 18:16 Det verkar som om Travemünde och Rostock har dubbelklaffar, som passar övre däck i aktern på PETER PAN och NILS HOLGERSSON. Osäker på om ROBIN HOOD passar dessa. NILS DACKE gör det ju inte, eftersom hon häcklastar i Trelleborg och följaktligen boglastar i Travemünde, Rostock och Świnoujście. HUCKLEBERRY FINN och TOM SAWYER kan inte använda dessa klaffar.
Om man går in på just nu, så ser man att en övre klaff inte kan användas av NILS DACKE, och därmed heller inte av ROBIN HOOD. Följaktligen kan de i Travemünde och Rostock endast användas av NILS HOLGERSSON och PETER PAN.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: fre 04 jun 2021, 18:50 Då har vi förutsättningarna. Återstår det kluriga. Koordinering. Att få ihop logistiken, en vettig tidtabell så man minimerar förseningar och får bort störningar, så ingen är i vägen för nån annan.
Egentligen skulle man ju behövt en utseglingsränna och en inseglingsränna, som till Norra Hamnen i Helsingborg, men vindförhållanden kombinerat med den långgrunda stranden skulle knappast göra det möjligt att bryta genom yttre västra pirarmen med en utseglingsränna - det skulle dels antagligen göra det svårare att vända i yttre hamnen vid hård vind och risken för igenslamning är stor.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: fre 04 jun 2021, 17:20
Läge 7 byggs väl om. Vad är planerna för det?

Vad vet vi om tidplanen för läge 11-14? Är det bestämt hur ramperna till dem ska utformas?
https://www.trelleborgshamn.se/svenska/framtidens-hamn/

Färjeläge 7 ska byggas om för att bli ett funktionellt RoRo-läge för fartyg med LOA 200 m. Det 111 år gamla läget användes tidigare endast av Stena Lines järnvägsfärja M/S Sassnitz. 
Byggnationen beräknas påbörja i september 2020 och kommer vara klart senast 2021.
Ser inte ut bli någon ramp till övre däck.
Skarmklipp-FL7.jpg
Skarmklipp-FL7.jpg
Skarmklipp-FL7.jpg (210.93 KiB) Visad 245 gånger
Färjeläge 10 kommer att anpassas med en ny sidoramp för TT-Lines kommande fartyg ”Green Ship” som är planerad att tas i drift 2022.

Entreprenaden av färjeläge 13 och 14 samt uppställningsytor utförs av Rover Maritime och arbetet beräknas vara färdigställt i kvartal 4 2020.
Det blev det ju inte. Färjeläge 13 blir 250 m långt och färjeläge 14 blir 500 m långt och det kommer även att användas som handelskaj. Hamnbassängen kommer att bli 9 meter djup och totalt kommer cirka 650 000 kubikmeter att muddras upp.
Ritning-FL-13-och-14_A091930-K03-1024x724.jpg
Ritning-FL-13-och-14_A091930-K03-1024x724.jpg
Ritning-FL-13-och-14_A091930-K03-1024x724.jpg (192.61 KiB) Visad 245 gånger
Peab har fått uppdraget att bygga färjeläge 11 och 12 i Trelleborgs Hamn. Byggstart äger rum i juni 2020 och projektet beräknas vara klart vid årsskiftet 2021/2022.
För att bygga ut hamnen ska bland annat helt ny mark anläggas där det idag är hav. Det görs med hjälp av muddermassor som tas upp från havsbotten och som stabiliseras och asfalteras för att bli en del av det nya hamnområdet. Färjeläge 11 och 12 blir 250 meter långa vardera. Peab ansvarar för projektering och konstruktion av samtliga åtgärder som ingår i projektet.
FL-11-12-1024x576.jpg
FL-11-12-1024x576.jpg
FL-11-12-1024x576.jpg (129.99 KiB) Visad 245 gånger
För att säkerställa trafikflödet till nya delen av hamnen kommer en ny väg att byggas över järnvägsspåren.
Det kommer att bli en tvåfilig väg i plankorsning
?! för inkommande trafik in i Sverige. Detta kommer att underlätta för flödet in och ut genom hamnen.
Överfart-järnväg-710x507.jpg
Överfart-järnväg-710x507.jpg
Överfart-järnväg-710x507.jpg (81 KiB) Visad 245 gånger
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Ett litet lastfartyg, tillhörande färöiska Smyril Line (som också äger NORRÖNA i trafik Hirtshals - Tórshavn - Seyðisfjörður), HVITANES, passerar just nu, på väg från St. Petersburg till Hirtshals.
1.jpg
1.jpg
1.jpg (33.32 KiB) Visad 224 gånger
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Douglas
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 29 mar 2019, 12:41

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Douglas »

De va sjutton vad det blir broar och korsningar. Vet ju inte var man hamnar, ja man är ju i en hamn visserligen Tror jag håller mig hemma,
Trevligt med en bild av Hvitanes, min favorit fartygstyp
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2586
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Douglas skrev: lör 05 jun 2021, 21:31 De va sjutton vad det blir broar och korsningar. Vet ju inte var man hamnar, ja man är ju i en hamn visserligen Tror jag håller mig hemma,
Trevligt med en bild av Hvitanes, min favorit fartygstyp
Nu får nog lastbils- och andra chaufförer en liten karta, plus att uppmarchplatserna är ganska tydligt märkta med bokstäver och filnummer. Men ändå händer det att man ser långtradare som, när de kommit till hamnspåret vid Trelleborg C, stannar upp och verkar vara rådvilla över hvart de egentligen skall. (Och en interviewrunda i SR P4 Malmöhus bland lastbilschaufförer i Trelleborgs hamn avslöjade att de flesta hvarken förstår svenska eller engelska. (Som tur var var reportern från Nordmakedonien, så hon kunde hjälpligt interviewa dem på slaviska.))

Först reagerade jag på en ny plankorsning över alla spåren, men det är klart, tågfärjorna rangeras max 6 timmar/dygn, så då är det ju litet onödigt att alla bilar skall upp på bron de övriga arton timmarna. Dock kortar man ju av spåren, som idag används som uppställningsspår för godsvagnar, som skall på Kontinentbanan till Malmö och vidare.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar