Stena stärker på Östersjön

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Re: Stena stärker på Östersjön

Inlägg av peterpan »

Jo men i Stena-fallet blir det en betydande ökad volym och tyngd. Drottningen var nog ett specialfall, för hon var väl ganska kort och knubbig?

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det var i första hand längden och eventuellt bogen jag syftade på. Längden brukar vara farthämmande, så det förutsätter jag. Bogen gissar jag är mer anpassad till Stenas sedvanligt lägre marschfart. Men det är bara en gissning.

Hur som helst sänks maxhastigheten till ca 21 knop (får väl se vad försöken utvisar) från 24 knop.

I is gick de ju dåligt redan innan och det lär ju ha försämrats ytterligare av förlängningen, jämför systern Baltic Amber, nuvarande Stenas Connemara, som man dumdrustigt nog försökte trafikera Riga med. Men Stena går ju bara till uthamnar, så där funkar säkert längden.

Kort sagt så tror jag att det är väl avvägda investeringar.

(Med vad som krävs på Östersjön avsåg jag i första hand scrubbers och med också genomkörning, alltså lossning och lastning via bogen i två plan, samt brukligt lägre hastigheter.)
Senast redigerad av Mistluren den tor 10 jun 2021, 17:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 17:23 Jo men i Stena-fallet blir det en betydande ökad volym och tyngd. Drottningen var nog ett specialfall, för hon var väl ganska kort och knubbig?
Ja, hon var nästan lika bred som TRELLEBORG och SKÅNE men 22 meter kortare än TRELLEBORG och 32 m kortare än SKÅNE.

Bild
DROTTNINGEN, med Ålandslinjens skorstensfärger, i Trelleborg 1974. GÖTALAND hade just kört ner en fiskebåt mitt i inseglingsrännan (där en av fiskarna, som inte kunde simma, räddade sig genom att kasta sig upp på GÖTALANDs ankare och klamra sig fast). SKÅNE tog ändå chancen att gå in i hamnen, och skadade sina propellrar på den uppstickande fiskebåten, hvarvid färjebrist rådde på Kungsleden. Samtidigt hade Ålandslinjen chartrat DROTTNINGEN för Leningradkryssningar, men så inföll oljekrisen, och kryssningarna ställdes in, mycket lägligt eftersom hon då kunde komma tillbaka och gå på Kungsleden tills SKÅNE kom tillbaka
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Och eftersom detta är en Stena-tråd:
PICT0112.JPG
PICT0112.JPG
PICT0112.JPG (2.18 MiB) Visad 369 gånger
PICT0111.JPG
PICT0111.JPG
PICT0111.JPG (2.37 MiB) Visad 369 gånger
DROTTNINGEN med Stena-skorstenar
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

danneh

Inlägg av danneh »

Att folk orkar… Jag tycker detta ser avsevärt trevligare och fräschare ut än Scottish Viking (har åkt henne, så jag vet hur hon är). Varför skall jag då uppenbarligen inte få tycka det?
Peterpan, du får självklart åka med Tallink när de kommer igång igen, men jag måste väl uppskatta att det kommer två ”nya” fartyg till linjen som iaf ser ut att vara trevligare än de förra? Jag personligen uppskattar Ropax mer än finlandsbåtar. Visserligen en förbjuden åsikt bland många på detta forum, men då får det vara så.

peterpan

Inlägg av peterpan »

danneh skrev: tor 10 jun 2021, 19:44 Att folk orkar… Jag tycker detta ser avsevärt trevligare och fräschare ut än Scottish Viking (har åkt henne, så jag vet hur hon är). Varför skall jag då uppenbarligen inte få tycka det?
Peterpan, du får självklart åka med Tallink när de kommer igång igen, men jag måste väl uppskatta att det kommer två ”nya” fartyg till linjen som iaf ser ut att vara trevligare än de förra? Jag personligen uppskattar Ropax mer än finlandsbåtar. Visserligen en förbjuden åsikt bland många på detta forum, men då får det vara så.
Jo, där håller jag med dig, “att folk orkar...”
Självklart måste man få lov att uttrycka glädje över de ”nya” förlängda systrarna på Liepaja-Norvik och tycka att det är roligare att åka lastfärja stället för passagerar-/kryssningsfärja. Precis som att jag själv föredrar det motsatta. Men Danneh, är väl tillräckligt högt till tak i forumet för båda åsikterna utan att någon ska sucka och klaga, eller hur? Diskussioner med lite olika infallsvinklar inom samma ämne är ju givande. Min poäng var att de ”nya” fartygen var systrar med de som de ersätter och att både inredning och koncept (sett ur passagerarsynvinkel) är stort sett är desamma. Att sedan Scotias Viking var extra nedkörd känner vi ju väl till, så en tydlig förbättring blir det ju absolut.

Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Simme skrev: tis 08 jun 2021, 21:44 Vad är problemet med kontantfritt? Särskilt nu i dessa tider tycker det är skönt att slippa ta i papperslappar som tusentals människor kladdat på.
Du vet att virus inte trivs på ytan på svenska sedlar .
det var fake news från bankerna för att lura folk att använda ännu mer kort så de kan sparka ännu mer folk och få in ännu mer kortköpsavgifter och få bort kontanterna så att de kan höja kortköpsavgifte,årsavgifter och införa minusränta då ingen kan ta ut sina pengar.

däremot trivs virus bra på plast.
dvs så kan du inte använda kortteminal,bankkort,allt som är av plast på stan och kollektivtrafiken,allt som folk tafsat på butiken som har plastförpackningar och kundkorgar self service blipp och mycket mer.

Eller så fattar du att det inte är farligt att leva normalt.

du får mer virus i håret och på kläderna efter en promenad på stan eller i kollektivtrafiken som du sen tar med hem till soffan och sängen osv.

Om stena nekar och diskriminerar kontantkunder så behöver de inte mina pengar.
Senast redigerad av Sjöbjörnen den fre 11 jun 2021, 03:11, redigerad totalt 1 gånger.

Sjöbjörnen

Inlägg av Sjöbjörnen »

Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 22:30
Simme skrev: tis 08 jun 2021, 21:44 Vad är problemet med kontantfritt? Särskilt nu i dessa tider tycker det är skönt att slippa ta i papperslappar som tusentals människor kladdat på.
Oj, låt oss inte börja den diskussionen igen! Den har vi haft, och bara för att vissa, kanske till och med en majoritet, klarar sig utmärkt utan kontanter, hade det inneburit stora problem för andra, inte minst principiellt. :back2topic:

till och med en majoritet?
vad menar du???

99,8% av världens befolkning använder kontanter och klarar sig INTE utan kontanter.

Men visst vill stena förlora tyska och polska kunder till andra rederier så är det upp till dom idioterna.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Sjöbjörnen skrev: fre 11 jun 2021, 03:05
Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 22:30
Oj, låt oss inte börja den diskussionen igen! Den har vi haft, och bara för att vissa, kanske till och med en majoritet, klarar sig utmärkt utan kontanter, hade det inneburit stora problem för andra, inte minst principiellt. :back2topic:

till och med en majoritet?
vad menar du???

99,8% av världens befolkning använder kontanter och klarar sig INTE utan kontanter.

Men visst vill stena förlora tyska och polska kunder till andra rederier så är det upp till dom idioterna.
Jag menade i Sverige. Men, snälla Du, Du kan spara på krutet gentemot mig, jag är inte för ett kontantfritt samhälle! :back2topic:

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Sjöbjörnen skrev: fre 11 jun 2021, 03:00
Du vet att virus inte trivs på ytan på svenska sedlar .
det var fake news från bankerna för att lura folk att använda ännu mer kort så de kan sparka ännu mer folk och få in ännu mer kortköpsavgifter och få bort kontanterna så att de kan höja kortköpsavgifte,årsavgifter och införa minusränta då ingen kan ta ut sina pengar.

däremot trivs virus bra på plast.
dvs så kan du inte använda kortteminal,bankkort,allt som är av plast på stan och kollektivtrafiken,allt som folk tafsat på butiken som har plastförpackningar och kundkorgar self service blipp och mycket mer.

Eller så fattar du att det inte är farligt att leva normalt.

du får mer virus i håret och på kläderna efter en promenad på stan eller i kollektivtrafiken som du sen tar med hem till soffan och sängen osv.

Om stena nekar och diskriminerar kontantkunder så behöver de inte mina pengar.
Stena klara sej nog . . F ö kommer Liseberg nu när dom öppnar inte längre ta emot sedlar och slantar, det är kort som gäller fr o m nu.
Skriv svar