Kryssningar i cornatider

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 51 gånger
Har Tackats: 113 gånger

Re: Kryssningar i cornatider

Inlägg av Penny »

Sjögrabb skrev:
tor 25 jun 2020, 19:58
Fast vem tänker på personalen som utsätts för detta? För man kan ju vara så gott som känna sig frisk, men ändå vara smittosam.
Detsamma gäller ju alla yrken tänker jag. Läkare, sjuksköterskor, undersköterskor som tar hand om de sjuka. Apotekspersonalen som säljer mediciner. Lärare m.m..
Kommande Resor
Freedom Of The Seas (Inställd)

Mina Resor 2020
Amorella

professor
Har Tackats: 19 gånger

Sverige och Kryssningar i coronatider

Inlägg av professor »

Jag maste tyvärr lite fakta skriva till "Bobby"s inlägg:

I Tyskland finns oftast politikern som bo i dyrt fint omrade Berlin-Prenzlauer Berg i lyxlägenhet, köpa i dyrt Biomarknad, äta i vegetarisk restaurang och cykla 3-4km till regeringsomrade i centrum. Men det har ej gemensamt med verkligheten och normalt daglig liv fra normalt tysk familj eller pensionär f.ex. nagonstans i landet. Dom sittar i en "blåsa", har endast kontakt hela dagen med andra politiker och mediapersoner (som i tyskland ocksa har top-inkomster) och sa händer delvis märkligt saker ocksa i tysk politik... .

Och jag tror att svenskarna allmänt kanske sitter aktuellt i en "Corona-blåsa" där man endast far info fra statliga medier där sitter politiker fra regering i styrelsen (sa är det i tyskland ocksa) ? "Experten" Tegnell är världskänt med sin konstiga märkliga idéer om flockimunitätet. Men utanför Sverige i alla andra länderna tänkar man endast negativ om Tegnell - och i samband ocksa mycket mer negativt om Sverige nu - och är mer eller mindre chockad som f.ex. tidigare norska staatsministern Gro Harlem Brundlandt 2, 3 dagar sen.

Och klart är aktuellt Corona-siffra i Sverige bättre nu än i April - men om man Sverige jämföra med andra länderna är det faktiskt verkligt upprörande och katastrophalt.
Titta gärna en gang till pa stora tabellen och press pa "Europe" ... https://www.worldometers.info/coronavirus/

1) press pa "New deaths" - Sverige pa plats 3 men om man jämföra med populationsstorlek är Sverige pa plats 1 av 48 länderna (!!!).
Och i hela världen är man pa plats 3 - endast Mexico och Chile har aktuellt lite fler döda per 1 Mio. !
Endast ensam men denna katastrophalt placering och dödssiffra skulle / måste varje regering direct backa - men märkligtvis ej i Sverige... - 60% av svenskarna är fortfarende nöjda med "Experten" Tegnell... .
2) press pa "Deaths 1 Mio Pop" - Sverige pa plats 5 (utan ministaater San Marino/Andorra) med 523. Om man nu jämföra med Italia (574) har dom "yesterday" and "2 days ago" 574/573 (= nästan stabilt). Men där var det i Sverige endast 516 och 518 (= ökande, 516, 518, 523). Det betyder att i kanske 2 eller 3 veckorna Sverige har kört om Italy (vad är tyvärr negativt). Svensk dödsantal växer snabbare än av länderna som är aktuellt före Sverige än. Spain f.ex. hade stabilt 606 döda per 1 Mio. under sista 3 dagarna, sa kanske i 4 eller 5 veckorna Sverige köra om Spain ocksa. Och tillsvidare är endast StorBrittania med chaotiska Boris och Belgium före Sverige i denna ledsen listan.
3) press pa "New cases" - där finns Sverige pa plats 9 i dag - men om man jämföra med population finns Sverige pa plats 7 efter fattiga länderrna Portugal, Moldova Serbia, Bosnia, North-Macedonia och Belarus.
Eller annars: 41 andra länderna i Europa har mindre nytt infekterade personer i dag än Sverige.
4) press pa "Tests 1 Mio Pop" - ocksa där är det mycket besvikelse och jag kan ser ingenting positivt - dom (vad jag tänkte) rik och modernt Sverige pa samma nivå som fattig Serbia ligger pa plats 29 av 48 länderna.

Men förmodligen finns allt denna siffra ej i svensk statliga nyheter ? Men sa förstar man kanske bättre att hela världen undrar sig mer om mer om Corona-läget i Sverige... hela tidigare svensk prestige i världen raser aktuellt ner. Och just i dag anklagar Tegnell WHO p.g.a. deras högst riskvarning för resor mot Sverige och att man fel interpretera svensk corona-siffra... ??? Plats 1 nu pa "nytt avlidna" för Sverige, där behövs ingen diskussion och ingen interpretation tyvärr... .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och snabbt kort till tyskland ocksa där manga medier fran utlandet i dag (och ocksa "Bobby") berättar ej riktigt om en "nytt utbrott". Vi har i tyskland 4, 5, 6 stycken väldigt stora köttfabriker med flera 1000 anställda "Gästarbetare" fra Rumänia och Bulgaria som bo i separata byggnader väldigt full endast med endast rumänisk/bulgarisk folk. ((Samma är det pa Meyer-varvet för kryssningsfartyg i övrigt))
Och där finns nu över 1500 rumänare och bulgarere infekterad framförallt i Gütersloh-kommun. Men dennas byggnader är i Karantän nu och dom bo bakom staket i sina byggnader och far livsmedel-leverans gratis.
https://www.wiwo.de/images/the-coronavi ... at1001.jpg
https://img.welt.de/img/videos/mobile21 ... Confir.jpg

Orsaken var en fel i klimatsystem i fabriken och knappt med plats, ej 2m avstand till varandra och inte alla har varit i matsal med mask. Normala tyska befolkningen blir testad nu där - endast nagra tysk infekterade med kontakt till köttfabriken. Sa det stämmar med mycket mer infekterade faktiskt, men det handlar om en särskilt specialfall och ingen verkligen "nytt utbrott" i tyskland och där kommer ocksa ej "2. vag" tror jag - sa länge alla maste har mask överallt kan det ej händer. Flesta kommuner har langt 0 infektioner eller endast 1, 2, 3 i hela kommun. Var snälla och titta gärna pa aktuellt interaktivt tysklandskartan med ca. 600 tyska kommun inkluderad Corona-siffra.
https://www.gmx.net/magazine/news/coron ... n-34719184
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sa tyvärr kommer det med Corona att blir mycket längre i Sverige än i andra länderna och hoppas att rederier hittar temporärt linjer för lediga fartyget ocksa i hösten och vintern med tillräckligt passagerare för att man har vinst. Sa boka gärna kryssningar men använda mask alltid ute och inne, maskplikt var det viktigaste i tysk (och spansk, italienskt, fransk etc.) strategi mot Corona.

Bobby1978
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 1 gång

Re: Sverige och Kryssningar i coronatider

Inlägg av Bobby1978 »

professor skrev:
fre 26 jun 2020, 19:51

Och jag tror att svenskarna allmänt kanske sitter aktuellt i en "Corona-blåsa" där man endast far info fra statliga medier där sitter politiker fra regering i styrelsen (sa är det i tyskland ocksa) ?
Som tur är, funkar fortfarande www (WORLD wide web) i Sverige så möjligheter finns att hålla sig uppdaterad via oberoende källor.

Och klart är aktuellt Corona-siffra i Sverige bättre nu än i April
Varför är det klart?
Om jag uppfattar diskussionen om Sveriges strategi i världen rätt, borde vi har en kaosartad situation i Sverige just nu med tusentals döda varje dag och platsbrist på sjukhusen runtom i landet. Istället minskar som sagt antalet döda resp. IVA-patienter kontinuerligt TROTS att Sverige valde att inte stänga ner hela samhället.

Eller annars: 41 andra länderna i Europa har mindre nytt infekterade personer i dag än Sverige.
Vi borde hellre pratar om antal positiv testade personer istället för infekterade. Det borde vara uppenbart att om man börjar testa fler, kommer man att hitta fler infekterade. Och så hitta vi enkelt förklaringen till den branta uppgången i antal positiv testade personer som Sverige haft den senaste tiden.
Men förmodligen finns allt denna siffra ej i svensk statliga nyheter ?
Jo det finns. Letar på SVT's hemsida efter "Corona - så är läget i Sverige och världen"
Och snabbt kort till tyskland ocksa där manga medier fran utlandet i dag (och ocksa "Bobby") berättar ej riktigt om en "nytt utbrott".
Sa det stämmar med mycket mer infekterade faktiskt, men det handlar om en särskilt specialfall och ingen verkligen "nytt utbrott" i tyskland och där kommer ocksa ej "2. vag" tror jag -
Den var faktiskt en liten luring från min sida. Får ber om ursäkt för det ;)
Jag ville bara visa hur fel bilden av ett annat land kan blir om man bara ser det utifrån media, statistik och siffror och inte i verkligheten.
Så som en svensk genom rapporteringen i svensk media skulle kunna tror att en s.k. andra våg börjar rullar in över Tyskland utan att den finns i verkligheten, så bedömer världen Sveriges coronasiffror utan att se "verkligheten" vi upplever i Sverige.
Sa tyvärr kommer det med Corona att blir mycket längre i Sverige än i andra länderna
Det återstår att se
och hoppas att rederier hittar temporärt linjer för lediga fartyget ocksa i hösten och vintern med tillräckligt passagerare för att man har vinst.
Det håller jag med om

Mistluren
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 88 gånger

Inlägg av Mistluren »

Det WHO häromdagen påtalade, för "tusende" gången var den kraftigt förhöjda risken för en andra våg till HÖSTEN i Sverige och ytterligare tio Europeiska länder mer eller mindre gränsande till Asien. Detta eftersom man varken har adekvat provtagning / smittspårning på plats eller dämpat spridningen tillräckligt. Det senare i allt väsentligt beroende på det förra. Inte bristen på någon hotfull LOCKDOWN. Bristen på vilja, aktivitet och kompetens är problemet.

Detta borde vara känt för den som har tillgång till världsnyheter från webben, eller?

Att pajasarna i Regeringen och på Folkhälsomyndigheten ville få det till WHO missuppfattat att kurvan gick upp på grund och att man äntligen, marginellt, utökat testningen, var förstås återigen fluff och nonsens. Helt irrelevant.

Detta även om statstelevisionen ville få det till att WHO dagen efter skulle ha "ändrat sig" efter "information" från regeringen, när man i själva verket återigen upprepade vad man redan sagt och underströk att Sverige fortfarande var ett riskland på grund av myndigheternas totala oförmåga att genomföra adekvat smittspårning.

Framgick inte detta av världsnyheterna på vebben?

Mumin
Har tackat: 31 gånger
Har Tackats: 13 gånger

Inlägg av Mumin »

@Mistluren: Du har ju fullständigt rätt. Ändå tycker jag att detta är fel forum för den sortens diskussion eller så flytta den till Pollarsnack.

Sköt om er!

Trådstartare
Sjögrabb
Har Tackats: 19 gånger

Inlägg av Sjögrabb »

Fast vad era politiska och helt för forumet orelevanata inlägg har med min frågeställning att göra förstår inte jag. Kan ni inte ta den diskussionen i ett hälsoforum??

Fagerholm
Har tackat: 28 gånger
Har Tackats: 42 gånger

Inlägg av Fagerholm »

Har själv bokat in en kryssning till Åbo här i juli. Ska bli intressant att se hur den kryssningen kommer att bli. Jag låter det vara upp till var och en att bestämma om man vill/vågar åka på båt nu. Men man måste också se det från det perspektivet att rederierna behöver sina intäkter så jag förstår att de startar upp sina kryssningar igen. När jag åkte på kryssning strax innan man stängde ner så kände jag mig också trygg på båten, Det gick att hålla avstånd till alla. Man måste också förstå att Corona är troligtvis inte över varken i höst eller i vinter. Finns det inget vaccin så tror jag att det kommer att se ut så här i samhället ett bra tag framöver och det överlever nog inte rederierna om man inte har lite verksamhet igång.

Skriv svar