What will be Vikings next move? Second ship?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

M.H
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 50 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av M.H »

Trafik från Helsingfors med kryssningsfärjor till Sverige är Stockholm det enda alternativ som håller.Det finns en anledning till att man kör som man gör. Att lägga till i Kapellskär eller Nynäshamn hade man gjort för länge sedan om det fanns ekonomi i det men med det tonnage man har idag med kryssningsfärjor är det huvudstädernas inre hamnar som gäller. Varför kör inte Tallink sin kryssningsfärja från Riga till Nynäshamn?Samma sak där, kryssningsfärjorna kräver Stockholm som hamn, annars får man byta tonnage till ropax


Mistluren
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 76 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Mistluren »

Henrik skrev:
tis 05 nov 2019, 08:40
Why would any one do that? It seems like there are a myrriad of reasons not to invest instead of really do something.. to withdraw from a business area does not solve the core problem which is the total inabillity of the board to recognise an opportunity and act.. a withdrawal would be the end because it feeds those forces currently in majority in the board ..
Om man själv inte riktigt har några idéer för att utveckla en verksamhet man bedriver, kan det bästa vara att låta någon annan ta över och få en slant för det.

I Helsingfors är man ju tvåa respektive trea, svårt att göra vinst på det, som något annat än utpräglad lågprisaktör. Därför skulle Moby, som ju dessutom redan finns i regionen, passa bra för att ta över Stockholm-Helsingfors. Man kanske till och med kunde få ett paketpris för även Cinderella och Amorella ingick.

Vad gäller Helsingfors-Tallinn är situationen delvis en annan. Här finns möjlighet till en strukturaffär tillsammans med Eckerö.

Kvar blir ett Viking med bra fartyg och marknadsledande ställning på Ålands hav. (Visst Rosella behöver bytas ut, men det finge man ju råd med)


Trådstartare
Henrik
Inlägg: 182
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Henrik »

So you think they should give up the majority of their business? Never going to happen and it would also be suicide. The key to earning a profit is to offer a differentiated product and with the 2 ships they have on the long haul line between Helsinki and Stockholm all they can do is to opt for price leadership. That can be a good strategy if you can reach enough volume but with one ship built in 1985...lets say it will not work. I have done business for over 20 years and Im also teaching and doing research at university (International business) and trust me when I say such a strategy would be suicide since you can no longer gain from large scale synergies...in fact Tallink benefit from those effects to a much higher degree than VL. So sadly such a strategy is not viable...historically firms that have tried it have soon went defunct in all honesty. Repositioning one self is another thing...Hel - Tal is where the money is and I doubt Eckerö would be interested since they actually invest and VL does not...it is traditional game theory...


Mistluren
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 76 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Mistluren »

Skalfördelar har man om man är stor på en linje, men knappast genom att ha flera linjer. De är tämligen oberoende av varandra, undantaget vissa marknadsföringskostnader.


Johnny
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 25 gånger
Har Tackats: 38 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Johnny »

Mistluren skrev:
tor 07 nov 2019, 20:57
Skalfördelar har man om man är stor på en linje, men knappast genom att ha flera linjer. De är tämligen oberoende av varandra, undantaget vissa marknadsföringskostnader.

Inköp av proviant och bränsle har också vissa skalfördelar.


Trådstartare
Henrik
Inlägg: 182
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Henrik »

Well..purchasing power for once, if you buy more ofnsomething the price you pay is in general lower. There is also the hub and spokeneffect meaning that you cant offer a certain relation the customer turns to the competition instead.. small firms also lack the muscle to invest..this is what we see if we compare Viking and Stena for example.. if things go to far you lack the abillity to invest..this is a critical point VL is approaching full speed. What VL needs to do is invest and to expand their business in order to reach synergies and also in order to spread the risk. To argue forna reduction of operations is like when socialists argue fornthenraising of taxes..if you raise the tax level, short term you end up with more money but long term it is devestating for the economy.. the common man in the US knows that high taxes is something bad but in Sweden ppl believe it is something good whilst in reality the Swedish tax system has killed off industry after industry and not artificial meassures no longer helps, sqeden has among the highest unemployment rates in the EU and firms leave abroad and so does the jobs and the tax money..in economics there are no quick fixes same as in business..all you can do is differentiation, differentiation and differentiation..


Mistluren
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 76 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Mistluren »

Jag tror inte att vi bör blanda in skattepolitik i den här tråden.

Problemet för Viking Line torde vara att de investeringar som skulle krävas för att inta marknadsledande position på antingen Stockholm-Helsingfors eller Tallinn-Helsingfors, är så stora att man inte anser sig mäkta med varken kostnad eller risk.

Utgångspunkten bör vara vad man skall göra från det läget.

Jag inser att trådstartaren anser att man bör ändra bedömningen. Men ett alternativ är faktiskt att sälja till någon som, utifrån sina förutsättningar, kan göra en annan bedömning.


Trådstartare
Henrik
Inlägg: 182
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Henrik »

Fiscal policy is an analogy. I would say that VL has a corporate culture of fear, fear of risk and fear of.. I would say most things.. VL can do a lot for little money.. just look at Eckero. Then if your mind is already set on doing nothing then one can just sit and wait for the end..expensive wait or one can be a neard and drewl over old ships.. non the less the outcome is the same.. doing nothing never worked and it will 100 percent not work for VL either... soon all that will be left are memories.. memories of a great past..


Tjärv1
Inlägg: 139
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Ort: Stockholm/Roslagen
Har tackat: 34 gånger
Har Tackats: 61 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Tjärv1 »

Henrik skrev:
fre 08 nov 2019, 15:48
I would say that VL has a corporate culture of fear, fear of risk and fear of.. I would say most things.
Att våga ligga steget före med att göra sina röda färjor "gröna" eller stå över ekonomiskt fördelaktiga optioner på att bygga en eller fler karbonkopior/systerfartyg av sina senast beställda nybyggen är inte feghet. Strävan efter att förändra och förbättra färjetrafiken steg för steg med varje nybygge de planerar tycker jag talar för motsatsen. Tycker ni det är fegt att prova rotorsegel på en passagerarfärja? Skulle nog påstå att Viking Line är ett betydligt modigare bolag än de fossila ekonomistrukturer som härskar i affärsvärlden.

Kanske är det även så att VL's val att jobba med ett Kinesiskt varv denna gång för bygget av Viking Glory ger betydligt mer uppmärksamhet i världen utanför våran lilla pöl, Östersjön. Tror definitivt att Viking Glory och Viking Line kommer att uppmärksammas betydligt mer internationellt än någon av Tallinksilja och Eckerö. Viking Line är nog den modiga lilla bogserbåten som kan dra stora delar av världssjöfarten i släptåg bort från oljeberoende och fossila utsläpp när miljörörelsen stormar som värst?

Frågan är nog snarare vad Tallink skall göra härnäst?

-Hur intressant kommer det vara att välja Galaxy framför Viking Glory mellan Stockholm och Åbo?
-Kommer Tallink bygga nytt och flytta Megastar och My Star för att ta upp kampen?
-Vad skall de göra med alla gamla fossila färjorna när VL återvinner sina och bygger moderna miljövänliga färjor precis som alla andra redare ute i världen?


Penny
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 27 apr 2019, 19:35
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 39 gånger
Har Tackats: 100 gånger

Re: What will be Vikings next move? Second ship?

Inlägg av Penny »

Stockholm-Helsingfors med Viking Cinderella och Gabriella.
Under sommaren stötta upp Helsingfors-Tallinn med Amorella.
Mariehamnskryssningarna läggs ner, fullt fokus på Viking Glory.
Mariella till salu.

Så tänker jag att 2021 ser ut. Därefter, antingen att Amorella ersätter Rosella eller säljs.
Kommande Resor
Freedom Of The Seas (Inställd)

Mina Resor 2020
Amorella

Skriv svar