Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar

Inlägg av Risberg »

Web-cameran visade att inget Roslagståg kom med HUCKLEBERRY FINN idag. Nej, det hade ju varit underligt om ett Roslagståg fraktades Rostock - Trelleborg och ett annat Travemünde - Trelleborg. Men då kan man ju undra hvarför hon lade till med aktern, och inte med fören i läge 2, där hon har ramp till övre (mellan) bildäck.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Trångt i inseglingsrännan igen. NILS DACKE kom för tidigt från Rostock, och måste vänta på TOM SAWYERs avgång till Rostock. Men så går hon in i detta nu, och försenar därmed SKÅNEs avgång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Sparven

Inlägg av Sparven »

Risberg, kan rekommendera dig att köpa en handhållen VHF-radio, så du kan följa radiotrafiken mellan fartygen och även mellan fartyg och hamn 8-)

Douglas

Inlägg av Douglas »

Hos dig Risberg händer det lite och tycker det är roligt med att se vad som händer.
Själv sitter jag och tittar på Kronobergs Slottsruin och väntar på att S/S THOR skall sjösättas så att man kan få lite kolrök på sig

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Idag guldtandskusten Kyrkslätt +15 grader,på morgonen ut i skärgården och mäta sik (3st) blev rökta!Grannfruarna har inte uppebara sej och
piska mattor?Annars allt väl!
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Och där ligger PETER PAN på redden och väntar på att ROBIN HOOD, tidtabellsenlig avgångstid 12.00, frigör färjeläge 10.

Avgång ROBIN HOOD 13.40.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Och nu går färjorna på löpande band; GALILEUSZ till Świnoujście, TOM SAWYER till Rostock, PETER PAN till Świnoujście, MECKLENBURG-VORPOMMERN till Rostock och MARCO POLO till Klaipéda, och om mindre än en halvtimme skall HUCKLEBERRY FINN gå till Travemünde.

Det är en flott syn att se fem färjor på Östersjön samtidigt, på väg till tre olika destinationer, och dessutm COPERNICUS i ankommande från Świnoujście.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Trångt i inseglingsrännan igen. En 20 minuter försenad HUCKLEBERRY FINN avgår nu mot Travemünde, samtidigt som COPERNICUS närmar sig inseglingsrännan.

SKÅNE hade för övrigt två spår med godsvagnar och sex spår med trailervagnar med sig från Rostock. Än en gång användes dubbelspårshissen.

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Risberg skrev: fre 16 apr 2021, 16:09 Och nu går färjorna på löpande band; GALILEUSZ till Świnoujście, TOM SAWYER till Rostock, PETER PAN till Świnoujście, MECKLENBURG-VORPOMMERN till Rostock och MARCO POLO till Klaipéda, och om mindre än en halvtimme skall HUCKLEBERRY FINN gå till Travemünde.

Det är en flott syn att se fem färjor på Östersjön samtidigt, på väg till tre olika destinationer, och dessutm COPERNICUS i ankommande från Świnoujście.
Fick mig att tänka på ett textstycke från Spår överallt med sällskapet.

"När jag bodde nere i Amsterdam, gick jag ofta till station.
Bara för att blanda mitt blod, bara för att få se tågen gå.
Bara för att få höra alla språken, bara för att få känna att
Från just denna plats på jorden leder spåren överallt
Till Dresden och Bilbao, till Rostock och Moskva
Till Beirut och Shanghai. sen vänder dom och kommer hit tillbaks
När jag bodde nere i Amsterdam, gick jag ofta till station.
Bara för att blunda och få tro, men att jag steg ombord"
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Mellan 1965 och 1993 kunde man faktiskt åka tåg från Trelleborg till Moskva utan att byta tåg, i "Sasnitz-Express"/"Ost-West-Express" Stockholm - Moskva, de sista åren Malmö - Moskva, och därmed till Shanghai genom att bara byta två gånger. Man kunde också åka direkt till Dresden på 70- och 80-talet i "Meridian" Malmö - Beograd, som på vintern delades upp i två överlappande tåg Malmö - Dresden & Berlin - Beograd, och på 90-talet i "Csardas" Malmö - Budapest, de första åren med direktvagn till Beograd.

Jag åkte Hässleholm - Moskva i Stockholm - Moskva-sovvagnen 1982, Beograd - Trelleborg 1990, Budapest - Trelleborg 1993, Bratislava - Malmö 1996 och Praha - Trelleborg 1998 i "Csardas".
Skriv svar