Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Douglas skrev: mån 03 maj 2021, 20:38 Bäste Risberg, saknar dina väl dokumenterade inlägg om färjetrafiken i Skåne. Deppar när du inte skriver något. Kom igång igen.
Sparven skrev: mån 03 maj 2021, 21:11 Ja men blir lite nervös, vad har hänt Risberg? Saknar den enda viktiga tråden här på forumet!
Det var då våldsamt!

För att vara helt ärlig hade jag slutat delta i forumet – tyckte att ett par-tre medlemmar som blivit väldigt aktiva nyligen spred en så tråkig stämning att jag föredrog att använda tid på något trevligare, bl.a. det forum Jens Vinderslev nämner, men ovannämnda citat är svåra att bli oberörd av.

För att uppdatera fick TT-Line fullständig kaos i sin tidtabell siste april och förste maj. Inte minst gällde det NILS HOLGERSSON, som, istället för att avgå kl 8 fredag morgon till Rostock blev tvungen att flytta på sig från läge 10 till läge 4, för att ge plats till PETER PAN, och inte gick förrän kl 18 (det ironiska är att Stena Line heller inte hade morgonavgång den dagen utan hänvisade till just NILS HOLGERSSON). Inte förrän i morse gick NILS HOLGERSSON in i "normal" tidtabell, till Rostock och Travemünde kl 9.30. Men inte bara NILS HOLGERSSON, ROBIN HOOD har länge haft stora problem med att hålla tidtabellen, och använder 3-4 timmar istället för tidtabellens 2 för att lossa och lasta. Bl.a. gick därför HUCKLEBERRY FINN till Świnoujście i lördags istället för ROBIN HOOD. Också NILS DACKE har kommit på helt andra tider än enligt tidtabellen på hemsidan. Jämförelsevis har MARCO POLO, TOM SAWYER och PETER PAN hållit tidtabellen någorlunda, bortsett från MARCO POLO i söndags morse.

Men Sparven; hvad hände med SKÅNE igår? Hon kom igår morse, då MECKLENBURG-VORPOMMERN, som legat i läge 8 sedan i söndags kväll, avgick strax efter. Så skulle SKÅNE ha avgått kl 15, men plötsligt försvann hennes avgång från Stenas hemsida och hon blev liggande tills imorse, för MECKLENBURG-VORPOMMERN kom och gick, som hon skulle, sent igår kväll).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Douglas

Re: Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Douglas »

Pust, skönt att du skrivit lite. Förstår med alla experters påhopp din frustration.
Men nu kan mina tvåinhyrda polska snyggingar fortsätta med att plottra trafiken och justera tidtabellen påväggen.

rosquist666

Inlägg av rosquist666 »

Risberg skrev: tis 04 maj 2021, 11:20
Douglas skrev: mån 03 maj 2021, 20:38 Bäste Risberg, saknar dina väl dokumenterade inlägg om färjetrafiken i Skåne. Deppar när du inte skriver något. Kom igång igen.
Sparven skrev: mån 03 maj 2021, 21:11 Ja men blir lite nervös, vad har hänt Risberg? Saknar den enda viktiga tråden här på forumet!
Det var då våldsamt!

För att vara helt ärlig hade jag slutat delta i forumet – tyckte att ett par-tre medlemmar som blivit väldigt aktiva nyligen spred en så tråkig stämning att jag föredrog att använda tid på något trevligare, bl.a. det forum Jens Vinderslev nämner, men ovannämnda citat är svåra att bli oberörd av.

För att uppdatera fick TT-Line fullständig kaos i sin tidtabell siste april och förste maj. Inte minst gällde det NILS HOLGERSSON, som, istället för att avgå kl 8 fredag morgon till Rostock blev tvungen att flytta på sig från läge 10 till läge 4, för att ge plats till PETER PAN, och inte gick förrän kl 18 (det ironiska är att Stena Line heller inte hade morgonavgång den dagen utan hänvisade till just NILS HOLGERSSON). Inte förrän i morse gick NILS HOLGERSSON in i "normal" tidtabell, till Rostock och Travemünde kl 9.30. Men inte bara NILS HOLGERSSON, ROBIN HOOD har länge haft stora problem med att hålla tidtabellen, och använder 3-4 timmar istället för tidtabellens 2 för att lossa och lasta. Bl.a. gick därför HUCKLEBERRY FINN till Świnoujście i lördags istället för ROBIN HOOD. Också NILS DACKE har kommit på helt andra tider än enligt tidtabellen på hemsidan. Jämförelsevis har MARCO POLO, TOM SAWYER och PETER PAN hållit tidtabellen någorlunda, bortsett från MARCO POLO i söndags morse.

Men Sparven; hvad hände med SKÅNE igår? Hon kom igår morse, då MECKLENBURG-VORPOMMERN, som legat i läge 8 sedan i söndags kväll, avgick strax efter. Så skulle SKÅNE ha avgått kl 15, men plötsligt försvann hennes avgång från Stenas hemsida och hon blev liggande tills imorse, för MECKLENBURG-VORPOMMERN kom och gick, som hon skulle, sent igår kväll).
Om det är mig du menar så kan jag bara be om ursäkt, för det har aldrig varit min avsikt. Uppskattar det mesta du skriver ska du veta
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

rosquist666 skrev: tis 04 maj 2021, 14:43
Om det är mig du menar så kan jag bara be om ursäkt, för det har aldrig varit min avsikt. Uppskattar det mesta du skriver ska du veta

Nej, det är det verkligen inte! :thumme:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Frihamnen

Inlägg av Frihamnen »

Härligt att du skriver. Gillar din kloka inlägg och din stora kunskap.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Och där gick MECKLENBURG-VORPOMMERN, två timmar för sent, till Rostock, med några godsvagnar och fyra spår med trailervagnar. Men det var inte rangeringen som försenade henne, utan lastning av lastbilar.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Just nu passerar CITY OF ST. PETERSBURG på väg från Hangö till Emden. Onekligen speciellt utseende:
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... PETERSBURG

aries

Inlägg av aries »

Sparven skrev: lör 24 apr 2021, 15:47
Risberg skrev: lör 24 apr 2021, 15:29 En fråga @Sparven: Hvarför ligger tågfärjorna (gäller både SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN) länge mellan lossning och lastning, utan att något synbart händer, medförande att såväl ombordkörning av bilar och rangering sker efter ordinarie avgångstid? :?:
Mecklenburg kan jag inte svara för, men på Skåne står det aldrig still. När ”det inte händer något”, sköts trailerhantering via babords sidoramp. Trailerhanteringen har ökat väldigt mycket på sistone.
Synd att Mecklenburgs befälhavare, Herr Carsten Watsack inte är med på detta forum. Då hade man haft ständiga uppdateringar från MV :lol:
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Endast för Trelleborgsnerdar, fast denna gång om hamnar generellt

Inlägg av Risberg »

Nu har dryftingarna om att slå hop Trelleborgs och Ystads hamnar begynt igen. Det har varit "på tapeten" tidigare utan att föra till resultat. Ett av problemen tycks vara olika ägarstrukturer. Trelleborgs hamn är ett AB medan Ystad hamn ägs direkt av kommunen, om jag förstår det rätt, som en kommunal förvaltning.

Och här hade det varit roligt om någon med kunskap om svensk hamnlagstiftning kunde belyst saken. Jag känner norsk bättre, och där är det väldigt strikt. En norsk hamn får inte gå med vinst, utan skall basera sina inkomster på självtäckningsgrad - det som kommer in i hamnkassan skall oavkortat användas till hamnens infrastruktur och tjänster. En kommun får heller inte plocka ut pengar från sin hamn. Däremot antar jag att de får tillföra pengar. En kommunal hamn får heller inte lov att investera pengar i privata kajanläggningar, alla hamnanläggningar den kommunala hamnen lägger pengar på skall vara allmänna.

Ett exempel: Haldens huvudindustri är Norske Skogs pappersfabrik. I Halden hamn äger Norske Skog en ö; Sauøya. Som representant för Jernbaneverket blev jag en gång inkallad till ett möte med Halden hamn och Norske Skog, där Norske Skog berättade om storstilade planer på en ny lagerhall i berget mitt på ön och utbyggnad av kajerna på ön. För det krävdes dock att Jernbaneverket byggde ett spår till ön. Visst, vi satte igång med huvudplan för spåranknytning till Sauøya, och hade också bekostat byggandet spåret. Men Norske Skog hade naturligtvis fler krav gentemot det offentliga; att Halden hamn bekostade de nya kajanläggningarna. Då sade hamnkaptenen nej, det är inte lagligt, så länge Sauøya är en privat hamn, som andra båtar inte har tillgång till. Då blev Haldens kommunalråd förbannad och krävde att hamnen skulle investera i Sauøya, för Norske Skogs pappersbruk var en viktig arbetsgivare i kommunen. Haldens hamnkapten hänvisade till regelverket för offentliga hamnar. Då fick han sparken. Det ändrade inte på regelverket, så länge Sauøya var förbehållen fartyg till Norske Skog var det inte tillåtet att använda hamnens medel till investeringar på ön. Det visade sig, som så ofta, att Norske Skogs storstilade planer var rena luftslottet, istället höll hela Norske Skog på att gå i konkurs och minskade verksamheten i Norge till fördel för verksamhet i utlandet och vi (Jernbaneverket) hade visserligen planerna klara och godkända men hann lyckligtvis inte ens påbörja byggandet av spåret till Sauøya.

Det skulle vara intressant att veta: Är reglerna lika strikta i Sverige, eller kan kommunalpolitikerna på ett helt annat sätt ta utbyte från en hamnkassa, särskilt om hamnen är ett kommunägt AB? (Mig veterligen är inga norska hamnar AS, utan att jag vet det säkert.)
Skriv svar