Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Henrik Numelin
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 19:28
Ort: Espergaerde
Medlemsnamn hos Landgången: Henrik Numelin
Har Tackats: 1 gång

Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Henrik Numelin » fre 09 aug 2019, 19:27

ForSea har besluttet at konvertere Mercandia 4 fra en passager- og godsfærge til ren godsfærge.

Det har Forsea besluttet efter flere års tilbagegang i personbil- og passagertrafikken.
– Vi har haft en nedgang i passagertrafikken på cirka to procent årligt, fortæller Johan Röstin, direktør i Forsea.
Omlægningen er et af skridtene mod at sikre selskabets position i fremtiden, men betyder samtidig, at Forsea varsler om fyringer af medarbejdere.
– Vi kender ikke det præcise antal endnu, lyder det fra direktøren.

Ændringen betyder, at der ikke efter den 1. september 2019 vil være detailsalg og mad og drikke ombord på Mercandia 4.
Det bliver ikke til stor gene for passagerer, der skal fra Helsingør til Helsingborg.
– Forskellige kundeundersøgelser har i tidens løb vist, at passagererne klart foretrækker at benytte de større og mere moderne færger, skriver Forsea i en pressemeddelelse.
ForSea har indtil videre investeret betydelige summer i at konvertere de to passagerfærger Aurora og Tycho Brahe til batteridrift. De to færger fortsætter sammen med Hamlet 20 minutters driften mellem Helsingør-Helsingborg.

Forsea, tidligere Scandlines HH, sejler ruten Helsingør-Helsingborg med fire færger.

Kilde: Helsingør Dagblad


Mistluren
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Mistluren » sön 11 aug 2019, 09:48

Det var ju tråkigt. Med glesare avgångar för passagerare, menar jag.

Vad ska man använda övre bildäck till, det kan väl inte ta lastbilar idag eller är det tillräckligt högt? -Om inte, vore det möjligt att riva ut passagerarutrymmena och på så vis få ett högre övre bildäck?


Trådstartare
Henrik Numelin
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 19:28
Ort: Espergaerde
Medlemsnamn hos Landgången: Henrik Numelin
Har Tackats: 1 gång

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Henrik Numelin » sön 11 aug 2019, 17:52

Færgen kommer fremover kun til at overføre lastbiler på nedre dæk og chaufførerne kommer at anvende passagerer dækket. Taxfee shoppen lukker og der bliver salg af tobak fra cafeteriaet. De tre andre færger vil fremover også medtage lastbiler. Derfor giver det ikke mening at ombygge Mercandia 4' øvre dæk til lastbiler og etablere ramper i begge havne. Som det er nu er der i dagtimerne afgange op til 4 gange/time, sent aften og nat 1 afgang/time, fra hver havn. Hvordan ForSea tænker sig at evt. justere i fartplanen er der ingen information om i øjeblikket.


Mistluren
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Mistluren » sön 11 aug 2019, 19:10

Det står ju att det ska bli 20 min trafik i den artikel som refererades. Med hänsyn taget till det kan man fråga sig vilken roll Mercandia IV får? Men det verkar ju inte som om man tänker sig att göra sig av med henne.


Ulf Berlin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 20:16
Medlemsnamn hos Landgången: Ulf Berlin
Har Tackats: 3 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Ulf Berlin » mån 12 aug 2019, 17:37

Ja det är nog inte många som skulle sakna henne...
Bild
Mercandia 4 i Helsingborgskvällen den 17 juni i år./Ulf


peterpan
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48
Har Tackats: 3 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av peterpan » tis 13 aug 2019, 17:45

Mercandia IV är ju inte speciellt populär bland passagerarna och brukar undvikas om du reser via landgången.
I praktiken så innebär detta:
- Inga landgångsresenärer och personbilar på M-IV avgångarna.
- Butiken stänger men cafeterian finns kvar (i viss mån) för chafförerna.
- vid högsäsong (och när något av de övriga fartygen är på varv kan man, om man så önskar, enkelt bemanna upp fartyget och öppna butik och cafe igen.

Vet någon om Mercandia VIII (ex. Svea Scarlett) ska fortsätta som reservfartyg?


IBe
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 04 apr 2019, 07:04
Medlemsnamn hos Landgången: IB
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 1 gång

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av IBe » fre 16 aug 2019, 08:08

peterpan skrev:
tis 13 aug 2019, 17:45
Mercandia IV är ju inte speciellt populär bland passagerarna och brukar undvikas om du reser via landgången.
I praktiken så innebär detta:
- Inga landgångsresenärer och personbilar på M-IV avgångarna.
- Butiken stänger men cafeterian finns kvar (i viss mån) för chafförerna.
- vid högsäsong (och när något av de övriga fartygen är på varv kan man, om man så önskar, enkelt bemanna upp fartyget och öppna butik och cafe igen.

Vet någon om Mercandia VIII (ex. Svea Scarlett) ska fortsätta som reservfartyg?
http://www.faktaomfartyg.se/superflex_bravo_1987.htm

Är för närvarande Utchartrad till TS Laevad Oü, Tallinn, Estland. Överförd till Estnisk flagg, hemmahamn Rohuküla.


peterpan
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48
Har Tackats: 3 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av peterpan » mån 19 aug 2019, 17:34

IBe skrev:
fre 16 aug 2019, 08:08
peterpan skrev:
tis 13 aug 2019, 17:45
Mercandia IV är ju inte speciellt populär bland passagerarna och brukar undvikas om du reser via landgången.
I praktiken så innebär detta:
- Inga landgångsresenärer och personbilar på M-IV avgångarna.
- Butiken stänger men cafeterian finns kvar (i viss mån) för chafförerna.
- vid högsäsong (och när något av de övriga fartygen är på varv kan man, om man så önskar, enkelt bemanna upp fartyget och öppna butik och cafe igen.

Vet någon om Mercandia VIII (ex. Svea Scarlett) ska fortsätta som reservfartyg?
http://www.faktaomfartyg.se/superflex_bravo_1987.htm

Är för närvarande Utchartrad till TS Laevad Oü, Tallinn, Estland. Överförd till Estnisk flagg, hemmahamn Rohuküla.

Det brukar ske varje sommar, senaste åren, sedan kommer hon hem igen och blir ”reservfärja”.


NT-T2
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 19 apr 2019, 15:27
Medlemsnamn hos Landgången: NT-T2
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 2 gånger

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av NT-T2 » tor 22 aug 2019, 20:11

Jag har en kommentar och det är att det verkar som att passagerarutvecklingen är svajig eftersom jag ena kvartalet hört om ökningar och sedan minskningar. Det vore intressant med en genomgående statistik för trafiken för jag vill minnas att hela omläggningen som ledde till att Mercandia IV användes till att ge 15 minuterstrafik var att det hänvisades till ökat resande.

Som passagerarfärja är hon inte optimal p.g.a situationen i Helsingör så det är i.o.f mer logiskt att använda henne som godsfärja och ha HH90-trion som primärutbud.


Trådstartare
Henrik Numelin
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 19:28
Ort: Espergaerde
Medlemsnamn hos Landgången: Henrik Numelin
Har Tackats: 1 gång

Re: Øresund - Mercandia 4 skal ikke længere være passagerfærge

Inlägg av Henrik Numelin » tor 22 aug 2019, 21:27

Siden 1996 har Mercandia IV og Mecandia VIII gået på HH overfarten. Mercancia IV blev opgraderet i 2012 med nyt cafeteria og igen opgraderet i 2016 (eller) 2017 med ny aptering. Og jeg mener det var i 2017 at dengang ScandLines fik genetableret gangbroen mellem terminalen og færgen. Tidligere måtte landgangs passagerne gå fra terminalen, over gaden og så ombord via et højt trappetårn.

Skriv svar