Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Johannes
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 02 mar 2021, 13:11

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Johannes »

Risberg skrev: lör 24 apr 2021, 23:21
Johannes skrev: lör 24 apr 2021, 23:15
Risberg skrev: lör 24 apr 2021, 18:52
Meget godt spørsmål! Hvis det ikke er skjedd noe i det siste mener jeg at det har MECKLANBURG-VORPOMMERN ikke. Men at SKÅNE sin ikke skulle være original var nytt for meg.
Skråll ned på siden, mens hon endå var i Scandlines Hansa design
https://www.schiffsspotter.de/Faehrschiffe/MS_Skane
Ser den. Og forsåvidt ble jo ikke fergeleie 9 i Trelleborg etablert før i 2007, og før det var der jo ikke noen lem som passet til en babords luke. MECKLENBURG-VORPOMMERN hadde jo opprinnelig ikke en gang styrbords luke foran - den som brukes i Rostock.
Stemmer det. Hun fekk vel porten i 2004 når bildekket vart konvertert til trailerdekk og den interne rampen flyttet?
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Johannes skrev: lör 24 apr 2021, 23:47
Stemmer det. Hun fekk vel porten i 2004 når bildekket vart konvertert til trailerdekk og den interne rampen flyttet?
Nu følger jeg deg ikke helt. Intern rampe mellom midtdekk og øverste dekk? Hva er det som må konverteres for å "gjøre om" et bildekk til trailerdekk?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

HUCKLEBERRY FINN lade för ovanlighetens skuld till med aktern och i läge 4 vid ankomst från Rostock idag. Efter litet upp- och nerhissande av såväl akterklaff som själva lägesklaffen, fick man det att passa. Däremot passade tydligen babords aktre port till övre däck inte färjelägets ramp till NILS HOLGERSSONs och PETER PANs styrbords främre port, åtminstone fälldes inte klaffen till den ner (medan WOLIN i läge 5 använder motsvarande ramp till samma port, som hon använder i läge 2 till den gemensamma rampen för henne, TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN, men WOLIN är längre, så hennes port till rampen i läge 2 är längre förut i förhållande till fartygets akter än hos de båda TT-färjorna).

En stor del av lasten var löstrailers, som fem tugmasters i intensiv skytteltrafik hanterade (inte minst från LKW Walter - ett tyskt transportbolag, som verkligen satsar trimodalt, en mycket stor andel av löstrailers i Trelleborgs hamn, och av dem som man t.ex. kan se på tyska "Huckepack"-tåg, utgörs av detta företags blåa trailers). Översta väderdäck på HUCKLEBERRY FINN var knappt halvfullt, men uteslutande lastat med tankcontainers på löstrailers (tomma, eftersom HUCKLEBERRY FINN inte förde röd "farlig last"-flagga (B)? - för all del, de kan ju innehållit fruktsaft eller vin).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johannes
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 02 mar 2021, 13:11

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Johannes »

Risberg skrev: sön 25 apr 2021, 11:43
Johannes skrev: lör 24 apr 2021, 23:47
Stemmer det. Hun fekk vel porten i 2004 når bildekket vart konvertert til trailerdekk og den interne rampen flyttet?
Nu følger jeg deg ikke helt. Intern rampe mellom midtdekk og øverste dekk? Hva er det som må konverteres for å "gjøre om" et bildekk til trailerdekk?
Vel, ei bilramp er bygd for biler med vekt 2 tonn, lastebilar derimot veier 30-40 tonn.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Johannes skrev: sön 25 apr 2021, 15:19
Risberg skrev: sön 25 apr 2021, 11:43
Johannes skrev: lör 24 apr 2021, 23:47
Stemmer det. Hun fekk vel porten i 2004 når bildekket vart konvertert til trailerdekk og den interne rampen flyttet?
Nu følger jeg deg ikke helt. Intern rampe mellom midtdekk og øverste dekk? Hva er det som må konverteres for å "gjøre om" et bildekk til trailerdekk?
Vel, ei bilramp er bygd for biler med vekt 2 tonn, lastebilar derimot veier 30-40 tonn.
Ah, nu skjønner jeg, så den opprinnelige rampen var kun forutsatt for personbiler? Jeg feiltolket "bildekk" som dekk for trailers med trekkvogn og "trailerdekk" som dekk for løstrailers, og skjønte derfor ikke helt hva forskjellen gikk ut på.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johannes
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 02 mar 2021, 13:11

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Johannes »

Risberg skrev: sön 25 apr 2021, 15:25
Johannes skrev: sön 25 apr 2021, 15:19
Risberg skrev: sön 25 apr 2021, 11:43
Nu følger jeg deg ikke helt. Intern rampe mellom midtdekk og øverste dekk? Hva er det som må konverteres for å "gjøre om" et bildekk til trailerdekk?
Vel, ei bilramp er bygd for biler med vekt 2 tonn, lastebilar derimot veier 30-40 tonn.
Ah, nu skjønner jeg, så den opprinnelige rampen var kun forutsatt for personbiler? Jeg feiltolket "bildekk" som dekk for trailers med trekkvogn og "trailerdekk" som dekk for løstrailers, og skjønte derfor ikke helt hva forskjellen gikk ut på.
He he, eg veit ikkje sikkert kva som vart gjort i 2002/2003. Kor omfattande ombyggningen var, er jo avhengig av om slik ombygging var prosjektert når ferjen vart bygd. Bygges bildekket kun for biler, er ei aksellast på 1,5-2 tonn nok, skal dekket ombygges til å ta lastebiler og busser, må den tåle 13tonn aksellast. Hadde jo vore spennandes om noken kan finne bilder frå tiden før ombyggningen.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2058
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Johannes skrev: sön 25 apr 2021, 16:41
He he, eg veit ikkje sikkert kva som vart gjort i 2002/2003. Kor omfattande ombyggningen var, er jo avhengig av om slik ombygging var prosjektert når ferjen vart bygd. Bygges bildekket kun for biler, er ei aksellast på 1,5-2 tonn nok, skal dekket ombygges til å ta lastebiler og busser, må den tåle 13tonn aksellast. Hadde jo vore spennandes om noken kan finne bilder frå tiden før ombyggningen.
Ja, eg må seie at eg var overraska over opplysingane dine, at det øvste dekket berre var for personbilar opphaveleg, særleg når ein tenkjer på at føresetanden var at vogndekk berre skulle brukast til jarnbanevogner og man ved bygjinga av ferga aldri rekna med at ein einaste lastebil skulle bruke det. Då var det jo berre eitt dekk att for lastebilar! Eg er klår over at nett etter at SKÅNE vart sett i rute, skjedde det ei dramatisk utvikling både i fordelinga av jarnbanegods og gods på gummihjul og av nasjonalitetar hjå lastebilførararne, men likevel....
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Douglas
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 29 mar 2019, 12:41

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Douglas »

Hej, det är ju ett problem för många fartyg att man räknat med en viss vikt per kvadrat meter och sedan ökar trycket (ojoj) med större och tyngre fordon Det gäller ju även containerskutor.
Någon räknade med att roa sig med att en containerjagare med ca 20.000 teu´s kapacitet skulle man räkna hem en frakt på några miljarder per resa. Så är det ju inte. Visserligen är jag inte professor men kan dra slutsatser ändå. En del riktiga faktiskt....

Douglas
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 29 mar 2019, 12:41

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Douglas »

Bäste Risberg, saknar dina väl dokumenterade inlägg om färjetrafiken i Skåne. Deppar när du inte skriver något. Kom igång igen.

Sparven
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 02 maj 2019, 11:42

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Sparven »

Ja men blir lite nervös, vad har hänt Risberg? Saknar den enda viktiga tråden här på forumet!
Skriv svar