Grisslehamn-Eckerö

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Trossen »

Enligt uppgifter skall tullen ha intensifierat bevakningen i Grisslehamn eftersom det finns mindre att göra på Arlanda. I Norrtälje tidning finns också reportage om dagskryssare som i december fått böta 2500 kronor och fått alla varor beslagtagna i Grisslehamn. En ny utmaning för Eckerö Linjen - först Corona och nu svenska tullen. Man kan också läsa om resenärer på Eckerö Linjens FB som avråder andra från att överhuvudtaget handla ombord. Det var ju tidigare diskussioner om behov av en ny större färja på linjen, men om detta fortsätter med tullen (+ Corona) ser det ju dystert ut.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Risberg »

Usch då, måste man följa tullbestämmelserna på Ålands Hav nu också, och inte bara i södra Östersjön och Kattegatt! Det var illa! :roll:
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Båtnörd
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 01 dec 2020, 16:16

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Båtnörd »

Risberg skrev: lör 16 jan 2021, 20:14 Usch då, måste man följa tullbestämmelserna på Ålands Hav nu också, och inte bara i södra Östersjön och Kattegatt! Det var illa! :roll:
Det går nog inte ens att jämföra den olagliga delen som vanligtvis kommer från Tyskland med den som kommer från ålands hav. Helt olika ligor, helt olika sorters smuggling.
Sjöfarten behöver all hjälp dom kan få nu, och då ska inte tullare stå och fjanta över att nån fattig pensionär tagit med sig ett par extra flaskor vin eller en limpa cigg för mycket på ålandsresan. Det rullar inte av några skåpbilar lastade med pallvis med öl och brännvin från Eckerö-båten.
Såg i ett annat inlägg att Arlanda-tullen gjort samma sak i Kapellskär ifjol.

FJANTERI, som inte gynnar någon. Den lilla krona som barnfamiljen eller pensionären sparar på köpet(och även räddar jobb på rederiet, så staten inte behöver betala ersättning i form av a-kassa eller dylikt till personer som blivit arbetslösa) hamnar i statens kassa genom andra inköp snart nog ändå, till skillnad från organiserad brottslighet där det oftast investeras i mer olagligheter.
Användarvisningsbild

Tor Britannia
Inlägg: 96
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 19:33
Ort: London

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Tor Britannia »

Hur lyckas resenärerna köpa mer en sin ranson? Jag trodde att rederierna inklusive Ekerö, scannade/stämplade biljetten, och stoppade kunderna från att köpa mer änn ex 16 liter öl.

Eller har dom som blivit tagna av tullen varit "listiga" och köpt flera enkelbiljetter per person och senan gjort flera vändor i taxfreen? ;)

Lars Ödlund
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 16:36

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Lars Ödlund »

Saken är den att du får i princip inte köpa något "taxfree" om du ska följa tullbestämmelserna genom att Åland inte räknas som resa inom EU.

Du måste vara borta minst 20 timmar.

Eftersom avstigning på Åland inte är aktuellt för nöjesresenärer så är dessa "Sitting duck" för tulltjänstemännen.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Risberg »

Nej just det, båtnörd, det går inte att jämföra smuggling från ligor på något hav med att man tydligen satt i system när det gäller att nån fattig pensionär tagit med sig ett par extra flaskor vin eller en limpa cigg för mycket , som, om jag skall tolka Trossen rätt, skulle utgöra grundlaget för ny och större färja på linjen. Och när det gäller 24-timmarsregeln har väl den aldrig tillämpats mellan Stockholm och Finland, det har väl i stort sett handlats full taxfree-kvot på 23-timmars resor. Hvar har Lars Ödlund fått det ifrån att det plötsligt skulle handla om en 20-timmarsregel?

Precis som över Oslofjorden, där organiserade busstourer kör Oslofjorden runt Oslo – Strömstad – Sandefjord – Oslo på en dag, och eftersom det är en enkelresa på färjan handlas full kvot.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

M.H
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 18:01

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av M.H »

Känslan man har när det gäller tullen och svensk gränsbevakning är att dom stora kriminella nätverken företrädesvis från öst rår man inte på,det fraktas ut tjuvgods för enorma belopp varje år Däremot Hulda med en limpa för mycket lyckas man att lagföra.Den svenska tullen är ett gäng inkompetenta stolpskott.....

Jonsson
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 17 mar 2019, 10:40

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Jonsson »

Risberg skrev: lör 16 jan 2021, 22:03 Nej just det, båtnörd, det går inte att jämföra smuggling från ligor på något hav med att man tydligen satt i system när det gäller att nån fattig pensionär tagit med sig ett par extra flaskor vin eller en limpa cigg för mycket , som, om jag skall tolka Trossen rätt, skulle utgöra grundlaget för ny och större färja på linjen. Och när det gäller 24-timmarsregeln har väl den aldrig tillämpats mellan Stockholm och Finland, det har väl i stort sett handlats full taxfree-kvot på 23-timmars resor. Hvar har Lars Ödlund fått det ifrån att det plötsligt skulle handla om en 20-timmarsregel?

Precis som över Oslofjorden, där organiserade busstourer kör Oslofjorden runt Oslo – Strömstad – Sandefjord – Oslo på en dag, och eftersom det är en enkelresa på färjan handlas full kvot.
Det är 20 timmar som gäller, sedan hur länge vet jag inte men det är så i alla fall.

https://www.tullverket.se/handlaalkohol ... 1072d.html
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Risberg »

Saken är ju den att såväl Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen som Tyskland är Schengen-länder, och då har i princip tullen knappt lov att utföra stickkontroller, än mindre systematisk tullkontroll, utan kontroll vid "skälig misstanke", m.a.o. efter ha blivit tipsade. Undantaget är ju just "taxfree"-köp, som Åland fick undantag för, för att Finland skulle gå med i EU (det hade ju kanske varit mer rumsrent att låta Åland stå utanför helt, som Føróyar). Nu har svenska tullen aldrig rättat sig efter Schengen-reglerna - jag minns när jag reste över Öresundsbron första gången och svenska tullen frågade hvarenda en om de hade något att förtulla och jag bara svarade "Har Du med det att göra, är jag skäligen misstänkt för olaglig införsel?"

Det blev ett himla liv i Tyskland när Danmark satte in tio tulltjänstemän på gränsen mellan Schleswig-Holstein och Sønderjylland för att kontrollera att inte danskarna tog in i Tyskland tillåtet men i Danmark förbjudet nyårsfyrverkeri, men i skånska hamnar, med trafik nästan bara till andra Schengen-länder (Stenas led till Baltijsk är undantaget) arbetar 200 tulltjänstemän. Men som sagt, Schengen gäller tydligen inte i Sverige, särskilt inte efter att Europas dummaste statsminister efter Berlusconi upphävde inte bara Schengenbestämmelserna utan den nordiska passunionen, som vi haft sedan 1954, genom att införa gränskontroll på Lernacken och i Hyllie, med varierande motivering (den första var visst "Alla syrier är välkomna - oj, var det så många!", så var det terrorhot och nu är det visst covid19).
Senast redigerad av Risberg den lör 16 jan 2021, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Grisslehamn-Eckerö

Inlägg av Risberg »

Jonsson skrev: lör 16 jan 2021, 22:36 Det är 20 timmar som gäller, sedan hur länge vet jag inte men det är så i alla fall.

https://www.tullverket.se/handlaalkohol ... 1072d.html
Jaha, så nu har man till och med anpassat reglerna efter Stockholm - Finlandsbåtarna. Ja, det var väl bara det som fattades. Och flyget är naturligtvis fortfarande undantaget. Uppmuntrar tjänsteresor från Skåne till Stockholm med flyg från Kastrup. Halleluja! :twisted: :roll:
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Skriv svar