DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
grundet de nye restriktioner for rejsende.
Så har DFDS åbenbart ikke rigtig lykkedes med at få fat i fragtmarkedet (?)
https://maritimedanmark.dk/?Id=45127
Så har DFDS åbenbart ikke rigtig lykkedes med at få fat i fragtmarkedet (?)
https://maritimedanmark.dk/?Id=45127
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Med den typen av fartyg (kryssningsfärjor alltså) är det omöjligt att gå med vinst enbart på frakt.
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Det är ändå lite anmärkningsvärt att man inte flyttat Pearl och Crown till Irland, framför att hyra in Gotlandsbolagets båtar. Men man fick kanske hyra dem väldigt billigt?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: sön 23 feb 2020, 19:33
- Ort: London
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Jag tror framförallt det hadde att göra med ca60% fler lastmeter. Men dom kan ha fått ett bra pris också.
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Crown og Pearl er for små. Ikke passasjer trafikk det trengs nå.
Lastmeter, hentet fra faktaomfartyg.se:
Visby: 1600.
Kerry: 2040
Optima Seaways: 2300
Pearl: 1008
Crown: 970
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Og Crown og Pearl skal jo brukes på Oslo - Frederikshavn - København ruten så snart det lettes på restriksjonene igjen.
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Visar bara att rederier som satsat på färjor med dubbla trailerdäck satsat rätt.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: sön 23 feb 2020, 19:33
- Ort: London
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Lite off-topic: Det förvånar sig att Viking Line inte garderade sig med dubbelt trailer deck på Viking Glory.
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Nu håller vi på att vandra off-topic (tror jag ska starta en tråd i ämnet dock!).
Men dubbla trailerdäck tar väldigt stor plats, plats som behövs för hytter i den trafik som Viking och Tallinksilja bedriver på långlinjerna. Infrastrukturen i hamnarna är heller inte direkt avsedd för så mycket tung trafik. I fallet Viking Glory har hon ändå mer än 50% mer lastmeter än Amorella som hon ersätter (1500 vs 970). Detta dels tack vare den extra längden men också för att hon är exceptionellt bred med 35m.
Men dubbla trailerdäck tar väldigt stor plats, plats som behövs för hytter i den trafik som Viking och Tallinksilja bedriver på långlinjerna. Infrastrukturen i hamnarna är heller inte direkt avsedd för så mycket tung trafik. I fallet Viking Glory har hon ändå mer än 50% mer lastmeter än Amorella som hon ersätter (1500 vs 970). Detta dels tack vare den extra längden men också för att hon är exceptionellt bred med 35m.
Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause
Eksakt!

Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu