Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tim S.
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 17:19
Medlemsnamn hos Landgången: Tim S.
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 11 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Tim S. » fre 08 nov 2019, 10:07

Svenska Transportstyrelsen misstänker att grundstötningen berodde på fel i den dieselolja som Princess Anastasia hade bunkrat i S:t Petersburg.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/ ... rvandlades


Trossen
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » lör 09 nov 2019, 07:42

Donkeyman har själv varit med om en spännande resa över Stilla Havet. Det var på en stor Ro-Ro båt. Vi bunkrade MDO i Japan och gick mot US West Coast.
Tack för att du delar med dig av dina minnen - mycket intressant läsning! Måste varit en jäkla jobb att ta hand om skiten och rengöra!

Men innan man tar oljan - görs det några prover ombord på kvaliten eller tankar man bara på och upptäcker sedan - vad är detta för skit?


Donkeyman
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 14:56
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Donkeyman » lör 09 nov 2019, 08:12

En vanlig procedur är som följer:

På vanliga fraktfartyg får man två flaskor med oljeprov från leverantören. Dessa arkiveras, den ena för att vara referens om det blir en "claim" angående bränslets kvalitet, den andra för att myndigheter vid misstanke skall kunna komma ombord och hämta för analys för att avgöra vad för bränsle fartyget har kört på.

Men man tar också ett eget sample på det bränsle man tar emot. Detta packas och sänds samma dag med DHL till ett laboratorium som analyserar oljan. Den "nya" oljan skall alltid bunkras i egna tankar och får inte användas förrän man fått resultatet av detta prov. Provtagningen är också kringgärdad av ett antal procedurer för att göra den rättskraftig. En del rederier har utrustat fartygen med ett litet laboratorium där man kan kontrollera några av de viktiga parametrarna redan vid bunkringen för att så snart som möjligt upptäcka ett eventuellt avvik. Men detta ersätter inte det formella oljeprovet som sänds till ett certifierat laboratorium, det är enbart ett komplement.

På vissa riktigt stora fartyg tillkallar man en "bunker surveyor" som godkänns av både leverantör och rederi. Denna observerar hela proceduren, tar prov och ordnar omedelbar analys. Han har vidare i uppgift att fastställa att levererad mängd är enligt papiren.

Ser vi till de små fartygen som vägfärjor och skärgårdsbåtar gäller fortfarande leverantörens oljeprov som SKALL levereras. Men de här går normalt på MGO (Marine Gas Oil) vilket är nära det samma som fordonsdiesel. Samma "batch" levereras till mängder av fartyg så ett eventuellt avvik drabbar många mottagare. Därför är det vanligt att inte sända in samples vid bunkring.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com


Trossen
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » tis 12 nov 2019, 18:54

Mycket intressant beskrivning av proceduren! Tack för det!

Då undrar jag - är det så det är TÄNKT att gå till, eller görs det också i konkret handling ombord? Tänker mig att många rederier kanske struntar i detta!


Donkeyman
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 14:56
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Donkeyman » ons 13 nov 2019, 06:14

Det finns inte något som tvingar ett rederi att agera så här. Så det är nog en del som struntar i det. Det är trots allt en ganska dyrbar procedur (några tusenlappar per prov). Men att råka ut för ett "bunkerhaveri", dvs där motorerna skadas av dåligt bränsle är betydligt mer dyrbart och tidsödande att åtgärda. Undertecknad har varit med om det också ett par gånger under sin tid som inspektör, tro mig - jag vet. Men samtidigt har de stora leverantörerna av olja blivit betydligt bättre än tidigare, speciellt när det gäller olika former av diesel. Däremot förvånar det mig att detta inte görs i ett så stort fartyg som "Princess Anastasia".
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com


Tim S.
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 17:19
Medlemsnamn hos Landgången: Tim S.
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 11 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Tim S. » lör 16 nov 2019, 12:33



Trossen
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » fre 29 nov 2019, 08:57

SPL meddelar nu att all trafik är inställd till 18 december pga ”maintainance work”.

Utgår från att det har med olyckan att göra men det låter som en väldigt lång tid i mina öron


JonnieLahti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 00:23
Har Tackats: 2 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av JonnieLahti » mån 02 dec 2019, 05:05

Förmodligen problem med rodder eller liknande, tillbaks i torrdocka sedan över ett dygn sen, igen.


Trossen
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » tor 05 dec 2019, 17:24

Rodret! Låter allvarligt - nu är trafikstarten uppskjuten till januari! :o

Skriv svar