WasaLine seglar i medvind

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Henrik
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 17 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Henrik » tor 11 jul 2019, 17:03

Also benefits are ..since Im an economist hard to calculate..or to be honest for the most part more speculations and hopes..


Emil G
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46
Har Tackats: 4 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Emil G » tor 11 jul 2019, 19:50

Nå de redovisar vinst, alla rederier som trafikerar mellan Sverige och Finland uppbär väl någon form av stöd så det är knappast unikt för denna linje samtidigt som de även har stor draghjälp av taxfreen vilket Wasaline är ensamma om att klara sig utan.

Såvitt jag förstått det har det inte tillförts några ägartillskott till bolaget sen man var i uppstartsfasen så just nu verkar man väl vara någorlunda självgående men jag kan så klart ha fel gällande den biten och du får gärna rätta mig och plocka fram siffror på hur de är bidragsberoende.


Mistluren
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Mistluren » tor 11 jul 2019, 20:31

Då har du förstått det fel. Det är skattebetalarna som kontinuerligt står för merparten av kostnaderna. Inte resenärerna!

Nu vet jag inte exakt hur det slutliga upplägget blev, man är ju inte heller så öppna i sin redovisning, utan väljer hellre fluffiga pressmeddelanden...

Men tanken var att skattebetalarna skulle stå hela fartygskostnaden och sedan skulle "rederiet" rätta runt lite gratis och plocka upp biljettintäkter. Det var nog ungefär så det blev.


Jonsson
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 17 mar 2019, 09:40
Har Tackats: 1 gång

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Jonsson » fre 12 jul 2019, 06:22

Emil G skrev:
tor 11 jul 2019, 19:50
Nå de redovisar vinst, alla rederier som trafikerar mellan Sverige och Finland uppbär väl någon form av stöd..
Fast nej, det gör de ju inte, inte regelrätta riktade stöd "Stödet" består i att redarna inte betalar sociala avgifter på finskflaggade fartyg. Samma gäller även på svenskflaggade fartyg som seglar på marknader där det råder internationell konkurrens.

Alltså ett sätt att undvika bekvämlighetsflagg.


Andreas Karlsson
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 09:02
Har Tackats: 3 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Andreas Karlsson » fre 12 jul 2019, 07:45

Riktigt bra att höra att det lyfter som det gör! Positivt för näringslivet och boende i regionen med stabila förutsättningar.

Men visst, då lägger vi ner den upphandlade nattågstrafiken, drar in E12 och E4 från allmänt underhåll (marknaden hittar en vägtullslösning istället) och drar in subventionerna för Gotlandstrafiken. Sak samma...

Jag menar naturligtvis inte allvar med förslagen. Utan offentliga subventioner av olika slag (lägre personalkostnader, investeringsstöd, tax-freeförsäljning, upphandlingar mm) skulle färjetrafiken i världen vara märkbart mindre omfattande. Bra eller dåligt ur ett samhällsperspektiv? Beror på vem som svarar.

Bara att konstatera att åsikterna varierar, och att stödet till kvarkentrafiken verkat mer ifrågasatt på sjöfartsforum genom åren än t ex stöd till Gotland och Åland.

/Andreas


Mistluren
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Mistluren » fre 12 jul 2019, 08:12

Det är klart att det blir mer ifrågasatt eftersom stödet är så mycket större. Den något irriterande retoriken, där man hela tiden försöker förneka vad det är fråga om, genom påståenden om vinst etcetera gör förstås sitt till. Det är provocerande.

Vad gäller trafiken via Åland så är den naturligtvis inte subventionerad. Någon kanske tycker att den skulle beskattas ännu högre. Men det är ett faktum att man till skillnad från Kvarkentrafiken är nettobetalate och inte nettomottagare.

Jag delar inte eventuella synpunkter om att den trafiken skulle beskattas hårdare. Tvärt om tycker jag att det är ett utmärkt exempel på vad som skulle kunna behövas läggas ned om de skattefinansierade får expandera i all oändlighet eftersom skatterna då måste höjas.

Är de externa vinsterna, de samhälleliga vinsterna, mindre för den kommersiella trafiken än för den offentliga, skattefinansierade?

- Givetvis inte ! Och det gäller inom de flesta samhällssektorer.

PS - Nattågstrafiken borde naturligtvis lagts ned för länge sedan, såsom skett i de flesta civiliserade länder. Det är helt enkelt inte juste mot det övriga samhället att vissa skall glida runt med så enorma subventioner.


peterpan
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 15:48
Har Tackats: 3 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av peterpan » fre 12 jul 2019, 12:40

Men herreg*d vad negativt. Trodde det var fler sjöfartsintresserade här än politiker i detta forumet. Om nu kommunerna investerat en begränsad mängd skattepengar i att få igång en riktig färjelinje (infrastruktur) efter den misserabla östtyska pizzacirkusen OCH det nu dessutom visar sig fungera bra, så vad är problemet?
Är ni så intresseade av att skattepengar försvinner på för samhället onyttigt strunt så undrar man ju verkligen var ni varit de senaste fem åren, men det är en helt annan femma och hör inte hemma här.
Heja Wasa Line!


Mistluren
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Mistluren » fre 12 jul 2019, 13:10

Men det är väl just det att alla inte är politiker på forumet som gör att det framkommer viss kritik, när Wasalines politiker, någon annan styrelse är det ju inte, proklamerar att de går med vinst. När de egentligen kontinuerligt bränner skattepengar

Om man åtminstone varit ärlig i det man höll på med, vore det lättare att svälja. I det senare är ju faktiskt Gotlandsupphandlingen bättre, då man är tydliga med vad det handlar om.


Sauli
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli
Har Tackats: 4 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Sauli » fre 12 jul 2019, 17:11

Henrik skrev:
tor 11 jul 2019, 17:00
also..why should tax payers be forced to pay for this?
Because tax payers are always forced to pay for something. Ferries are among the best possible things to receive support, if anyone asks me.
Tax payers also pay for railroads, motorways, airports, and local traffic buses, at least in Nordic countries. So unless you argue that public money should never be spent on logistical infrastructure, which is of course an okay argument as such, then why would supporting a ferry connection be any worse than supporting some other form of transportation?

Also, tax payers have, at least in theory, an option to vote for politicians who will stop such spending. Because there haven't been any massive protests against Wasaline, one can only assume that those tax payers whose money is spent on that, are comfortable with that.

Jonsson skrev:
fre 12 jul 2019, 06:22
Emil G skrev:
tor 11 jul 2019, 19:50
Nå de redovisar vinst, alla rederier som trafikerar mellan Sverige och Finland uppbär väl någon form av stöd..
Fast nej, det gör de ju inte, inte regelrätta riktade stöd "Stödet" består i att redarna inte betalar sociala avgifter på finskflaggade fartyg.
Ja, de gör det faktiskt.

http://interactive.sanoma.fi/arkku/file ... et2017.png

Och man kan inte glömma tax-free, som man kan se att vara en form av stöd också.


Henrik
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 17 gånger

Re: WasaLine seglar i medvind

Inlägg av Henrik » fre 12 jul 2019, 17:34

If we look at the current financial situation in Sweden.. is it something to be happy about? Also..I like ferries but as a tax payer im not interested in paying for something that looses money and isnot essential..as stated before..the benefits of projects like there are hard to meassure and in all honesty no one can predict the future..we economists sure try but often enouth these kinds of projects are politically motivated and ideology is sometimes more important than the final result. Im very much against projects like this one or the planned high speed rail in Sweden because the market is simply not large enough. Just look at the demographics of Sweden.. then you can also see the risks with this projects.. I think all of us here like ferries but many of us dont want to spend money on futile projects. Governments are historically terrible at doing business... maybe that should be left to private actors.. if this line was a potential cash cow..dont you think a lot of companies would line up? Where are Stena,Viking and the others? Not interested because they know this line can never turn a profit..that is the truth..

Skriv svar