DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Marina
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 21:00

DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Marina »

grundet de nye restriktioner for rejsende.

Så har DFDS åbenbart ikke rigtig lykkedes med at få fat i fragtmarkedet (?)

https://maritimedanmark.dk/?Id=45127
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu

Jonsson
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 17 mar 2019, 10:40

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Jonsson »

Med den typen av fartyg (kryssningsfärjor alltså) är det omöjligt att gå med vinst enbart på frakt.

Mistluren
Inlägg: 568
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Mistluren »

Det är ändå lite anmärkningsvärt att man inte flyttat Pearl och Crown till Irland, framför att hyra in Gotlandsbolagets båtar. Men man fick kanske hyra dem väldigt billigt?

Tor Britannia
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 19:33
Ort: London

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Tor Britannia »

Jag tror framförallt det hadde att göra med ca60% fler lastmeter. Men dom kan ha fått ett bra pris också.

boathansm
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 21:32

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av boathansm »

Mistluren skrev: lör 09 jan 2021, 17:48 Det är ändå lite anmärkningsvärt att man inte flyttat Pearl och Crown till Irland, framför att hyra in Gotlandsbolagets båtar. Men man fick kanske hyra dem väldigt billigt?
Crown og Pearl er for små. Ikke passasjer trafikk det trengs nå.

Lastmeter, hentet fra faktaomfartyg.se:
Visby: 1600.
Kerry: 2040
Optima Seaways: 2300

Pearl: 1008
Crown: 970

Andreas S
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 09 okt 2020, 09:37

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Andreas S »

boathansm skrev: lör 09 jan 2021, 18:08
Mistluren skrev: lör 09 jan 2021, 17:48 Det är ändå lite anmärkningsvärt att man inte flyttat Pearl och Crown till Irland, framför att hyra in Gotlandsbolagets båtar. Men man fick kanske hyra dem väldigt billigt?
Crown og Pearl er for små. Ikke passasjer trafikk det trengs nå.

Lastmeter, hentet fra faktaomfartyg.se:
Visby: 1600.
Kerry: 2040
Optima Seaways: 2300

Pearl: 1008
Crown: 970
Og Crown og Pearl skal jo brukes på Oslo - Frederikshavn - København ruten så snart det lettes på restriksjonene igjen.

Stefan S
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 08 nov 2020, 12:19

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Stefan S »

Visar bara att rederier som satsat på färjor med dubbla trailerdäck satsat rätt.

Tor Britannia
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 19:33
Ort: London

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Tor Britannia »

Lite off-topic: Det förvånar sig att Viking Line inte garderade sig med dubbelt trailer deck på Viking Glory.

Jonsson
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 17 mar 2019, 10:40

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Jonsson »

Nu håller vi på att vandra off-topic (tror jag ska starta en tråd i ämnet dock!).

Men dubbla trailerdäck tar väldigt stor plats, plats som behövs för hytter i den trafik som Viking och Tallinksilja bedriver på långlinjerna. Infrastrukturen i hamnarna är heller inte direkt avsedd för så mycket tung trafik. I fallet Viking Glory har hon ändå mer än 50% mer lastmeter än Amorella som hon ersätter (1500 vs 970). Detta dels tack vare den extra längden men också för att hon är exceptionellt bred med 35m.

Trådstartare
Marina
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 21:00

Re: DFDS København-Frederikshavn-Oslo sættes på pause

Inlägg av Marina »

Andreas S skrev: lör 09 jan 2021, 18:25 Og Crown og Pearl skal jo brukes på Oslo - Frederikshavn - København ruten så snart det lettes på restriksjonene igjen.
Eksakt! :D
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Skriv svar